Onze website maakt gebruik van cookies. Wanneer u verder gaat op deze website stemt u hiermee in. Meer informatie.

5 zaken die uw medewerkers meer motiveren dan geld

Mocht u aan uw medewerkers vragen om gratis te werken, dan is de kans groot dat de meesten de uitnodiging zullen afwijzen. Maar behalve dat het ons iets vertelt wat we al weten - dat geld namelijk belangrijk is om brood op de plank te krijgen – vertelt het ons niet hoe groot en motiverend de factor geld eigenlijk echt is zodra aan onze fundamentele behoeften is voldaan.

Leestijd: 7 minuten | Door: Hays

Er zijn door de jaren heen veel studies gedaan naar het onderwerp en er is één conclusie die ze allemaal hebben; dat voor de meesten van ons geld meer een sub-motivator dan een primaire drijfveer is.

Het zijn de factoren die van invloed zijn op onze intrinsieke ambities die ons echt motiveren. Zoals verhoogde autonomie, het verwerven van nieuwe vaardigheden, in staat zijn om onszelf te uiten en alle andere factoren die hieronder worden geschetst.

medewerkers motiveren hays.nl

Je kunt loyaliteit niet kopen

Werknemers in Japan zijn beroemd om hun loyaliteit aan hun werkgever. Het is niet ongewoon voor een werknemer om zijn/haar hele leven bij hetzelfde bedrijf te blijven - een fenomeen dat vaak omschreven wordt als 'shushin Koyo', of 'lifetime werkgelegenheid'. Echter, zoals onze Hays Asia Salary Guide laat zien, is deze houding steeds meer op zijn retour. Nu de arbeidsmarkt steeds internationaler wordt kunnen bedrijven niet enkel vertrouwen op het abstracte idee van loyaliteit alleen, en zullen ze moeten zoeken naar andere drijfveren.

Natuurlijk zijn er nog veel mensen die van mening zijn dat salaris het belangrijkste instrument voor motivatie is, maar als we helemaal eerlijk zijn tegen onszelf, kan salaris ons alleen maar tot op zekere hoogte motiveren. Hoe gemotiveerd zou u zijn bij het verdienen van een zescijferig salaris in een baan waar u elke dag tot het punt van uitputting werkt in een vervallen kantoor, omringd door mensen die een hekel aan u hebben, rapporteert aan een manager die geen tijd , inspanning of waardering in u investeert? Geld is niet alles.

Met dat in gedachten zijn hier vijf andere manieren waarop u uw medewerkers kunt stimuleren:

1. Leren en ontwikkeling

“Wat is er meer motiverend dan te worden aangemoedigd en ondersteund om een betere versie van uzelf te worden?"
Door het bijscholen van uw medewerkers laat u zien dat ze zowel belangrijk zijn voor het bedrijf en ook dat er ruimte is voor de progressie in hun rol. Wat is er meer motiverend dan te worden aangemoedigd en ondersteund om een betere versie van uzelf te worden?
Wij zouden adviseren een beoordeling van vaardigheden uit te voeren alvorens te beslissen welke opleiding u gaat organiseren voor elke werknemer. De werknemer zal een verstandig en weloverwogen plan-van-training beter waarderen en gemotiveerder zijn. U hoeft zich er geen zorgen over te maken of uw bedrijf / afdeling geen budget heeft voor leren en ontwikkeling - velen hebben dat niet - er moeten voldoende gratis en relevante netwerkevenementen en conferenties zijn die uw medewerkers kunnen bijwonen. U hoeft alleen maar om u heen te kijken.

Eén van de grootste uitdagingen die de meest recente Hays Global Skills Index identificeerde was een tekort aan talent in vele belangrijke sectoren over de hele wereld. In veel industrieën over de hele wereld is er een aanzienlijke kloof tussen de vaardigheden die werkgevers nodig hebben en de vaardigheden die beschikbaar zijn. Het is dus niet alleen in het voordeel van de werknemer wanneer u investeert in de ontwikkeling van hun vaardigheden, maar het is ook in uw voordeel en zelfs in de markt waarin u opereert.

2. Een duidelijk pad van de progressie

Maar, alleen werknemers naar opleidingen sturen is niet genoeg. Wat de meeste werknemers nog meer motiveert, is te laten zijn dat er meer sporen op de carrièreladder zijn te beklimmen binnen uw bedrijf. Een opvallend resultaat uit het recente Hays Global Gender Diversity Report was dat slechts 42 procent van de vrouwen en 58 procent van de mannen het gevoel hebben dat ze in hun huidige rol de mogelijkheid hebben om zichzelf te promoten en hun ambities te communiceren. Tegelijkertijd noemde meer dan de helft van de mensen die we ondervroegen in onze Hays Asia Salary Guide (54 procent) de wens om nieuwe uitdagingen aan te gaan als een belangrijke reden voor hun vertrek bij een organisatie, terwijl bijna hetzelfde percentage (48 procent) een gebrek aan progressie aangaf als oorzaak.

Al deze klachten kunnen vrij gemakkelijk worden opgelost door het duidelijk uitspreken van een plan van ontwikkeling voor uw medewerkers. Zorg ervoor dat u regelmatig (idealiter minstens twee keer per jaar) vergaderingen houdt waarbij u de ambities van de werknemer en hun promotiekansen binnen het bedrijf bespreekt. Als hun streven naar promotie momenteel niet kan worden gerealiseerd (gebrek aan financiële middelen of die positie wordt al vervult) dan kan het geven van een grotere autonomie of zeggenschap binnen het bedrijf voor uw medewerker een bevredigend compromis zijn.

