Skip to content
Hays Recruiting experts worldwide
  1. Ik ben
    Ik ben
  2. Heb je al een login voor hays.nl of hays-response.nl log dan in met je bestaande gegevens

Hays ontmoet Ross Alexander, Marketing Manager bij Manchester City

#matchyourambition

Als onderdeel van onze #MatchYourAmbition serie, spreken we met de top medewerkers van Manchester City over hun rol bij de club. Ze geven ons een kijkje in de keuken, vertellen ons hoe zij zich inzetten voor Manchester City en hoe zij hun carrièreambities waarmaken.

Ross Alexander - Hays.nl

In het vierde deel van onze serie ontmoeten we Ross Alexander, Marketing Manager bij Manchester City.

Hoe lang werk je voor Manchester City en wat trok je zo aan?

Sinds tweeënhalf jaar werk ik voor de club. Direct toen ik de vacature zag, wist ik dat ik deze kans niet voorbij mocht laten gaan. Betrokken zijn bij een Premier League-club is zo motiverend en uniek en ik geniet er nog elk weekend van om mijn werkgever te zien voetballen.

Wat maakt een marketingfunctie zo aantrekkelijk?

Ik hou ervan om in het hart van de zaak te werken en zo de organisatie te helpen groeien. Op de afdeling marketing werk je continu samen met collega’s van andere afdelingen en met verschillende professionele achtergronden.

En het is een creatieve omgeving: marketing is de plek waar je echt plezier in je werk hebt en hopelijk het verschil maakt.

Hoe ziet jouw werkdag eruit?

Onze focus ligt op ticketverkoop en seizoenkaarten voor alle teams bij Manchester City. Het draait om de emotionele connectie met de fans en de sfeer tijdens de wedstrijden wordt samen met de aanwezige fans gecreëerd.


interview Ross Alexander - hays.nl

Daarom kijkt mijn team naar wat er op de agenda staat en hoe we de wedstrijden aantrekkelijk kunnen maken om te willen bezoeken. Bijvoorbeeld via onze eigen advertising, via onze website of in samenwerking met de afdeling Fan Relationship Management.

Daarnaast werken we ook samen met andere afdelingen zoals het digitale team. Zo helpen we om nieuwe producten te promoten.

Elke werkdag is dus een mix. Je weet dat bepaalde projecten altijd blijven doorlopen, maar er zijn ook genoeg nieuwe projecten die tijdens het seizoen starten.

Waar kunnen we werk van jouw hand zien?

Fans zien onze inspanningen terug in alle advertenties en promoties op onze website, of op externe websites voor ticketverkoop en seizoenkaarten.

Elke wedstrijd proberen we zo boeiend mogelijk te maken. Als je een wedstrijd bezoekt en het programmaboekje bekijkt of onze branding van het stadion, dan zie je voorbeelden van wat we als marketingafdeling hebben neergezet.


Ross Alexander - hays.nl

Dit seizoen hebben we een nieuw evenement gelanceerd, namelijk City Family Day. Voorafgaand aan elke thuiswedstrijd in de Premier League organiseren we een event op het indoor-veld bij de City Football Academy. Alle fans zijn welkom, maar we richten ons vooral op ouders en kinderen. Zo mogen de kinderen een potje meespelen en verschillende vaardigheden trainen met opdrachten. Na het evenement lopen alle aanwezigen – zo’n 500 tot 600 man – in een mars naar de wedstrijd.

Helpen de prestaties op het veld om het merk te ontwikkelen?

Ja, absoluut. De betrokkenheid wordt automatisch groter wanneer de club succes heeft, waardoor de kans toeneemt dat de fans de volgende wedstrijd willen bezoeken.

Welke bijdrage levert marketing in de promotie van het merk Manchester City?

Onze prioriteit ligt in het verhogen van de betrokkenheid van de fans, om ze te overtuigen mee te gaan naar de wedstrijden, met hen in contact te blijven via social media.

Om een internationaal aantrekkelijk product te hebben kun je niet zonder een stadion dat bomvol zit met fans die hun team gepassioneerd toezingen. Dat is waar we het allemaal voor doen.

Heb je altijd al willen werken in de sportindustrie?

Het was mijn voorkeur om te werken in een sector die ik interessant vond. Ik ben er namelijk van overtuigd dat je meer plezier en motivatie haalt uit je werk als je betrokken bent bij het onderwerp.

De beslissing om bij Manchester City te komen werken had ik dus zo gemaakt. Het is fantastisch om te werken voor een voetbalclub als je zo van voetbal houdt.

Voetbal kan een hele grote rol spelen in het leven, dus het is prachtig om onderdeel te zijn van het voetbalseizoen en het enthousiasme van onze fans.

Welk advies heb jij voor marketeers die van branche willen switchen?

Doe eerst grondig onderzoek naar de branche die je overweegt en kijk dan of je het nog steeds interessant vindt. In mijn carrière heb ik altijd geprobeerd om te werken in een sector die mij ook privé interesseert. Dat heeft mij goed geholpen tijdens sollicitatiegesprekken, maar ook in mijn eerste weken ‘on the job’.

Welke uitdagingen heb je overwonnen toen je switchte van sector?

Bepaalde werkzaamheden lijken erg op elkaar, in welke branche je ook werkzaam bent. Daarom kun je vaak een oplossing vinden voor een nieuw probleem, door het te vergelijken met een probleem dat je eerder bent tegengekomen in een andere baan.


Ross Alexander - Hays.nl

De grootste uitdaging voor mij bij Manchester City was het hoge tempo waarin marketing voor een voetbalclub wordt ingezet. In mijn vorige functies werkte ik bijvoorbeeld aan een videogame, waarvoor ik twee jaar de tijd kreeg om het in de markt te zetten. Bij Manchester City hebben we soms elke week wedstrijden, dus je moet sneller handelen.

Je hebt gewerkt in PR-, marketing- en communicatierollen. Wat vond je het leukst en waarom?

Elke discipline was geweldig om in te werken, maar marketing is toch mijn favoriet. Vanaf het begin ben je betrokken bij de vorming en het uitbouwen van een product.

#Matchyourambition

Bekijk het interview over #matchyourambition met Sam Hood, Mimi Coiffait of Jamie Richards.