Skip to content
Hays Recruiting experts worldwide
  1. Ik ben
    Ik ben
  2. Heb je al een login voor hays.nl of hays-response.nl log dan in met je bestaande gegevens

4 voordelen van beweging tijdens en buiten kantooruren

Ondanks de vele voordelen van bewegen en sporten, stagneert de mate waarin aan lichaamsbeweging wordt gedaan en in sommige landen loopt dit zelfs terug. Zie dit artikel als een startschot voor uw actievere carrière en ga aan de slag!

hoe en waarom u tijd moet maken voor beweging - hays.nl

Het is algemeen bekend dat sporten goed is voor de gezondheid, maar dit is niet de enige reden waarom u meer tijd zou moeten maken voor beweging. Beweging tijdens en na kantooruren levert namelijk nog meer positieve effecten op zoals een hogere productiviteit, minder fouten en een beter humeur. In dit blog leest u niet alleen hoe u tijd moet maken voor beweging, maar ook waarom.

"Een goed advies is om eens naar een collega toe te lopen in plaats van hem of haar een e-mailtje te sturen."

Maak en neem tijd

Zonder tijd heeft u geen mogelijkheid om te bewegen, dus is het belangrijk dat u tijd vrijmaakt. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat u om de haverklap van uw kantoorstoel komt, maar door alleen al een stukje te gaan lopen tijdens bijvoorbeeld het telefoneren wordt uw hersenactiviteit positief beïnvloed en onderzoek van de Universiteit van Illinois toonde aan dat ook uw stress wordt verminderd.

Tijdens kantooruren is het dus nuttig om af en toe eens op te staan en tijdens het telefoneren te gaan wandelen, daarmee zorgt u er ook nog eens voor dat u de collega’s aan de andere kant van het kantoor weer eens ziet. Zorg er daarbij wel voor dat u aantekeningen kunt blijven maken, want het gesprek verdient natuurlijk de focus. Daarnaast is het altijd aan te raden om niet achter uw bureau te blijven zitten tijdens de lunch, maar om te bewegen in de pauze. Een wandeling in de buitenlucht is enorm bevorderlijk. Maak en neem hiervoor de tijd, dit levert u onbewust heel veel op.

Een ander goed advies is om eens naar een collega toe te lopen in plaats van hem of haar een e-mailtje te sturen. Persoonlijk contact is effectiever omdat u de mogelijkheid krijgt om door te vragen, maar het is natuurlijk ook een stuk socialer en dat komt dat werksfeer weer ten goede.

Van bewegen naar sporten

Beweging tijdens kantooruren is dus aan te raden, maar daarbij is het ook zeker belangrijk dat u tijd maakt voor het sporten buiten kantooruren. Zoek eerst iets dat u leuk vindt. Pak een oude hobby op of verleg uw grenzen en probeer iets nieuws uit. Het belangrijkste daarbij is dat u er plezier in hebt, anders zal dit initiatief niet lang standhouden. Eenmaal gevonden is het goed om vaste momenten met uzelf af te spreken, zodat u hier tijd voor kunt maken. Wanneer u weet dat u op maandag- en woensdagavond een uurtje sport, kunt u hier omheen plannen en uzelf de ruimte geven om uw belofte waar te maken.

"Lichamelijk bewegen is zeer waardevol voor de hersenen."

‘Serieus’ sporten levert ongelooflijk veel op, zowel in termen van fysieke als mentale gesteldheid. Logischerwijs heeft sporten een positief effect op uw lichaamsgewicht, uw weerstand en de conditie, maar ook op de hoeveelheid energie en mate van aanwezige stress. Dit onderzoek toont aan dat sport ook door werkgevers gestimuleerd moet worden, welke werkgever wilt er nu geen fittere werknemers, met meer energie en een hogere weerstand?

De Hersenstichting geeft niet voor niets aan: "Lichamelijk bewegen is zeer waardevol voor de hersenen. Bewegen zorgt voor de belangrijke herstelprocessen in de hersenen. Nieuwe hersencellen worden aangemaakt (neurogenese) en bewegen stimuleert de groei van het aantal verbindingen tussen hersencellen."

Mocht u al bezig zijn met beweging: perfect, ga zo door. Mocht u nog niet genoeg bewegen: start vandaag nog. Hieronder geven we een samenvatting van 6 mogelijkheden om makkelijk voor meer beweging op kantoor te zorgen:

  • Neem de trap in plaats van de lift
  • Ga lopen tijdens het telefoneren
  • Ga vaker iets te drinken halen (een kleinere beker zorgt daar ook voor)
  • Probeer zo veel mogelijk te lopen of te fietsen naar uw werk
  • Maak vaker een wandeling tijdens de pauze
  • Loop naar je collega’s om iets te vragen in plaats van te e-mailen