Onze website maakt gebruik van cookies. Wanneer u verder gaat op deze website stemt u hiermee in. Meer informatie.

Contact

Ik heb een vacature

Wat zijn de voordelen van Content Marketing?

Bij Hays geloven we dat de juiste persoon in de juiste rol een organisatie kan transformeren. De opinie van de kandidaat over het bedrijf is van groot belang om de juiste werknemers aan te trekken. In dit artikel gaan we daarom in op de meerwaarde van Content Marketing, als onderdeel van een sterk werkgeversmerk (ofwel Employer Branding).

Content Marketing | Employer Branding - Hays.nl

Wat is Content Marketing in recruitment?

Content Marketing heeft in de basis als doel om de consument anno nu op een zo effectief mogelijke manier te informeren over aan het bedrijf verwante onderwerpen. De link met het bedrijf is aanwezig om de klant te voorzien van meer kennis waardoor de identiteit van de organisatie sneller en beter bekend wordt. Dit heeft als resultaat dat de ‘culturele fit’ sneller kan worden gevonden, waarover we in het artikel Social Media Recruitment al spraken. De content zelf kan veel verschillende vormen aannemen, zoals blogs, nieuwsartikelen of opiniestukken.

Het concept Content Marketing, als onderdeel van het versterken van het werkgeversmerk, is van belang om klanten te binden aan de organisatie. Het onderwerp van de ‘content’ hoeft lang niet altijd het eigen product of de dienst te zijn, maar kan ook over een ander relevant onderwerp gaan. Het kan ook gaan over bijvoorbeeld trends in de markt of een kijkje achter de schermen. Het is van belang dat er goed wordt gekeken naar welk doel de content heeft: inspireren, activeren of informeren et cetera.

Wat zijn de voordelen van Content Marketing in Recruitment?

Er zijn legio voordelen van Content Marketing, en ook specifiek voor Content Marketing in Recruitment. Hieronder geven we de belangrijkste:

Culturele fit

Zoals aangegeven stelt goede Content Marketing uw organisatie in staat om de culturele fit met potentiële werknemers sneller en beter te ontdekken. Doordat de identiteit van de organisatie goed naar buiten wordt gebracht via de content, kunnen de juiste professionals worden aangetrokken om te komen werken bij het bedrijf dat helemaal bij ze past. Hierdoor onstaat er een natuurlijk selectie van professionals met de juiste interesses.

Betere vindbaarheid

Een zeer waardevol voordeel van goed ingestoken Content Marketing is het effect op de zoekresultaten in zoekmachines. Doordat uw organisatie frequent op internet aanwezig is met aan de organisatie verwante onderwerpen verhoogt u de kans om sneller gevonden te worden via zoekmachines.

Merkbekendheid

Een bijkomend effect van Content Marketing is dat de bekendheid van de organisatie groter wordt. Wanneer de organisatie met interessante en leeswaardige content op internet verschijnt zal de betrokkenheid toenemen en zal mond-tot-mondreclame zorgen voor een hogere merkbekendheid. Alle stakeholders profiteren dus van sterke Content Marketing.

Thought leadership

Content Marketing heeft een meerwaarde voor de organisatie omdat de expertise van de organisatie uitgedragen kan worden. Omdat de organisatie door goede Content Marketing als autoriteit op kan treden in de markt, wordt het imago van het bedrijf in positieve zin beïnvloed.

Wanneer is het tijd om Content Marketing in te zetten?

Indien uw organisatie het werkgeversmerk wil versterken, is het inzetten van Content Marketing zeer aan te raden. Het is tijd om Content Marketing in te zetten wanneer:

  • Uw organisatie überhaupt te weinig sollicitaties binnenkrijgt op vacatures
  • Uw organisatie voor een bepaalde afdeling/functie te weinig sollicitaties binnenkrijgt
  • Uw organisatie te weinig kwalitatieve sollicitaties ontvangt
  • Uw organisatie een imagoverandering wil overbrengen
  • Uw organisatie te weinig naamsbekendheid heeft
  • Uw bedrijf als Thought Leader te boek wilt staan.


Hoe kunt u Content Marketing zo goed mogelijk inzetten?

Het inzetten van Content Marketing als onderdeel van het versterken van het werkgeversmerk is niet van de ene op de andere dag gedaan. Het is een proces waarin verschillende vormen van content op verschillende kanalen moet worden ingezet. De Social Media-kanalen waarop u dit deelt moeten complementair aan elkaar zijn en passen bij de identiteit van de organisatie.

Het is daarnaast van belang om de onderwerpen waarover de organisatie schrijft goed overdacht uit te kiezen. Zorg ervoor dat deze onderwerpen inspelen op de actualiteit en let op de koppeling met de organisatie. Het is ook belangrijk om een call-to-action in het artikel op te nemen, zodat de geïnteresseerden voldoende mogelijkheden hebben om aanvullende informatie te krijgen of om in gesprek te komen over het onderwerp.

Mocht u zich graag willen laten informeren over hoe Content Marketing voor uw organisatie ingezet kan worden, neem dan vrijblijvend contact op met onze experts, via onderstaande button.

|