Onze website maakt gebruik van cookies. Wanneer u verder gaat op deze website stemt u hiermee in. Meer informatie.

Beginnen in uw nieuwe baan

starten nieuwe baan hays

Hoe maakt u de beste eerste indruk op de dag dat u start bij uw nieuwe werkgever? De eerste indruk blijft absoluut hangen. In uw nieuwe baan kunnen uw eerste dagen of weken sterke invloed hebben op uw verdere carrière bij uw nieuwe werkgever.

Nieuw baan, eerste werkdag

Een goede eerste indruk in uw nieuwe baan is van groot belang. Het maakt niet uit waar u start, het is essentieel om enthousiasme, bereidheid tot leren en vooral, interesse in de organisatie te tonen. Als nieuweling moet u u inspannen om indruk te maken op zij die reeds een tijdje meedraaien. Dit betekent echter niet dat u moet proberen bij iemand in de gunst te komen.

Do's & Don'ts op uw eerste werkdag

Tijdens de eerste dagen kan het moeilijk zijn om de gedragscode te weten te komen. De cultuur van bedrijven en ondernemingen kan nogal sterk verschillen. Enkele eenvoudige maar belangrijke tips:

Do

  • Vroeg aankomen
  • Enthousiasme tonen
  • Toon dat u wat afweet van de organisatie
  • Stel veel vragen
  • Kleed u mooi en zakelijk
  • Toon dat u georganiseerd bent (maak notities)


Don't

  • Te stil of te gereserveerd zijn, of omgekeerd: overdreven enthousiasme tonen
  • Zitten niksen als u klaar bent met uw taak, neem initiatief
  • Vragen wanneer u ’s avonds naar huis mag gaan
  • Persoonlijke telefoontjes maken zonder het te vragen
  • U bemoeien in de persoonlijke relaties van het kantoor (het is te vroeg om te oordelen over potentiële vrienden of vijanden)
  • Verlof vragen op dag één


Iedereen maakt fouten

Rebecca Wright, financieel directeur voor een grote dienstenonderneming, zegt dat werknemers in opleiding soms te assertief proberen zijn, maar niet altijd met catastrofale gevolgen.

“Een pas afgestudeerde kwam bij ons werken op het moment dat we een reeks trein- en busstakingen tegemoet gingen. Op haar eerste dag deed ze niets anders dan klagen over het gebrek aan slaapgelegenheid of taxi’s op stakingsdagen voor werknemers die binnen het bereik van de metro woonden. Haar nieuwe collega’s waren duidelijk geïrriteerd toen ze vertelde over haar vrienden die met luxebussen naar het werk werden gebracht. Ze gaf de indruk dat ze meer was dan haar collega’s, vooral dan die zonder universitaire diploma’s”. Ze werd door haar baas met beide voeten op de grond gezet. “Het was eenvoudigweg naïef”, zegt Rebecca, “en ze bracht onnodig onrust in de groep. Ze was echt geschrokken. Ik heb nog nooit iemand gezien die bereid was om zo veel kopjes thee te zetten de volgende dag! Ze bewees ook haar echte waarde door bij het krieken van de dag aanwezig te zijn op de dag van de staking. Vandaag werkt ze nog steeds voor ons in een managementfunctie”.

U bent niet alleen

Iets wat veel pas aangeworven werknemers vergeten in hun drang om indruk te maken, is de rol die hun manager vervult. Managers staan ook onder druk om een goede indruk op nieuwe medewerkers te maken. Vergeet niet dat personeelsmanagers feedback over personeel op alle niveaus krijgen. De rol van een manager in deze situatie kan die van een mentor zijn, waarbij hij of zij uitlegt wat de verwachtingen van de onderneming zijn, de verborgen agenda’s bekendmaakt of aanspoort, ondersteuning biedt of overhaalt. U kunt veel goed maken door te erkennen dat uw nieuwe manager even hard als uzelf werkt om indruk te maken.

Maak een goede eerste indruk

Onthoud hoe u een goede eerste indruk kan maken:

  • Stimuleer sociale activiteiten buiten de werkomgeving
  • Beheer uw tijd op efficiënte wijze
  • Verzorg uw voorkomen
  • Stel vragen
  • Geef ideëen
  • Denk na voor u spreekt


Bedenk dat er maar één eerste indruk is, dus verzeker u ervan dat uw eerste indruk positieve en blijvende effecten heeft.

|

Trends & Opinie

Volg Hays op social media