Onze website maakt gebruik van cookies. Wanneer u verder gaat op deze website stemt u hiermee in. Meer informatie.

Onze bloggers:

Dring door tot de kandidaat, maar zeker ook tot de organisatie

16 december 2015 - Het is gebruikelijk en bovendien begrijpelijk dat menselijk tijdens een sollicitatiegesprek hun best doen zichzelf zo goed mogelijk te verkopen. Dat betekent niet dat er wordt gelogen of overdreven, maar wel dat iemand zijn of haar goede eigenschappen optimaal presenteert en onderstreept.


Als het meezit is men trouwens ook transparant over eventuele zwakke plekken of mindere eigenschappen, maar het ligt voor de hand dat daar niet de nadruk op ligt.

Om tot een duurzaam succesvolle match te komen tussen een kandidaat en een organisatie is het wel een voorwaarde dat iemand zichzelf blijft tijdens zo’n gesprek. Er moet immers een waarheidsgetrouw beeld ontstaan van iemands kennis, kunde en sociale vaardigheden om goed te kunnen beoordelen of er daadwerkelijk sprake is van een aanvulling op de organisatie en een specifiek team. Van een goede recruiter mag je verwachten dat die over de skills beschikt om te kunnen beoordelen of het credo what you see is what you get opgaat. Daar hoort een natuurlijke neiging bij om op zoek te gaan naar wie mensen écht zijn, wat hun persoonlijke ambities, drijfveren en competenties zijn.

Een randvoorwaarde die vaak minder aandacht krijgt dan goed inzicht in de kandidaat - maar net zo cruciaal is voor een goede match - is een grondige kennis van de organisatie waarvoor een kandidaat wordt geworven. Dat gaat veel verder dan inzichtelijk hebben wat de aangeboden diensten of producten zijn. De recruiter moet relevante mensen c.q. toekomstige collega’s van de kandidaat goed kennen, weten wat er speelt en welke uitdagingen er zijn en hoe de sfeer en cultuur zijn. Zeker wanneer een kandidaat wordt geworven voor een bedrijfsonderdeel waar verandering gewenst of noodzakelijk is, draagt het sterk bij aan het resultaat van de search wanneer de recruiter daarvan doordrongen is. Het heeft immers veel invloed op het gewenste profiel van die kandidaat.

Om een perfecte match tot stand te brengen hoort een recruiter echt door te dringen tot de kandidaat, maar in dezelfde mate tot de organisatie waar die kandidaat eventueel aan de slag gaat. Dat is niet alleen een professionele verantwoordelijkheid; het maakt de search ook heel veel interessanter.