Onze website maakt gebruik van cookies. Wanneer u verder gaat op deze website stemt u hiermee in. Meer informatie.

Onze bloggers:

6 manieren hoe je Facebook en Linkedin kunt gebruiken om je eerste baan veilig te stellen

blog_6_manieren 160x160.jpg
Je bent nu afgestudeerd of onderweg naar het behalen van een diploma en bent hard aan het bedenken hoe je de wereld van werk gaat betreden.

Door Kali Karrar - Team Leader / Senior Consultant bij Hays

In dit blog beschrijf ik 6 manieren hoe je Facebook en LinkedIn kunt gebruiken om je eerste baan veilig te stellen. Je hebt jouw opleiding en afstuderen gebaseerd op je carrière ambities en je hebt waarschijnlijk ook nog wat werkervaring opgedaan.

Het opstellen van deze carrière ambities hangt sterk af van hoe slim je bent in je zoektocht naar een baan. Je bent misschien de beste van de klas geweest of hebt al wat ervaring in de sector, maar als je jezelf niet effectief weet te promoten en de aandacht van werkgevers en recruiters weet te grijpen, dan ga je waarschijnlijk die droombaan niet krijgen.

Dus kun je jezelf promoten? Ja, namelijk door op de juiste manier gebruik te maken van sociale netwerken.

Facebook versus LinkedIn

“SLECHTS 28 PROCENT VAN DE AFGESTUDEERDE WERKZOEKENDEN ZIJN VAN PLAN LINKEDIN TE GEBRUIKEN IN HUN ZOEKTOCHT NAAR WERK”

Als recruitment professional ben ik vaak verbijsterd door het misbruik van zowel Facebook als LinkedIn van entry-level werkzoekenden. Ondanks het feit dat LinkedIn een bruisende bijenkorf is van werving en selectie activiteit, is slechts 28 procent van de binnenkort afgestudeerden en recent afgestudeerden van plan om hier gebruik van te maken in hun zoektocht naar een baan. Net zo verontrustend is het gedrag dat ik zie van sommige kandidaten op Facebook; 69 procent van de werkgevers weigeren kandidaten op basis van hun sociale media-activiteiten.

Beide netwerken kunnen van groot nut zijn in jouw zoektocht naar een baan, maar alleen als je de verschillen tussen de twee begrijpt en weet hoe je er optimaal gebruik van kunt maken. In deze blog zal ik voor Facebook en LinkedIn gedetailleerd de drie belangrijkste voordelen beschrijven en helpen om de verschillende voordelen van elk in jouw zoektocht naar een baan te verduidelijken - te beginnen met Facebook.

Facebook

83 procent van de werkzoekenden zijn actief op Facebook; echter waarderen weinig van hen het nut hiervan bij het zoeken naar een baan. LinkedIn is dan misschien het meer gangbare netwerk voor alle zakelijke dingen, toch kan Facebook van groot nut zijn in jouw zoektocht naar een baan. Hier zijn drie voorbeelden waar je van kunt profiteren:

Geef kleur aan je persoonlijkheid

Vooropgesteld moet worden dat Facebook een veel voorkomende bestemming is voor recruiters en werkgevers die een beter inzicht in een kandidaat willen krijgen. Elke dag vinden er meer dan 300 miljoen foto-uploads, 55 miljoen status updates en 4,5 miljard likes op Facebook plaats- en we kijken naar alles. De tweede meest voorkomende reden die recruiters en werkgevers noemen voor het afwijzen van een kandidaat is omdat ze ongepaste foto's of opmerkingen online hebben geplaatst.

Als je jouw profiel voor het grote publiek toegankelijk gaat maken, zorg er dan voor dat de inhoud ervan de kans op een baan vergroot in plaats van belemmert. Maak je profiel schoon en zorg dat het een volwaardige weergave is van alle positieve aspecten van jouw persoonlijkheid.

