Skip to content
Hays Recruiting experts worldwide
  1. Ik ben
    Ik ben
  2. Heb je al een login voor hays.nl of hays-response.nl log dan in met je bestaande gegevens

Automatisering van het bankwezen: de mogelijkheden

Onlangs las ik dat Stephen Hawking heeft gewaarschuwd dat de ontwikkeling van volledige kunstmatige intelligentie het einde van het menselijk ras zou kunnen betekenen. In het bankwezen en de financiële branche roept automatisering ook doemscenario visioenen op. Maar wat ik zie is dat de toenemende digitalisering van de branche ook veel mogelijkheden creëert voor toekomstgerichte en hoogopgeleide kandidaten. Er ontstaan nieuwe functies in automatiseringstechniek, IT bankieren en data-analyse.

Een verschuiving in de arbeidsmarkt

Uit recent onderzoek, uitgevoerd door Deloitte met Carl Benedikt Frey van de Oxford Martin School en Michael Osborne van de afdeling Ingenieurswetenschappen aan de Universiteit van Oxford, blijkt dat in de komende twintig jaar technologie, automatisering en robotica een belangrijke verschuiving in arbeidsmarkten tot gevolg zullen hebben. Zij schatten dat in het Verenigd Koninkrijk 35% van de bestaande functies het risico lopen te worden vervangen terwijl in de Verenigde Staten 47% van de functies dit risico lopen. Het onderzoek noemt banen met steeds terugkerende handelingen, administratieve en ondersteunende en verkoopdiensten “hoge risico” banen en banen waar digitale, leidinggevende en creatieve vaardigheden voor nodig zijn ”lage of geen risico” banen.

Banken die investeren in digitale diensten hebben invloed op werkgelegenheid

We zien nu dat het bankwezen en de financiële dienstverlening de trend spiegelen. In oktober 2014 kwam Lloyds Banking Group, de grootste retailbank in het Verenigd Koninkrijk, in het nieuws toen zij aankondigde dat er 9000 banen zouden verdwijnen. Vervolgens werd een nieuwe digitale strategie onthuld, ondersteund door een aanmerkelijk bedrag van £1.6 miljard aan investeringen in digitale diensten en automatisering.

Lloyds is slechts één van de vele van ‘s werelds grootste banken die verschuivingen naar digitale technologieën hebben aangekondigd aangezien automatisering helpt bij het oplossen van vele kwesties die de branche geteisterd hebben sinds de kredietcrisis in 2008. Naast het dramatisch verminderen van kosten kan automatisering helpen bij het aanpakken van regelgevende uitdagingen doordat transacties goed kunnen worden gevolgd en geregistreerd door middel van een digitaal proces. Dit laat minder ruimte voor fouten en draagt bij aan een snellere, efficiëntere dienstverlening.

automatisering bankwezen hays.nl “Het bedrijfsmodel voor bankieren verandert fundamenteel. Digitalisatie, zelfbedieningsmodellen (bijvoorbeeld mobiel of internetbankieren) en nieuwe concurrenten zullen deze trend verder versnellen. Kostenefficiëntie wordt steeds belangrijker als gevolg van de hoge kosten van de

regelgeving en lagere marges in de kernactiviteiten,” licht mijn collega Gerald Fahnenbruck, Teamleider Contracting voor Hays Finance in Duitsland toe.

Gerald is van mening dat automatisering de komende paar jaar zal blijven versnellen aangezien de branche nog steeds achterloopt. “In vergelijking met andere branches, zoals de autobranche, blijft de procesefficiency bij de financiële afdelingen van banken ver achter. Nieuwe IT hulpmiddelen en IT oplossingen zullen helpen om eenvoudige taken te automatiseren en rationaliseren.”

Zijn mening wordt gedeeld door adviesbureau McKinsey. Het adviesbureau schreef in het verslag van juni 2012 dat er een belangrijke mogelijkheid bestaat om het niveau van automatisering in de back offices van banken te verhogen. “IT faciliterende operations omvatten zowel automatiseringsprocessen (voorkomen dat klanten papier gebruiken, het digitaliseren van werkstromen en automatiseren of ondersteunen van besluitvorming) als het gebruik van IT oplossingen om resterende werkzaamheden te beheren die handmatig uitgevoerd moeten worden (bijvoorbeeld het gebruik van software voor de inzet van mensen en middelen). Door optimaal gebruik te maken van deze aanpak kunnen banken vaak een verbetering bereiken van meer dan 50% op het gebied van productiviteit en klantenservice.”

Nieuwe mogelijkheden als gevolg van veranderend financieel IT-landschap

Banenverlies is onvermijdelijk in bepaalde onderdelen van het bankwezen, bijvoorbeeld retail bankieren of functies met eenvoudige taken in de back offices van banken. Maar deze overgang zal ook leiden tot het creëren van nieuwe banen, met name voor hoogopgeleide kandidaten betoogt Gerald. “Ik voorzie mogelijkheden van IT-deskundigen, deskundigen op het gebied van regelgeving en risico’s en deskundigen op het gebied van het inrichten van processen en lean. De vraag naar IT deskundigen in de banksector zal in het bijzonder groeien. Nieuwe IT-landschappen en systemen zullen geïmplementeerd en beheerd moeten worden. Online IT-deskundigen zullen ook van deze ontwikkeling profiteren,” zegt hij.

Gerald denkt dat meer automatisering de branche een aantal voordelen zal opleveren, zoals bijvoorbeeld een verbeterde klantervaring: “IT gefaciliteerde automatiseringsprocessen zullen leiden tot verbeterde kostenverhoudingen en verhoogde productiviteit. Bovendien kan het zijn dat de klanttevredenheid groeit als gevolg van papierloze en digitale werkstromen, snellere reactietijden en lagere foutenpercentages. Kostenbesparingen kunnen geïnvesteerd worden in nieuwe online business modellen zoals girale en mobiele betalingen, real-time diensten en diensten gebaseerd op social media, naast nieuwe producten om concurrerend te zijn.”      

McKinsey constateert: “Banken kunnen het zich niet veroorloven om de mogelijkheid tot automatiseren aan zich voorbij te laten gaan.” Kandidaten met de juiste vaardigheden kunnen het zich ook niet veroorloven om deze kans niet aan te grijpen.
 

|