Onze website maakt gebruik van cookies. Wanneer u verder gaat op deze website stemt u hiermee in. Meer informatie.

5 manieren om een impactvolle start te maken in uw nieuwe rol als manager

Uw nieuwe rol als manager - hays.nl

Het kan zeer uitdagend zijn om als aanvulling op uw eigen verantwoordelijkheden en doelstellingen ook nog een team te managen, te motiveren en daarbij het overzicht te behouden. Helemaal wanneer het de eerste keer is dat u een dergelijke rol uitvoert. De economie, de staat van de markt, uw voorganger, de omvang van de business en allerlei andere factoren zorgen ervoor dat iedere nieuwe management aanstelling zijn eigen unieke uitdagingen heeft.

In dit artikel gaan we daarom in op vijf manieren om een impactvolle start te maken in uw nieuwe rol als manager.

1. Geef uzelf een voorsprong

Het is belangrijk dat u niet van het ene op het andere moment valt in uw nieuwe rol. Probeer ervoor te zorgen dat u een overgangsperiode heeft van één à twee weken om uzelf ademruimte te gunnen en rustig te kijken naar de doelstellingen die er in uw toekomstige functie liggen. Hays’ CEO Alistair Cox zegt in zijn blog: “Het belangrijkste advies dat ik kan geven is: denk ruim voor u in uw nieuwe job begint na over de meerwaarde die u gaat bieden aan de organisatie.”

Wanneer u promotie heeft gemaakt binnen het bedrijf, dan zult u al goed op de hoogte zijn van de business en wat er gevraagd wordt van uw nieuwe rol. ‘Als een interne kandidaat zullen de processen vrijwel hetzelfde zijn, maar u zult een veel grotere kennis hebben van de organisatie. Dat betekent dat u in staat zou moeten zijn om een effectieve en impactvolle start te maken’, zegt Alistair Cox.

2. Vergelijk uzelf niet met uw voorganger

Het bekleden van een seniorpositie in een bedrijf, waarbij er veel vertrouwen in u is, is al een uitdaging op zich. Het doen van dit alles terwijl u zichzelf vergelijkt met uw voorganger, maakt dit proces twee keer zo moeilijk. Differentieer uzelf van uw voorganger in een vroeg stadium, maar niet zo drastisch dat u zichzelf direct impopulair binnen het team maakt.

Zorg ervoor dat u de manier van werken van uw voorgangen nooit afkeurt en kleineer nooit wat deze heeft bereikt: dit kan voor een schrikreactie van het team zorgen en misschien heeft uw voorganger nog wel goed contact met bepaalde teamleden. Bereid u voor op allerlei soorten reacties, verandering kan soms erg moeilijk zijn voor bepaalde mensen. Denk bijvoorbeeld ook aan een ondersteunende figuur in uw omgeving, dat kan zeker geen kwaad. Hij of zij kan u ondersteunen tijdens de transitieperiode en een wereld van verschil maken.

3. Focus eerst op succes, dan op populariteit

Het kan vanzelfsprekend zeer aantrekkelijk zijn om in uw nieuwe rol als manager te focussen op populariteit in het team. Maar dit is een tijdrovend proces en het is niet gegarandeerd dat uw team u direct enorm gaat waarderen. Het is aan te raden om te concentreren op het behalen van uw doelstellingen. Door deze doelstellingen te behalen ontvangt u het respect en de waardering vanzelf, ook op langere termijn. Loyaliteit, vertrouwen en respect zijn mooie bijkomstigheden van sterk leiderschap. Dit betekent niet dat u het team moet negeren of totaal niet moet ‘socializen’. U dient hierin een balans te vinden.

4. Spreek vaak, maar luister nog meer

Communicatie is het krachtigste gereedschap dat een leider kan hebben: stop dus nooit met communiceren met het team. Wanneer u voor uzelf duidelijk heeft gemaakt in welke richting u de business wilt sturen, is het waardevol om dit te delen met het team.

Als leider is een belangrijk onderdeel van uw rol de teamleden te helpen met het zien van het grotere plaatje van wat u probeert te bereiken en om te laten zien hoe ieder individu past binnen dat plaatje, waarbij er ook goed geluisterd wordt naar deze teamleden. Door deze overtuiging over te brengen naar het team, zorgt u voor loyaliteit en het draagt bij aan het behalen van een betere teamspirit: iets dat op zijn beurt weer zorgt voor een betere overall performance en een hogere productiviteit.

Onthoud dat communicatie bestaat uit zowel spreken als luisteren. Luisteren naar anderen is altijd waardevol, en in de eerste maanden zorgt het er ook nog eens voor dat u bekend raakt met de cultuur van het bedrijf.

Het is daarnaast cruciaal om tijd te investeren in de individuen van uw team gedurende de eerste 90 dagen van uw nieuwe job. “Onthoud dat u altijd te maken heeft met mensen die willen weten wat er gaande is. Zij verwachten van u dat u uw stempel zal drukken op de business, en ze zullen daarom elke stap kritisch bekijken”, zegt Alistair Cox. Het leren kennen van uw team, door tijd met ieder individu door te brengen, zal beide partijen helpen om elkaar te begrijpen en in te zien welke manier van werken het beste past.

Behandel daarom ook altijd iedereen gelijkwaardig wanneer u communiceert met het team. Ga vooroordelen uit de weg over wie de best presterende teamleden zijn en ga er van uit dat iedereen even goed is, tot het tegendeel bewezen is. Werk samen, wees niet bang om complimentjes uit te delen. Wees er daarnaast ook niet bang voor om hulp te vragen, ook al bent u de manager.

5. Wees een leider

Zoals aangegeven overtuigt u de teamleden door hard te werken en zichtbare resultaten te behalen. Laat hen zien hoe capabel u bent: dit zorgt niet alleen voor respect, maar ook voor een beter teamresultaat omdat de teamleden u niet teleur willen stellen.

U bent de manager van het team: het is uw job om te leiden door voorbeelden te stellen. Dit betekent niet alleen dat u uw takenlijst afstreept, maar ook de kleine dingen afhandelt. Wees sociaal om een positieve en productieve sfeer te creëren, wees op tijd om punctualiteit te bereiken en kleedt u professioneel om voor representativiteit te zorgen.

|

Trends & Opinie

Volg Hays op social media