Onze website maakt gebruik van cookies. Wanneer u verder gaat op deze website stemt u hiermee in. Meer informatie.

Woordvoerster Hays

Nieuw talent mag een jaar rondneuzen

Op contract bij Hays

judith peetersAmsterdam – Onbekend maakt onbemind. Hierdoor hebben veel bedrijven, bijvoorbeeld in de agri- & foodsector, moeite om nieuw talent aan zich te binden. Pas afgestudeerden willen het liefst allemaal bij de bekende organisaties werken. Philips, Akzo Nobel en Coca-Cola, dat zijn de sexy namen. En omdat hoogopgeleid talent schaars is, zeker als het om technici gaat (ons land komt 76.000 specialisten op dit vlak te kort), hebben de minder bekende bedrijven vaak het nakijken. Werving- en selectiebureau Hays wil met een nieuw project de vooroordelen over de agri- & foodmarkt bij jonge academici wegnemen.

Onder het motto ‘Het is anders dan je denkt. Kom maar eens kijken!’ heeft Judith Peeters, regionaal directeur bij Hays voor het zuiden en oosten van Nederland een speciaal talentprogramma ontwikkeld. “Wij nemen jonge afgestudeerde kandidaten aan, die zijn opgeleid aan de Universiteit van Wageningen of de HAS Hogeschool voor agro, food en groene ruimte. Zij komen bij ons voor 1 à 2 jaar op contract. In die tijd kunnen zij al roulerende meelopen, meekijken en een beetje meedoen bij verschillende bedrijven. Bijvoorbeeld bij een diervoederbedrijf of supermarktketen.”

Peeters werkt voor dit oriëntatieprogramma, dat min of meer het midden houdt tussen een uitgebreide stage en een kort traineeship, samen met de Stichting Food & Feed. “Dit is een netwerk van en voor bedrijven uit de voedingsmiddelen- en diervoederindustrie in de regio Noordoost-Brabant, waarbij onder meer Mars, Jumbo, Sligro en FrieslandCampina zijn aangesloten”, legt ze uit.

Sommige van deze bedrijven hebben in het verleden te weinig geïnvesteerd in het werven van nieuw talent. “Nu ontplooien zij ieder voor zich wel initiatieven op dit vlak. Maar door de economische crisis zijn de budgetten natuurlijk beperkt. Ik geloof veel meer in een bundeling van krachten. Daarom heb ik onze dienstverlening aangeboden en dit project voorgesteld. De reacties waren meteen positief. We beginnen volgende maand met werven, zodat in mei al de eerste jonge professionals – we denken allereerst aan voedingstechnologen – een kijkje in de keuken kunnen gaan nemen bij diverse deelnemers.”

De academici zullen inhoudelijk uitgedaagd worden door bij elk bedrijf een onderzoek te verrichten, dat hen dwingt diverse afdelingen binnen de gastorganisatie te leren kennen. “Ik ben ervan overtuigd  dat dit voor net afgestudeerden een unieke kans is”, zegt Peeters. “Bedrijven in de agri- & foodsector hebben vaak een negatief imago. Het beeld van buitenaf is vaak toch dat het regionaal en boers is. Terwijl de huidige realiteit is dat het juist een hightech omgeving is, waar voor hoogopgeleide technici uitstekende carrièremogelijkheden liggen.”

“De kandidaten hebben niet alleen tijdelijke baangarantie, ze krijgen op deze manier ook een reëel beeld van de deelnemende bedrijven en welke loopbaankansen er voor hen liggen. Bovendien bouwen ze in één tot twee jaar een uitstekend netwerk op. De kans is daardoor groot dat er na het afsluiten van het project voor het toch een vaste baan uitrolt.”


Telegraaf
Door: Paola van de Velde
 

|

Volg Hays op social media