Dat echte gevoel dat inspanning wordt beloond met ruimere mogelijkheden, of het nu een promotie is binnen dezelfde afdeling, een ander deel van het bedrijf, of werken in een nieuwe rol in een ander land, zal de motivatie aanwakkeren.

3. Erkenning

“We krijgen allemaal een kick als we erkenning krijgen voor een goed uitgevoerde opdracht"
Medewerkers moeten worden erkend en in gelijke mate gecompenseerd voor al hun bijdragen en prestaties - dit is bijna wat Herzog een 'hygiëne factor' zou hebben genoemd (iets wat niet motiveert indien aangeboden, maar wel demotiveert indien niet). U kunt echter meer doen dan alleen iemand minimaal belonen voor hun inspanningen en af en toe een schouderklopje te geven.

Erkenning komt in vele vormen, en het is in grote mate aan u en uw goede ‘people management skills’ hoe goed u het uitvoert. Sommige werknemers zullen zeer geroerd zijn door een formele erkenning in het bijzijn van andere collega's, zoals een certificaat of een team lunch, terwijl anderen de voorkeur geven aan wat extra lof en inzichten vanuit uzelf. Wat zeker is, is dat we allemaal een kick krijgen als worden erkend voor een job well done.

4. Autonomie en verantwoordelijkheid

Het is belangrijk dat uw medewerkers weten waar ze binnen uw bedrijf staan en zich een essentieel radertje voelen - u kunt helpen hun gevoel hierover te verbeteren door ze meer zinvolle taken en verantwoordelijkheden te geven. Hoe meer invloed een werknemer heeft in uw bedrijf , hoe groter de kans dat ze zich verbonden voelen met het bedrijf, en het succes van het bedrijf te aggregeren met dat van henzelf.

Werknemers moeten ook het gevoel hebben dat ze de ruimte hebben en permissie om hun mening en ideeën waar nodig te uiten, zonder de angst te worden genegeerd of op hun niveau te worden beoordeelt. Welkom feedback van uw team waar mogelijk, en doordringen uw medewerkers van het gevoel dat hun mening relevant is voor u en het bedrijf.

Het is ook belangrijk dat uw team toestemming heeft om zich te uiten in hun werk, en dat ze niet beperkt zijn tot het doen van dingen in een restrictieve, gerecycleerde manier die u of het bedrijf aan hen heeft opgelegd. Sommige progressieve bedrijven, zoals Sweaty Betty en Microsoft, hanteren een 'flexi-uren' beleid, waarin ze hun werknemers toestaan dat om hun eigen werktijden te kiezen. Terwijl we de motiverende voordelen hiervan kunnen zien, is dit iets dat alleen echt praktisch is voor bepaalde soorten bedrijven.

5. Werkomgeving

“Een werkplek creëren waar mensen door geïnspireerd raken is een manier om de motivatie-buzz te onderhouden"
Werk-privé balans is een motiverende factor die zowel een beetje valt onder deze, als ook de vorige header. Werk-privé balans is belangrijk, en kan sterk worden geholpen wanneer extra autonomie of flexibiliteit wordt verleend, maar het is niet alleen door het verhogen van de privé-kant van de balans dat u uw welzijn verbetert. Er zijn vele manieren waarop u kunt helpen bij het verbeteren van de werkomgeving van medewerkers die sterk hun werk-privé balans ten goede zal komen, en zo hun algemene tevredenheid, productiviteit en motivatie.

Omgevingsvoorwaarden zoals een goede ventilatie, verlichting en netheid worden verwacht (en zijn weer iets wat we zouden categoriseren als 'hygiëne factoren'), maar veel bedrijven hebben nu hun aanbod ten aanzien van werkomgeving aanzienlijk verbeterd, en beschouwen het als een echte differentiator als het gaat om het aantrekken van klanten.

Het creëren van een werkplek waar mensen van genieten om te zijn en zich geïnspireerd door voelen is een andere manier om de motivatie buzz te onderhouden - al betekent dat niet de begroting voor het inhuren van binnenhuisarchitecten of het kopen van de duurste espressomachine drastisch te verhogen. Waarom vraagt u het team niet om met suggesties te komen voor manieren om de werkomgeving te verbeteren? Word het eens over een wenslijst, en onderneem dan op zijn minst actie op een aantal van deze concrete, collectieve beloningen wanneer een specifieke doel wordt bereikt.

Een gevoel van vriendschap en verbondenheid is ook een sub-categorie van 'werkomgeving', die dient als het meest krachtige tegengif tegen ziekteverzuim en conflicten op de werkplek. Teambuilding activiteiten kunnen helpen vertrouwen, respect, kameraadschap te versterken en, uiteindelijk, motivatie.

Motiveer voordat het te laat is

Door uw beste en slimsten te voeden en hen de vaardigheden te geven die ze nodig hebben om hun carrière te bevorderen, kunnen bedrijven de glimlach op de gezichten van de werknemers behouden, terwijl ze voorkomen dat talent wegdruppelt en hen enorm zou kunnen schaden in de komende jaren.

De salariswijzer

Natuurlijk is het salaris ook belangrijk, maar wordt meer gezien als een sub-motivator. Wilt u weten of uw salaris marktconform is? Ga dan naar onze salariswijzer en check uw salaris.

|