Skip to content
Hays Recruiting experts worldwide
  1. Ik ben
    Ik ben
  2. Heb je al een login voor hays.nl of hays-response.nl log dan in met je bestaande gegevens

Vier tips voor een succesvolle internationale uitbreiding

Een uitbreiding naar een nieuw land is een grote mijlpaal voor elke organisatie. En ook één van de meest uitdagende. Verschillende factoren moeten worden overwogen; van het vinden van de juiste mensen tot het smeden van een gebalanceerd team.

Manchester City over internationale uitbreiding - Hays.nl

In de laatste jaren heeft Manchester City steeds meer gebieden bereikt, waaronder Singapore en Abu Dhabi. Als Officiële Recruitment Partner van de club, en met decennia aan internationale recruitmentervaring, heeft Hays geholpen bij de inrichting van de club. De uitbreiding van de City Football Group is erg succesvol gegaan, en volgende uitbreidingen staan al op het programma. Maar hoe kunt ook u een succesvolle internationale uitbreiding bereiken? We praten met Manchester City over de geheimen van hun succes.

1. Communicatie is key

Wanneer u een nieuwe regio aandoet staat er lokaal altijd veel te gebeuren. Van het vinden van het juiste personeel, tot het opzetten van een geschikte goed uitgeruste werklocatie: het kan moeilijk zijn om tijd te vinden voor een pauze, laat staan voor een telefoongesprek. Toch is het enorm belangrijk om frequent goed contact te hebben met het hoofdkantoor.

“Het is heel belangrijk dat je tijdens het opzetten van internationale activiteiten en dochterondernemingen niet in een hermetisch afgesloten proces terecht komt, dat niet in contact staat met de groep”, zegt Isobel Hannen, Head of Attraction and Mobility. “Een consistente manier van werken, terwijl je jezelf verzekert van een sterke communicatielijn met de business, is essentieel om een succesvol personeelsbestand te hebben dat echt verbonden is met de doelstellingen.”

2. Zorg voor een mix aan ervaring

Uzelf verzekeren van het feit dat de leiders binnen de nieuwe uitbreiding volledig geschikt zijn voor de functie en hier ook naar uitkijken, moet één van uw topprioriteiten zijn. Het nieuwe kantoor moet de cultuur, de overtuigingen en de doelstellingen ademen vanaf dag één. Mede daarom is het essentieel om interne werknemers in te zetten tijdens de uitbreiding. “De detachering van senior leiders kan echt helpen een kickstart te geven in de nieuwe markt,” legt Hannan uit. “Het kan daarnaast een goede boost geven aan de carrière van uw werknemers wanneer promotie niet mogelijk is in hun huidige positie. Het kan loyaliteit en ontwikkelingen ten goede komen.”

Hoewel kennis van de organisatie bij elke start van een nieuw kantoor belangrijk is, vereist internationale uitbreiding ook een goed bewustzijn van de lokale cultuur en de bereidwilligheid om deze ook echt te aanvaarden. In 2015, toen City Football Group het eerste kantoor in Singapore opende, waren ze in staat om iemand van het leidinggevend personeel te positioneren in dit nieuwe kantoor, die kennis had van de lokale markt. “Het is belangrijk om de juiste mensen te herkennen om een nieuwe business op te zetten,” legt de Group HR Director van de City Football Group uit.
“In Singapore hebben we iemand naar voren geschoven die al erg lang bij ons werkte en zowel de business als de regio goed kende.

Zoals aangegeven: hoewel het hebben van kennis van het bedrijf belangrijk is, is een gelokaliseerde aanpak net zo belangrijk. We moeten voorkomen dat er wordt gezegd ‘dit is wat we doen in Manchester, dus we moeten exact hetzelfde doen in jullie regio’. Er moet flexibiliteit zijn om anders te werken, indien gewenst.”

3. Neem effectief werknemers aan

Het effectief aannemen van nieuwe werknemers is vooral belangrijk wanneer zij geplaatst worden uit de buurt van het hoofdkantoor. Een sterk introductieproces voor nieuwe collega’s garandeert een goed besef van de doelstellingen van het bedrijf. Voor Manchester City betekent dit dat het leidinggevend personeel wordt aangemoedigd om direct van dichtbij te ervaren hoe de club werkt.

“Het gaat er ons om dat leidinggevend personeel de club écht begrijpt en zoveel mogelijk mee krijgt van de club,” geeft de Group HR Director van de City Football Group aan. “Wanneer we een nieuw senior persoon in een buitenlands kantoor aannemen, komt deze eerst een periode naar Manchester om te leren over de business en om verschillende leden van het team te ontmoeten en zo onze aanpak te begrijpen. We sturen ze liever twee weken op pad om verschillende kantoren te bezoeken, af te spreken met onze mensen en te laten begrijpen hoe alles in elkaar zit dan dat we ze neerzetten voor een computer en een video laten zien die ons model aan ze uitlegt. Het geeft de persoon in kwestie meer inzicht in hoe wij werken. Als een werknemer een goed bewustzijn heeft van onze werkwijze, hebben ze een grotere kans om succesvol te zijn in hun eigen markt.”

4. Zorg voor een duidelijke focus

Zelfs in het geval van een zeer flexibel team, moeten bedrijven altijd voorzichtig zijn om niet te vroeg teveel te willen. Hoewel het aantrekkelijk is om alles op te offeren in dienst van de business, kan het z’n doel voorbij streven. Christine Wright, Managing Director van Hays Azië adviseert bedrijven om gefocust te blijven en een klein aantal zakelijke doelen in een lokale markt te behalen. “En doe dit uitzonderlijk goed, voordat je nog verder uitbreidt,” Wright gelooft er in dat een sterke reputatie in het nieuwe gebied eerst moet worden opgebouwd voordat de doelen vergroot worden.

Het allerbelangrijkst is dat u als bedrijf plezier beleeft aan het inrichten van nieuwe teams in een nieuwe markt. Een uitbreiding in welke mate dan ook is altijd een fantastische nieuwe kans, of dit nu voor de eerste of de vijftigste keer is. Hoewel elke verandering uitdagend is, is het belangrijk dat u hierbij denkt aan de kansen die het voor de business oplevert.


Mocht u dit artikel met interesse hebben gelezen, dan vindt u onderstaande wellicht ook interessant:

 

 

|