Skip to content
Hays Recruiting experts worldwide
  1. Ik ben
    Ik ben
  2. Heb je al een login voor hays.nl of hays-response.nl log dan in met je bestaande gegevens

Drie adviezen voor startups met groeipijn

Als startup zul je op een gegeven moment moeten inzien dat je niet meer het kleine bedrijf bent zoals je dat ooit was. De groei die een startup doormaakt kan ervoor zorgen dat je als oprichter voor je gevoel niet meer alle touwtjes in eigen handen hebt.

De uitdaging hierbij is hoe je structuur aanbrengt in het bedrijf, zonder dat je de essentie kwijt raakt van wat je startup groot heeft gemaakt. Als je je oorspronkelijke waarden uit het oog verliest, kun je wel eens flinke groeipijn doormaken. Om je op weg te helpen, geeft recruitmentorganisatie Hays drie tips.

1. Vind de juiste balans tussen processen en vrijheid

Een van de lastigste dingen is een balans te vinden tussen het invoeren van nieuwe processen en tegelijkertijd medewerkers de vrijheid bieden en het vertrouwen te geven om dingen op hun eigen manier te doen. “Mensen voelen zich vaak meer verantwoordelijk voor beslissingen die zij zelf hebben gemaakt dan voor keuzes die door iemand anders zijn gemaakt”, zeg Robert van Veggel, Managing Director Hays Nederland. “Soms betekent dit dat het beter is om de verleiding om strikte processen en beleidsmaatregelen te implementeren te weerstaan.”

2. Zoek mensen die persoonlijk matchen met jouw organisatie

Personen vinden die passen bij je startup en die flexibel genoeg zijn is belangrijk. “Het komt voor dat bedrijven zich in eerste instantie volledig focussen op technische vaardigheden en ervaring en pas als laatste kijken of iemand bij een organisatie past. Maar wanneer we kijken naar waar in de praktijk een arbeidsrelatie vaak op stuk loopt, blijkt dat het niet zelden gaat omdat iemand als persoon niet past bij de organisatie of de rest van de werknemers”, aldus Van Veggel.

3. Koester medewerkers van het eerste uur

Er wordt soms vergeten hoe belangrijk de medewerkers van het eerste uur zijn, zij kennen de roots en de oorspronkelijke karakteristieken van het bedrijf. “Het gebrek aan loopbaanontwikkeling of duidelijke vervolgstappen zijn belangrijke redenen voor medewerkers om verder te gaan kijken”, zegt Van Veggel. “Een manier om mensen die werden aangetrokken door werken bij een startup te behouden is om ze tijdig een nieuwe frisse uitdaging te geven. Het gaat niet zozeer om meer salaris of een nieuwe titel, maar om het gevoel iets nieuws te leren en geprikkeld te blijven.”

Een bedrijf dat groeit moet de nodige cultuurveranderingen en implementatie van de nodige processen doorstaan. “Daarnaast is het belangrijk dat zij zich verplaatsen van een cultuur die bouwt op een of twee sleutelfiguren naar een cultuur die meer focust op teams en projectmatig werken. Een valkuil is dat de oprichters te veel op de operationele kant blijven en daardoor de focus op de toekomst en strategie verliezen. Wat in elk geval vaststaat is dat zachte kerncompetenties en ruimte voor persoonlijke inbreng, aandacht voor de juiste samenstelling van je team en loyaliteit essentieel zijn voor toekomstig succes. Kennis en expertise zijn belangrijk, maar zonder aandacht voor de human factor red je het niet”, aldus Robert van Veggel.

|