Onze website maakt gebruik van cookies. Wanneer u verder gaat op deze website stemt u hiermee in. Meer informatie.

5 maandagochtend routines die leiden tot carrièresucces

maandagochtendroutines die leiden tot succes hays.nl

U hoeft alleen maar aan iedere succesvolle CEO te vragen hoe laat diegene opstaat om u te realiseren hoe belangrijk ochtenden kunnen zijn – en van alle ochtenden is de eerste ochtend van de week, maandag, de sleutel tot succes.

De meest succesvolle mensen hebben geen last van maandagochtend blues. Deze mensen zien maandag als een kans om opnieuw te beginnen en weer iets fris en uitdagends te creëren.

Door u niet te focussen op hoe erg u niet uit bed wilt komen, maar in plaats daarvan op wat u die week wilt bereiken, kan u uzelf inspireren om echt het beste uit de maandagochtenden te halen. 

Onderzoek toont aan dat we het meest alert en bekwaam zijn tijdens de eerste paar uren van onze dag, vooral om 10.00 uur in de ochtend volgens een studie. Succesvolle professionals beseffen dit en profiteren van hun maandagochtenden door het volgen van een aantal dezelfde routines. Ze doen het volgende: 

1. Ze staan vroeg op

De morgenstond heeft goud in de mond. Als u wilt uitblinken in uw functie dan zal het u waarschijnlijk niet uitmaken dat u een half uur eerder opstaat dan alle anderen.

Deze tijd kan heel effectief worden gebruikt om u vooruit te helpen. Gedurende deze tijd kiezen de meest succesvolle professionals ervoor om een aantal dingen te doen – vier hiervan ziet u hieronder.

2. Ze sporten

Eén van de meest populaire ochtendactiviteiten is een lichte training. Veel professionals hebben onvoorspelbare werkschema’s en weten niet van tevoren hoeveel vrije tijd ze nog beschikbaar zullen hebben in de avond. Door in de ochtend alvast te sporten voorkomen ze dat ze er ’s avonds niet meer aan toe komen. 

Maak de overgang van het weekend naar de werkweek makkelijker. Of het nou hardlopen, rekken, yoga of zelfs meditatie is, bewegen is een goede manier om uw lichaam klaar te stomen voor een productieve week.

3. Ze brengen tijd door met dierbaren

Het ontbijt is een uitstekend moment om tijd door te brengen met het gezin. Doe dit iedere ochtend. Het gebeurt zelden dat gezinnen allemaal tegelijk dineren – als gevolg van verschillende schema’s en bedtijden – maar er is geen reden waarom u ’s ochtends niet zou kunnen genieten van tijd samen.  

Drukke professionals merken vaak op dat het doorbrengen van tijd met hun dierbaren hun eraan herinnert waar ze echt dankbaar voor moeten zijn in het leven. Dit helpt ze om alle gedachten en zorgen die werkgerelateerd zijn in perspectief te zien en het motiveert ze om te presteren.

Vergeet ook niet om een voedzaam ontbijt te nemen. Ervoor zorgen dat u de nodige energievoorraad tot u neemt helpt u om de hele dag te presteren. Dit zou een vast bestanddeel van uw dagelijkse routine moeten zijn. 

4. Ze visualiseren de aankomende week

Gejaagd de week ingaan en iedere taak behandelen zodra deze uw bureau bereikt leidt onherroepelijk tot een burnout. Bepaal een goede strategie door het opstellen van een lijst met prioriteiten en een tijdschema met wanneer u van plan bent de taken af te werken.

Als u wat extra motivatie voor de week nodig hebt dan is het zelfs voor de meest geprezen zakenmensen niet ongewoon om zich te laten inspireren met een opzwepende toespraak of tekst. 

Eenmaal op kantoor is het een goede gewoonte om ervoor te zorgen dat alle neuzen dezelfde richting op staan. Het uitwisselen van plannen en schema’s helpt om ieders prioriteiten op elkaar af te stemmen.

Iedere maandagochtend een half uur samen kan dienen als een open forum voor eventuele problemen, vragen of suggesties voordat iedereen weer vol tijd investeert in de individuele projecten van de week.

5. Ze pakken eerst de moeilijkste taak aan

De ochtend biedt voor veel mensen een zeldzame mogelijkheid om aan projecten te werken zonder steeds gestoord te worden.

Als u uzelf een voorsprong op op anderen geeft, door een half uur eerder wakker te worden dan blijft er meer vrije tijd over. Gedurende deze tijd kunt u projecten aanpakken of bepalingen maken voor dingen waar u anders geen tijd voor zou hebben.

Wilt u u voortdurend vol vertrouwen en energie voelen? Begin dan met de moeilijkste opdracht. Als u de meest gevreesde taak eerst aangepakt hebt valt alles daarna mee. Ook kan ons brein moe worden vanaf de middag – net als elke andere spier die voor een lange tijd gebruikt wordt – dus zijn we minder goed in staat om dan de moeilijkere prioriteiten op te lossen. 

Probeer het zelf en kijk of u positieve resultaten bereikt. Zet uw wekker een half uur eerder komende maandag en zie hoe uw productiviteit en tevredenheid verhogen.

|