Onze website maakt gebruik van cookies. Wanneer u verder gaat op deze website stemt u hiermee in. Meer informatie.

Woordvoerster Hays

IN 2030 ZIJN SOFT-SKILLS BELANGRIJKER DAN FEITENKENNIS

Amsterdam, 20 april 2016 - Maar liefst 70% van de professionals in de financiële sector verwacht dat ‘zachte kerncompetenties’ - soft-skills zoals aanpassingsvermogen en overtuigingskracht - in 2030 belangrijker zijn dan feitenkennis. Daarnaast neemt volgens een ruime meerderheid (60%) de werkgelegenheid in de sector (nog) verder af en verwacht 40% zelfs dat zijn of haar functie in 2030 helemaal niet meer bestaat. Om überhaupt in de financiële sector te kunnen blijven werken is structurele bijscholing een randvoorwaarde, zo denkt 94%. Dit zijn enkele bevindingen uit het onderzoek van recruitmentorganisatie Hays naar de arbeidsmarkt van de toekomst in de financiële sector. Daarbij werd financiële professionals gevraagd naar hun verwachtingen voor de financiële sector in Nederland in 2030.

Omvangrijk onderzoek Hays naar de toekomst van de financiële sector.

Nieuwe kansen voor financiële professionals

Een ruime meerderheid van de financiële professionals in Nederland is somber gestemd over de toekomstige werkgelegenheid in hun sector. Maar liefst 63% denkt dat die in snel tempo afneemt. Werknemers op mbo-niveau zijn aanzienlijk minder optimistisch dan hun hoger opgeleide collega’s. Ruim 80% van de mbo’ers ziet de werkgelegenheid exponentieel dalen tussen nu en 2030, tegen 60% van de academisch opgeleiden. Maar liefst 40% van de respondenten denkt dat de functie die hij of zij momenteel bekleedt rond 2030 helemaal verdwenen is. Er lijkt een verband te zijn tussen de verwachtingen met betrekking tot werkgelegenheid en de opkomst van Artificial Intelligence (AI) en Big Data. Zo ziet ruim 80% cloud-software en AI als bedreiging in 2030. Harold Jansen, financieel directeur van Hays: “Het is begrijpelijk dat veel professionals in de sector zich zorgen maken over toekomstige werkgelegenheid en de opkomst van technologie als een bedreiging zien. Toch kan het tijdig inspelen op veranderingen zowel voor werknemers als werkgevers veel uitmaken. Een nieuwe realiteit vraagt om nieuwe vaardigheden, met name op het gebied van management en omgaan met klanten. Het wordt voor financiële instellingen belangrijker dan ooit om de juiste mensen op de juiste positie te hebben.”

Zachte kerncompetenties gaan winnen

Zo’n 70% van de huidige financiële professionals verwacht dat werken in de sector binnen nu en vijftien jaar steeds meer vraagt om zachte kerncompetenties en minder om feitenkennis. Artificial Intelligence en Big Data liggen dan naar verwachting aan de basis van ieder financieel advies en een nog groter deel van het werk is tegen die tijd geautomatiseerd. Jansen: “Menselijke eigenschappen als aanpassingsvermogen, overtuigingskracht, creativiteit, empathie en motivatietalent worden hierdoor onderscheidende factoren. Het zijn zaken die je niet kunt automatiseren en de mens blijft hier altijd superieur in. Je kunt je als financiële professional binnen een organisatie en richting klant of opdrachtgever nadrukkelijk onderscheiden door hierin uit te blinken en op te vallen. Je bent immers werkzaam in een sector waar vertrouwen en betrouwbaarheid enorm belangrijk zijn. Ik verwacht dan ook dat de combinatie van technische ontwikkelingen en een meer bewuste inzet van soft-skills de sector naar een hoger niveau tilt, zowel op het gebied van bestaande services en dienstverlening als op het gebied van nieuwe producten en diensten. Als professional kun je maar beter deze kansen grijpen en zorgen dat je soft-skills optimaal zijn ontwikkeld en kunnen worden ingezet.”

Over het ‘Baan van de Toekomst’ onderzoek

Om inzicht te krijgen in de toekomst van financiële sector en om een goed beeld te krijgen van de ‘baan van de toekomst’ in die sector, voerde Hays een omvangrijk onderzoek uit onder bijna 400 professionals werkzaam in de financiële sector. Zij werden onder andere ondervraagd over de mate waarin zij denken voorbereid te zijn op technologische ontwikkelingen, wat de invloed van Artificial Intelligence en big data is op hun werk en hoe zij verwachten dat financiële instellingen opereren over zo’n vijftien jaar. Het ‘Baan van de Toekomst’ onderzoek is een jaarlijks terugkerend onderzoek. Vorig jaar voerde Hays het onderzoek uit in de sectoren IT, Engineering & Technologie en Olie & Gas.

|

Volg Hays op social media