Onze website maakt gebruik van cookies. Wanneer u verder gaat op deze website stemt u hiermee in. Meer informatie.

Videopagina Manchester City

Contact of feedback?

4 Communicatielessen van het voetbalveld
voor op de werkvloer

In de voetbalwereld is er bij een grote wedstrijd geen tijd om een blad voor de mond te nemen. Slechte communicatie kan balbezit, terrein en doelpunten kosten. De zakenwereld is niet anders. 
 

Hays spreekt met Manchester City over communicatie of het veld en op de werkvoer

Verkeerd uitdrukken (of helemaal niet spreken) heeft de potentie om grote problemen te veroorzaken, zowel intern als extern. Dus, welke lessen van het voetbalveld kunnen we gebruiken op de werkvloer?

1. Wees duidelijk en beknopt

Het heeft geen zin om iemand te overladen met details wanneer het nodig is dat er meteen actie wordt ondernomen. Een deel van de belangrijke informatie die wordt gedeeld tijdens een voetbalwedstrijd kan worden teruggebracht naar zinnen van drie, twee of zelfs één woord. ‘Op de man’, ‘maak vrij’ of ‘schiet’ brengen al genoeg detail over op de speler om een beslissende actie snel te nemen.

Dat is hetzelfde in de werksfeer. Wanneer een collega onder druk staat, dan is een ingewikkeld gesprek het laatste dat ze willen, een korte uitleg zal voldoende zijn. En al zal u waarschijnlijk net iets  meer details moeten geven dan de bovenstaande voorbeelden, zullen zij alsnog dankbaar zijn
wanneer u het kort en bondig houdt.

2. Maak gebruik van de rustige momenten

Hoewel het van vitaal belang is om te communiceren wanneer men onder druk staat, is het ook belangrijk om voorbereid te zijn op de pauzes in het spel. Als een wedstrijd wordt gestopt voor een blessure of een wissel, dan ziet u de spelers samenkomen bij hun manager of teamgenoot om tactieken te bespreken, meer in detail dan mogelijk is gedurende de rest van de wedstrijd.

In een drukke omgeving is het gemakkelijk om erg verstrikt te raken in uw eigen routine, dan kan het moeilijk zijn door de bomen het bos te zien. Wanneer u een cultuur kunt creëren waarin mensen zich bevoegd voelen om te pauzeren en de beste manier van handelen te heroverwegen, dan zult u zien dat ook de productiviteit kan verbeteren.  

Alistair Cox, CEO van Hays, legt uit: “Het is maar al te gemakkelijk om orders uit te voeren en door to-do lijsten heen te stomen, maar ik zie keer op keer dat de meest effectieve teams en organisaties degene zijn die de ruimte krijgen om na te denken en constructief de nieuwe strategie, het plan of product kunnen testen en het niet alleen blindelings leveren.

Daardoor zijn zij in staat die taken die de meeste waarde creëren voor de organisatie, te identificeren en zich erop te focussen. Dit zorgt uiteindelijk voor meer energieke, effectieve en productieve arbeidskrachten. Als u dit soort teams dan de tools en technologie geeft om zaken sneller gedaan te krijgen, dan maakt u meer kans om te winnen.”

3. Weet wanneer u zich uit moet spreken

Het vergt veel verschillende mensen met individuele krachten om een succesvol team te bouwen. Elk persoon moet bereid zijn naar voren te stappen om, als dat nodig is, zijn of haar expertise aan te bieden.  Dat wil niet zeggen dat degenen vanuit andere posities niet de gelegenheid hebben hun mening te mogen geven.

Een omgeving creëren waarin iedereen het gevoel heeft zich te mogen uitspreken moet een prioriteit zijn voor bedrijven. In een wereld waarin keuzes snel gemaakt én weer aangepast worden, waarin personeel vaak wordt gevraagd te werken buiten hun team of comfort zone, moet u de sfeer van een kleedkamer creëren, waarin niemand bang is om kritisch naar een beslissing te kijken of het oneens te zijn.

Maar vergeet niet, specialisten zijn er niet voor niets. Vertrouw op diegenen met de beste vaardigheden en kennis om de definitieve beslissing te nemen. Zelfs experts hebben het soms verkeerd, maar ze zijn erbij voor een reden.

4. Vergeet niet positieve feedback te geven gedurende projecten

Het is vaak makkelijk te herkennen wanneer een coach het gedurende een wedstrijd oneens is met de besluitvorming van een speler. Ze zijn echter doorgaans net zo snel met het communiceren van hun goedkeuring wanneer de dingen op de juiste manier worden gedaan.

Het is niet altijd helemaal hetzelfde op kantoor. Hoewel u wel makkelijk met een collega praat wanneer u een probleem heeft, waarom wordt dankbaarheid tonen dan zo vaak vergeten?
En dit geldt niet alleen voor een afgerond project. Positieve feedback geven gedurende het project verbetert betrokkenheid evenals de kansen voor succes op de lange termijn.

Alistair legt uit: “Het is net zo belangrijk de kleinere overwinningen te vieren en ervan te genieten als de grote, net zoals ook het stellen en behalen van tal van kleinere doelen kan helpen om het team op koers en gemotiveerd te houden om te werken aan de volgende grote uitdaging.”

Videopagina Manchester City

Manchester City video pagina - hays.nlIn verschillende interessante en leuke video's ziet u de parallellen tussen Manchester City en Hays.

Ga naar de videopagina

|

Gelijkenissen tussen de wereld van voetbal en de wereld van werk