Skip to content
Hays Recruiting experts worldwide
  1. Ik ben
    Ik ben
  2. Heb je al een login voor hays.nl of hays-response.nl log dan in met je bestaande gegevens

Hoe Social Media kan helpen het werkgeversmerk te versterken

Bij Hays geloven we dat de juiste persoon in de juiste rol een organisatie kan transformeren. De opinie van de kandidaat over het bedrijf is van groot belang om de juiste werknemers aan te trekken. Als experts op het gebied van recruitment geven wij u graag meer informatie over de wijze waarop u uw werkgeversmerk kunt versterken. In dit artikel gaan we daarom in op de meerwaarde van Social Media Recruitment, als middel om uw werkgeversmerk te versterken. 

Social Media Recruitment - hays.nl

Wat is Social Media Recruitment?

Het woord zegt het al: Social Media Recruitment is het gebruiken van Social Media-kanalen als ondersteuning aan de Recruitment-activiteiten. Maar waarom is dit zo belangrijk?

De meerwaarde van de inzet van Social Media bij recruitment is tweeledig. Aan de ene kant is het van belang in de strijd om de beste werknemers aan te trekken, maar aan de andere kant kan Social Media ook voor het behoud van werknemers zorgen. LinkedIn of Facebook hoeven dus niet enkel kanalen te zijn om vacatures op de plaatsen, maar kunnen ook een mogelijkheid zijn om het bedrijf op een transparante manier te laten zien, waardoor een ‘culturele match’ tussen werkgever en toekomstige werknemer sneller gevonden kan worden.

Wat zijn de voordelen van Social Media Recruitment?

Groot bereik

Het bereik van Social Media is enorm. In Nederland maken meer dan 4 miljoen mensen gebruik van LinkedIn, meer dan 7 miljoen Nederlanders maken gebruik van Youtube en meer dan 9 miljoen personen gebruiken Facebook.  Ondanks dat het bereik op deze kanalen zo groot is, is het belangrijk om erbij stil te staan dat elk Social Media-kanaal een andere doelgroep heeft. Om de juiste kandidaten te bereiken is het daarom belangrijk om voor elk kanaal een aparte strategie te ontwikkelen, welke additioneel en complementair aan elkaar zijn.

Kwalitatieve targeting

Social Media Recruitment leent zich uitstekend voor het bereiken van zowel latent als actief werkzoekenden. Gesponsorde content hoeft lang niet altijd nodig te zijn om de juiste kandidaten te bereiken. Door consistent met goede content te verschijnen op de juiste kanalen kan er al veel worden bereikt.

De kosten voor de inzet van Social Media ten behoeve van recruitment zijn relatief laag ten opzichte van veel alternatieve communicatiemiddelen. Via verschillende kanalen kan er met een gesponsorde campagne getarget worden op basis van plaats, functie en/of interesse, waardoor de ideale kandidaten direct bereikt kunnen worden met relatief weinig middelen.

Transparant

Social Media-kanalen zijn de ideale manier om een transparant beeld van het bedrijf geven. Het is een handige tool om de doelgroep te bereiken op een laagdrempeligere manier dan via de website. Hierdoor kan er sneller een ‘culturele fit’ worden ontdekt, waardoor het recruitmentproces makkelijker en sneller uitgevoerd kan worden. Als bijkomend voordeel kan nog genoemd worden dat Social Media de mogelijkheid geeft om direct te reageren en in contact te treden met bezoekers.

Wanneer is het tijd om Social Media Recruitment in te zetten?

Indien uw organisatie het werkgeversmerk wil versterken, is het inzetten van Social Media Recruitment onmisbaar. Enkel aanwezig zijn op verschillende kanalen alleen is niet genoeg: de content die uw organisatie hierop plaatst moet bijdragen aan het versterken van het werkgeversmerk. Het is dus tijd voor Social Media in de recruitingfase wanneer:

  • Uw bedrijf überhaupt te weinig sollicitaties binnenkrijgt op vacatures
  • Uw bedrijf voor een bepaalde afdeling/functie te weinig sollicitaties binnenkrijgt
  • Uw bedrijf te weinig kwalitatieve sollicitaties ontvangt
  • Uw bedrijf weinig Social Media-followers heeft
  • Uw bedrijf een imagoverandering wil overbrengen
  • Uw bedrijf te weinig naamsbekendheid heeft.

Hoe kunt u Social Media Recruitment zo goed mogelijk inzetten?

Bij het inzetten van Social Media om de juiste kandidaten te bereiken voor uw wervingsbehoefte, is het belangrijk om per kanaal een aparte doelstelling vast te stellen. Er moet bijvoorbeeld rekening gehouden worden met de frequentie waarmee een gebruiker op zijn of haar tijdlijn kijkt op de verschillende kanalen. Hierdoor leent het ene kanaal zich bij uitstek voor het vergroten van de bekendheid van uw werkgeversmerk, via andere Social Media-kanalen zal de kans op conversies weer een stuk groter zijn.

Als specialist in recruitment is Hays actief op verschillende kanalen, waarbij LinkedIn de grootste focus heeft. De identiteit van het kanaal en de motivatie van de gebruikers om er gebruik van te maken sluiten het beste aan op de behoefte van Hays. Inmiddels heeft Hays wereldwijd bijna 1,6 miljoen volgers, en is daarmee de meest gevolgde ‘Staffing & Recruitment Firm’. Naast LinkedIn is Hays actief op Instagram en Twitter, welke allebei een andere rol vervullen. Het label Hays Response is daarnaast nog actief op Facebook.

Mocht u zich graag willen laten informeren over hoe Social Media Recruitment voor uw organisatie ingezet kan worden, neem dan vrijblijvend contact op met onze experts, via onderstaande button.

|