Onze website maakt gebruik van cookies. Wanneer u verder gaat op deze website stemt u hiermee in. Meer informatie.

Woordvoerster Hays

Generation Y wil baas die coach en vertrouweling is

Onderzoek Hays: werken in het buitenland geen must voor jonge Nederlandse professionals. Bijna de helft van de Nederlandse Generation Y, de (aankomend) professionals geboren na 1980, heeft een voorkeur voor een baas die zich opstelt als coach, mentor, vertrouweling of zelfs als vriend. Werken in het buitenland is voor een significant deel geen must: 40% vindt dat niet interessant. Hoewel de Nederlandse Generation Y graag initiatief neemt, is de helft niet geïnteresseerd in het zelfstandig ondernemerschap. Slechts 5% van deze groep heeft een eigen onderneming.

Dit zijn een aantal van de belangrijkste conclusies uit een onderzoek, gehouden onder 1.000 Nederlandse respondenten, in opdracht van Hays, de toonaangevende wereldwijde recruitment organisatie voor professionals. De organisatie publiceerde onlangs voor de dertiende keer haar rapport over de wensen en ambities van Generation Y.
 
Het Hays-rapport geeft een gedetailleerd beeld van wat de Nederlandse Generation Y zoekt in een baan, hoe deze professionals kunnen worden gemotiveerd en wat zij kunnen bijdragen aan organisaties. Het biedt bovendien een aantal praktisch toepasbare inzichten voor (HR-) managers. 
 
De baas als vertrouweling
Maar liefst 49% van de Nederlandse Generation Y wil graag een baas die zich opstelt als coach of mentor. Ook in andere Europese landen is dit het geval. Eveneens geeft bijna 50% aan dat zijn / haar leidinggevende bij voorkeur iemand is met wie zowel over privé- als werkaangelegenheden kan worden gesproken. De behoefte aan een gelijkwaardige relatie met de baas komt tot uitdrukking in het feit dat 25% deze graag als ‘peer’ ziet. Nederlanders scoren op dit onderdeel het hoogste van mensen uit dezelfde generatie die wereldwijd zijn meegenomen in het onderzoek. In Nederland wil 7% van Generation Y zelfs een vriendschap met de baas.
 
Deskundig en transparant leiderschap
Bijna de helft van de respondenten vindt dat een leider op de werkplek vooral in staat moet zijn om medewerkers te motiveren. Hij of zij moet bovendien een expert zijn en / of beschikken over voldoende kennis, zo vindt een kleine 50%. Voor een kwart zijn transparantie en openheid eigenschappen die er bij een leider toe doen. Judith Peeters Operations Director bij Hays: “Als we kijken naar het belang dat er wordt gehecht aan transparantie, benaderbaarheid en gelijkwaardigheid, dan lijkt het erop dat Generation Y zich prettig voelt bij een baas  bij wie zij zichzelf kunnen zijn. Dat pas bij de behoefte aan vrijheid die deze groep kenmerkt.”
 
Waardering is belangrijk

Voor meer dan de helft (53%) van de Nederlandse Generation Y geldt dat zij zich op waarde geschat en gewaardeerd willen voelen in een baan. Daarnaast vindt bijna de helft het belangrijk dat het werk gevarieerd en interessant is. Bij 35% zorgt de hoogte van de bezoldiging voor voldoening.
 
Zelfstandig, maar niet zelf ondernemend
Voor slechts 7% van Generation Y is het eigen ondernemerschap een belangrijk carrièredoel. De Nederlandse groep jonge professionals scoort daarmee aanzienlijk lager dan hun generatiegenoten in andere landen. Toch hecht 55% aan autonomie in hun werk. Opvallend is het geringe aantal respondenten dat prijs stelt op leven en werken in het buitenland. Voor slechts 12,5% geldt dat zij hier belangstelling in hebben, terwijl maar 13% behoefte heeft aan het reizen in het kader van werk. “De Nederlandse Generation Y is duidelijk in wat zij zoeken in een baan. Zij zoeken een omgeving waar zij plezier kunnen hebben en die veel flexibiliteit kent. Werkgevers die talent willen aantrekken doen er goed aan ervoor te zorgen dat deze factoren aanwezig zijn”, aldus Peeters.
 
DE BELANRIJKSTE ASPECTEN VAN DE WERKPLEK VOLGENS GENERATION Y
1.      Interessant werk (76%)
2.      Autonomie in het werk (55%)
3.      Een sociaal leven rondom het werk (45%)
4.      Flexibele werktijden
 
Over het onderzoek
Aan het onderzoek namen 1.000 leden van Generation Y in Nederland deel. 34% is student, 10% werkloos, 24% werkt parttime en 25% heeft een fulltime baan. 
www.hays.nl/gen-y

|

Volg Hays op social media