Promotie maken in 4 stappen

Promotie maken in 4 stappen

Je bent ambitieus en meer dan klaar om de volgende stap te maken in de organisatie. Wat kan je doen wanneer je nog steeds op promotie wacht? Dit is jouw actieplan in 4 stappen.

Je kan het artikel ook luisteren:

Met een zorgvuldige voorbereiding toon je aan serieus en gefocust te zijn op deze promotie. Denk over deze 4 vragen na voordat je het gesprek met jouw leidinggevende aangaat.

Promotie maken in 4 stappen

1. Bent je echt klaar voor promotie?

Tot op zekere hoogte heb je zelf de touwtjes in handen om in aanmerking te komen voor een promotie. Wees er daarom zeker van dat je er alles aan hebt gedaan om jezelf in jouw huidige positie te ontwikkelen

Met andere woorden, zorg dat je écht klaar bent om een nieuwe uitdaging aan te gaan. Je creëert een sterkere positie om promotie te maken wanneer je hier proactief mee aan de slag gaat.

2. Wat wil je?

Breng voor jezelf helder in kaart wat je precies wil en wat je daarvoor van je manager nodig hebt.

Is dat bijvoorbeeld een managementtraject waarin je jezelf ontwikkelt naar een volgende stap of wil je misschien liever promotie maken zonder een leidinggevende functie te vervullen?

3. Wat zijn de mogelijkheden?

Nu je weet wat je wilt en wat daarvoor nodig is, ga je na welke mogelijkheden er intern of extern zijn. Welke programma’s biedt jouw organisatie intern, of wat wordt er extern aangeboden dat jou kan helpen je doelen te bereiken?

Wanneer je niet helemaal zeker bent wat je moet doen om progressie te realiseren, bereid dan een aantal vragen voor die je kan voorleggen aan je manager. Hij of zij heeft zelf een senior positie en zal daarin meer inzicht kunnen geven.

4. Waarom verdien ik een promotie?

Een promotie vraagt om een investering vanuit de organisatie. Denk aan te maken kosten voor bijvoorbeeld trainingsdoeleinden of salariskosten. Maak voor jezelf concreet waarom je vindt dat je deze investering verdient. 

Stel jezelf de vraag wat je concreet hebt bijgedragen aan de organisatie en wat je gedaan hebt om je vaardigheden te ontwikkelen. Verzamel bijvoorbeeld belangrijke resulaten, KPI’s of positieve feedback vanuit stakeholders. Laat zien dat je proactief en enthousiast bent om de beste resultaten te behalen in je werk.

Welke elementen uit de beoogde functie komen terug in jouw huidige rol? Het benoemen van deze elementen helpt jouw manager om jou te visualiseren in een andere functie. Op die manier maak je tastbaar wat het de organisatie oplevert wanneer zij besluit tijd en geld te steken in jpuw ontwikkeling.

Salaris niet direct bespreken

Hoewel een promotie gepaard gaat met meer verantwoordelijkheden, is het af te raden om salarisverhoging te vragen wanneer de promotie nog niet is aangeboden. Je initiële motivatie zou ontwikkeling moeten zijn, en niet salaris. Zorg dat je dit duidelijk maakt aan je manager.

Wanneer het salaris wel ter sprake komt, zorg dan dat je goed geïnformeerd en voorbereid bent. Gebruik daarvoor bijvoorbeeld de Hays salariswijzer.

Luister het artikel