Skip to content
Hays Recruiting experts worldwide
  1. Ik ben
    Ik ben
  2. Heb je al een login voor hays.nl of hays-response.nl log dan in met je bestaande gegevens

Hays ontmoet Sam Hood, ECRM Campaign Executive bij Manchester City

#MATCHYOURAMBITION

Als onderdeel van onze #MatchYourAmbition serie, spreken we met de top medewerkers van Manchester City over hun rol bij de club. Ze geven ons een kijkje in de keuken, vertellen ons hoe zij zich inzetten voor Manchester City en hoe zij hun carrièreambities waarmaken.

 Sam Hood - hays.nl

In het derde deel van onze serie ontmoeten we Sam Hood, Electronic Customer Relationship Management Campaign Executive bij Manchester City.

Hoe ben je in digital marketing terecht gekomen?

Ik nam deel aan een driedaagse kennismaking bij Manchester City waar we werkten aan een partnerproject en ik merkte dat ik dat heel snel oppikte. De drie dagen werden drie weken en de drie weken werden 18 maanden. Nu ben ik al vijf jaar werkzaam bij de Club.

Kun je een doorsnee werkdag beschrijven en waar kunnen Manchester City fans jouw werk zien?

Ik werk in het team Fan Relationship Management en het doel van mijn functie is om betrokkenheid van de wereldwijde fanbase van Manchester City te versterken. Om die te vergroten en verstevigen zijn social media, e-mailcampagnes en online platforms tegenwoordig onmisbaar.


hays & Manchester City - hays.nl

Als team selecteren we de content voor e-mailcampagnes en persoonlijk houd ik me bezig met de campagnes rondom fan engagement voor de club. We hebben vertaalde campagnes lopen in het Indonesisch, Chinees en recentelijk zelfs in het Arabisch.

Als onderdeel van mijn functie werk ik nauw samen met het vertaalteam om ervoor te zorgen dat we exclusieve content voor al deze gebieden creëren. Ook campagnedesign, de opbouw van de campagne zelf en het targeten van de juiste doelgroep tellen daarin mee. Het belangrijkste doel is om iets te creëren dat fans over de hele wereld aanspreekt.

Hoe belangrijk is een sterke relatie met de supporters?

Een sterke relatie met de fans is heel erg belangrijk. Fans zijn een integraal onderdeel van elke voetbalclub, zonder hen is er eigenlijk geen voetbalclub.

Hoe belangrijk zijn digitale platforms om relaties te managen?

Digitale platforms worden steeds belangrijker. Toen ik startte in deze industrie, was de digitale transitie pas net aan de gang. Alles bewoog richting mobiel en retail stores waren ‘Click & Collect’ aan het lanceren.

Nu alles voor mobiel gebruik geoptimaliseerd is, is het erg belangrijk om continu scherp te zijn en te blijven innoveren, omdat de veranderingen zich in rap tempo opvolgen. Bepaalde merken vernieuwen zich dagelijks en het is in ons belang om dat in de gaten te houden en ons te verzekeren dat we als club ook nieuwe dingen doen.

Hoe houd je jouw skills up-to-date in deze digitale wereld?

Dagelijks spendeer ik minimaal een uur om te onderzoeken waar andere sportclubs mee bezig zijn, zoekend naar nieuwe, originele en innovatieve manieren om de betrokkenheid met de fans te verhogen. Ik stel mezelf continu de vraag hoe we kunnen profiteren van nieuwe initiatieven en stem mijn leerdoelen daarop af.

Van welke aspecten geniet je het meest?

Je moet vrij creatief zijn in deze rol, vooral met de fan engagement platforms. We weten dat spelers de sleutel zijn, dus we doen er alles aan om hen te betrekken.

Het komt bijna nooit voor dat we iets continu hetzelfde doen, dat is een aspect waarvan ik het meest geniet. Dat houdt alles fris en het zorgt ervoor dat we scherp blijven.

Heb je altijd al de intentie gehad om in de sportindustrie te werken?

Sport is altijd al mijn passie geweest. Toen ik afstudeerde met een ‘National Diploma in Sport’, had ik als doel om als coach, sportleraar of fysiotherapeut aan de slag te gaan.

Vervolgens kwam ik met de digitale industrie in aanraking en dat wilde ik graag combineren met sport. Ik besloot dat dit het gebied was waarin ik wilde groeien en mijzelf wilde ontwikkelen.

Welk advies heb jij voor mensen die ook in deze branche aan de slag willen?

Afhankelijk van het merk waarvoor je werkt, een voetbalclub of iets anders, moet je de industrie kennen. Doordat ik een groot fan ben van Manchester City, weet ik alles van de historie van de club en begrijp dan ook precies waar de club vandaan is gekomen.

Manchester City Fanbase - hays.nl 

Het is altijd goed om de achtergrond te weten, dat stelt je in staat om te uit te blinken in je vakgebied.

Wat is de volgende stap in jouw carrière?

Mijn doel is om een team te hebben waarmee ik kan focussen op fan engagement en het jaarlijks laten groeien van de fanbase.

Er zijn nog verschillende kanalen waarin we ons kunnen specialiseren, dus ik hoop dat we er in de komende jaren voor kunnen zorgen dat we het volledige potentieel uit elk kanaal halen.

Hays ontmoet meer mensen van Manchester City

Bekijk het interview over #matchyourambition met Mimi Coiffait of Jamie Richards.

|