Onze website maakt gebruik van cookies. Wanneer u verder gaat op deze website stemt u hiermee in. Meer informatie.

Eerste indruk sollicitatie

eerste indruk solliciteren

“U krijgt maar één kans voor een eerste indruk”, een bekend gezegde en toch iets om te onthouden bij het solliciteren. Uit diverse onderzoeken blijkt steeds weer dat een eerste indruk zo belangrijk is. Uw gesprekspartner bepaalt in de eerste paar seconden een beeld van u en gebruikt nog een aantal momenten om het beeld te toetsen. Dat betekent dat er na een paar minuten eigenlijk al vastligt of u verder komt in het sollicitatieproces. Aan u de schone taak om ervoor te zorgen dat het beeld positief is.


Hoe maak je een goede eerste indruk?

Bij een eerste indruk is uw voorkomen een zeer belangrijk onderdeel. Ongeveer 70 a 80% van alle communicatie is non-verbaal, dus het loont zeker de moeite om aandacht aan uw uiterlijk te besteden. Schone kleding zonder kruimels, vlekken of haren, uw schoenen gepoetst en handen en nagels schoon en verzorgd helpen daarbij. Een lichte, niet te dominante eau de toilette kan helpen tegen onnodige lichaamsgeuren tijdens een pittig gesprek. En uiteraard synthetische kleding mijden en katoenen onderkleding dragen tegen overmatig transpireren.

Waarom is een goede eerste indruk belangrijk?

Het beeld over u wordt al gevormd vanaf het moment dat u het terrein op komt. De receptionist of portier is uw eerste contact. Zorg er voor dat u vanaf het eerste ogenblik professioneel overkomt. Wees beleefd tegen iedereen die u tegenkomt, u weet nooit wie u tegenover u heeft en of u diegene nog eens nodig zult hebben. Bovendien helpt het u om alvast in de juiste stemming te komen voor het sollicitatiegesprek.

Uw lichaamshouding verraad u

Zoals al eerder gezegd en u zeker welbekend is het grootste percentage non-verbale communicatie. Dat betekent dat uw lichaamshouding u verraad als u zenuwachtig bent. U kunt het ook in uw voordeel gebruiken. Begin met een glimlach. Hoe breder de glimlach, hoe meer deze positiviteit ook echt gaat ervaren. En voor een gemeende glimlach loopt iedereen warm.
Houd uw rug recht en uw schouders naar achteren, zo loopt u mooi rechtop en dat straalt zelfvertrouwen uit. Geef een stevige hand, maar knijp de hand van uw gesprekspartner niet fijn ter overcompensatie. En kijk uw gesprekspartner aan als u zich voorstelt.

Geen zenuwen

Ook al bent u waarschijnlijk gezond gespannen voor het gesprek, laat u leiden door uw gesprekspartner. Voor u hangt er waarschijnlijk veel van de baan af, maar voor het bedrijf ook. Beide partijen zijn erbij gebaat de juiste match te maken. Dit is een oriënterend gesprek voor jullie samen. Blijf het zo zien, ook tijdens het gesprek. Blijf kalm en probeer iets rustiger te praten dan normaal. Door de zenuwen zou u zomaar nog sneller kunnen gaan praten en onduidelijk worden. Probeer goed te luisteren naar uw gesprekspartner en op te letten op wat hij/zij zegt.

Boven alles: blijf positief

Ook al is er van alles mis gegaan, heeft u niet alles kunnen zeggen wat u wilde zeggen of heeft u echt het gevoel niet het juiste beeld achter te hebben gelaten, blijf positief. Positiviteit is erg aantrekkelijk en aanstekelijk, dus uw gesprekspartner zal dat ook opvallen. Goed luisteren, doorvragen of af en toe uw gesprekspartner samenvatten en vragen stellen helpt om begrip te krijgen bij uw gesprekspartner.
Een absolute no-go is om voormalig werkgevers of oud-collega’s af te vallen of negatief te benaderen. Het mag best een kritische ondertoon hebben, als u daarmee wilt aangeven dat u van een situatie of rol heeft geleerd. Uiteindelijk zal uw positiviteit worden uitbetaald in een prachtige nieuwe baan.

|

Trends & Opinie

Volg Hays op social media