Stappenplan personal branding
Met dit stappenplan vergroot u de kans dat u gevonden wordt én kan u refereren naar uw online profiel gedurende een sollicitatietraject. Dit zijn de 7 stappen waarmee u uw online merk versterkt.
1. Onderzoek uzelf eerst online
Vorm voor uzelf een beeld van uw huidige (online) situatie. Google uzelf bijvoorbeeld en bekijk wat anderen zien over u.
2. Maak een overzicht van alle actieve social media profielen
Dit overzicht gaat u helpen om consistentie aan te brengen in uw merk met profielfoto’s, posts en persoonlijke introducties. Als het bijdraagt aan een beter online profiel, kunt u waar nodig bestaande informatie (laten) verwijderen.
3. Creëer consistentie
Gebruik voor alle social media accounts dezelfde, recente profielfoto. Zo creëert u een herkenbaar een consistent beeld.
4. Gebruik uw eigen naam
Een consistente naam op alle social media accounts maakt uw beter vindbaar. Personaliseer bijvoorbeeld de URL naar uw LinkedIn profiel. Gebruik bovendien geen bijzondere leestekens of iconen in uw naam, daarmee verkleint u de kans dat u wordt gevonden op uw naam.
5. Privacy
Wat wilt u wel of niet delen met anderen? Neem de tijd om uw privacy instellingen door te nemen.
6. Wat wilt u vertellen met uw persoonlijke merk?
Waarmee onderscheidt u uzelf ten opzichte van anderen? Formuleer een samenvatting die volledig maar ook aantrekkelijk is om te lezen. Het inzichtelijk hebben van u zwakke en sterke punten kan daarbij helpen.
7. Laat van u horen
Raak betrokken bij online conversaties door bijvoorbeeld te reageren op blogs of deel te nemen aan discussies op LinkedIn. U kunt ook overwegen om een eigen blog te beginnen. Met de nodige toewijding creëert u daarmee een online bron van uw expertise.