LinkedIn wordt beschouwd als een meer professionele, opgeschoonde bron van informatie over kandidaten, dus Facebook is een goede plek om met jouw interesses en ambities buiten de werkplek te pronken. Wanneer werkgevers jou overwegen als kandidaat, dan houden ze niet alleen rekening met jouw onderscheidingen en prestaties, maar ook je houding. Facebook biedt hierin een veel beter inzicht dan LinkedIn.

Connect met jouw favoriete merken

“FACEBOOK IS EEN GOEDE PLEK OM OP DE HOOGTE TE BLIJVEN VAN WERKGEVERSMERKEN DIE JE BEWONDERT”

Facebook is als medium meer gericht op samenwerking dan LinkedIn. Daarom is het een geweldige plek om op de hoogte te blijven van pagina's van de werkgeversmerken die je bewondert en hoopt op een dag voor te kunnen werken.

Ik zou adviseren deze werkgever-pagina’s te liken, maar ook die van de recruiters die voor hen inhuren - je kunt de Hays Response pagina hier vinden. Actief zijn op deze pagina’s kan indien gepast, op vrijwel dezelfde manier als dat op LinkedIn zou gaan, jou helpen om opgemerkt te worden door recruiters. Dit terwijl jij je kennis over het bedrijf verhoogt door de nieuwe stroom aan informatie van het merk op jouw tijdlijn.

Met 25 miljoen zakelijke pagina's op Facebook (meer dan zes keer dan de hoeveelheid op LinkedIn) is er volop gelegenheid voor jou om jouw volgende carrière stap op het netwerk te vinden.

Mond-tot-mond

Tot slot. Mond-tot-mond is een handig aspect van Facebook die je niet op dezelfde manier terugvindt op LinkedIn. De kans is groter dat een goede en vertrouwde vriend jou verwijst naar een potentiele functie, dan iemand met wie je wellicht dezelfde interesse deelt maar wie je niet persoonlijk kent. We kennen uit ervaring de kracht van mond-tot-mond; één op de drie in-house verwijzingen zijn met succes geplaatst in ons bedrijf, in vergelijking met één op de 24, die van toepassing zijn via online advertenties.

Je lijst met vrienden opschonen en je Facebook-netwerk verkleinen is een heel populaire activiteit voor Millennials, maar ik raad dit niet altijd aan. Een uitgebreid netwerk van Facebook-vrienden kan niet zoveel kwaad; je weet maar nooit, die persoon waar je tegen hockeyde toen je dertien was kan op een dag in staat zijn om jou je droombaan te leveren.

LinkedIn

Facebook heeft dus veel voordelen tijdens de zoektocht naar een baan, maar het is LinkedIn dat regeert. Beschouw LinkedIn als een levende versie van jouw CV; beschikbaar voor recruiters en potentiële werkgevers om te ontdekken wanneer je ergens anders bezig bent.

Bouw een krachtig profiel

“14 KEER MEER KANS DAT RECRUITERS JE PROFIEL BEKIJKEN ALS JE EEN FOTO HEBT”

Met LinkedIn kun je een veel gedetailleerder en met inzicht gevuld profiel opbouwen dan op Facebook. Sterker nog, een krachtig LinkedIn-profiel bouwen is het eerste wat je moet doen voordat je begint aan je zoektocht naar werk – hier lees je daar een heel blog over, maar ik zal hierna de belangrijkste punten behandelen.

Een professionele foto is het eerste dat wordt verwacht; 14 keer meer kans dat recruiters en werkgevers je profiel bekijken als je een foto hebt. Je kunt ook je profiel-URL zelf aanpassen om zo nog slimmer om te gaan met je profiel. Het draait allemaal om het creëren van een onvergetelijk (persoonlijk) merk; een heldere foto en een beknopte profiel URL zal je helpen om dit te bereiken.

Een manier om jezelf direct bij anderen uit het geheugen te wissen is door afgezaagde modewoorden zoals "dynamisch", "gepassioneerd" en "gemotiveerd" te gebruiken. Wees origineel met je profiel samenvatting. Laat het jouw expertise en ambities weergeven, maar geef ook een kijkje in je persoonlijkheid. Rich media insluiten op je profiel is een ander groot concurrentievoordeel dat LinkedIn meer dan Facebook heeft. Of het nu in de vorm is van relevante recente projecten of een zeer goed beoordeeld rapport, het is een andere manier om jouw deskundigheid op een meer interactieve manier te tonen.

Wat echt belangrijk is voor de entry-level werkzoekenden, die misschien niet eerder een full-time positie hebben gehad, is om je deugdelijkheid en geloofwaardigheid als een werkende professional te adresseren. Met LinkedIn kunt je dit doen door andere gebruikers jou te laten onderschrijven voor bepaalde vaardigheden of voor jou een persoonlijke aanbeveling te schrijven. Een paar vriendelijke woorden van een gerespecteerd en succesvol individu kan veel meer opleveren dan een reactie van je vrienden op Facebook over hoeveel je vorig weekend dronk.

Pronk met uw expertise

Facebook heeft niet veel succes met het laten werken van een on-site blogging platform (herinner je 'Notes?'). Maar LinkedIn wel. Het heet Publisher en werd in 2014 beschikbaar voor alle gebruikers. Pulse gaat sindsdien samen met 'SlideShare', een interactief online presentatie medium. Beide tools kun je gebruiken om in het openbaar te reflecteren op ontwikkelingen in de industrie en/of jouw kennis te delen. Al die tijd kan het je helpen om opgemerkt te worden door werkgevers en recruiters in jouw branche. Maar zorg er wel voor dat je focus ligt op kwaliteit en niet op kwantiteit!

Netwerk

“HET IS BETER OM DE BESTE VERBONDEN TE ZIJN DAN MET DE MEESTEN VERBONDEN”

Een belangrijk concurrentievoordeel dat LinkedIn ten opzichte van Facebook heeft, is de mogelijkheid om andere professionals te vinden en met hen te verbinden. Op Facebook is het onwaarschijnlijk dat je een vriendschapsverzoek accepteert van iemand die je niet kent, terwijl op LinkedIn dit soort verzoeken een leuke kans op een baan kan inhouden.

Afgezien van een connectie met de individuele leden kun je ook deelnemen aan LinkedIn groepen. De top vijf van meest populaire LinkedIn groepen onder studenten en pas afgestudeerden zijn: Social Media Marketing, Harvard Business Review, Digital Marketing, Banking and Finance Carrière Club. Hays heeft een verscheidenheid aan groepen in een heel scala van industrieën en landen, waar je de meest recente inzichten in de branche kunt bespreken en vacatures kunt vinden.

Bij het netwerken, het is de moeite waard om het advies van de oprichter van LinkedIn in acht te nemen: "Het is beter om de best verbonden te zijn dan met de meest verbonden".

Samenvattend

Hoe actiever je bent op LinkedIn en Facebook, hoe meer kans je hebt om jouw grote carrièrestap veilig te stellen. Bouw een sterk ‘persoonlijk merk’ (personal brand) op LinkedIn, zorg ervoor dat je relevante content deelt, een sterk netwerk opbouwt en actief deelneemt aan relevante LinkedIn groepen. Maak daarbij gebruik van Facebook om te pronken met de meer persoonlijke, zachtere aspecten van jouw persoonlijkheid, evenals het volgen en interacteren met bedrijven die je bewondert.

Millennials zijn online opgegroeid en een groot deel van hen brengt zijn of haar werkdag door op sociale media. Er is veel onbenut potentieel voor jou om social media te gebruiken, niet alleen voor persoonlijke doeleinden, maar ook professioneel. 73 procent van de 18- tot 34-jarigen vonden hun laatste baan door middel van een sociaal netwerk, dus het bewijs is geleverd. Maak van social media een centraal stuk in je zoekstrategie naar werk en promoot jezelf daar op de juiste manier!

Ik hoop dat je deze lijst nuttig hebt gevonden.