Onze website maakt gebruik van cookies. Wanneer u verder gaat op deze website stemt u hiermee in. Meer informatie.

HR tech trends in 2019

De constante ontwikkeling van HR technologie zorgt ervoor dat HR professionals – meer dan ooit – over meer tools beschikken. Om ervoor te zorgen dat organisaties en HR leiders deze mogelijkheden optimaal gebruiken is het belangrijk om eerst te begrijpen welke verwachte HR trends in 2019 invloed hebben op de HR afdelingen.


HR tech trends 2019 - Hays.nl
Leestijd: 5 minuten | Door Jacky Carter- Group Digital Engagement Director bij Hays

Jacky Carter, Group Digital Engagement Director bij Hays, zegt: “Het volume en de snelheid van het ontwikkelen van HR technologie is de afgelopen jaren overweldigend geweest. Er is een overvloed aan technologische hulpmiddelen waar we uit kunnen kiezen. Het hebben van technische vaardigheden is daarbij cruciaal. Velen in het HR landschap hadden dit waarschijnlijk niet op hun vaardighedenlijstje staan, maar dat is snel aan het veranderen.”

Wat zijn de 7 belangrijkste technologische HR Trends in 2019?

Trend 1: Leren als een vaardigheid

De wereld van werk verandert snel. Niet alleen het werk dat professionals doen, maar ook de manier waar op zij werken. Werknemers verwachten bijvoorbeeld verschillende werkpatronen in hun carrière om flexibel te kunnen werken. Terwijl hun carrière zich ontwikkelt gedurende de tijd, zullen zij hun technische vaardigheden ook moeten ontwikkelen om de technologie en de manier van werken bij te kunnen houden in 2019.

Jacky legt uit: “De organisaties die hun talent willen behouden – en de meeste willen dat – zullen na moeten denken over wat voor faciliteiten zij kunnen aanbieden aan hun werknemers om ervoor te zorgen dat zij vaardig blijven en nieuwe technische vaardigheden kunnen leren. Deze kanalen moeten geschikt zijn voor zowel micro als macro leren, waarbij de eerste sterk wordt gevormd door video gedreven content. Werkgevers die dit herkennen, winnen het in de talent-poule.”

Trend 2: Berichtendiensten, communiceren en samenwerken - is e-mail verleden tijd?

Mensen communiceren steeds meer met vrienden en familie via social media platformen zoals Messenger, WhatsApp, Viber of SMS, meer zelfs dan via e-mail of telefoon. In 2019 zal deze technologische manier van communiceren verder doorzetten. Hoe dan ook, veel professionals maken nog steeds gebruik van e-mail op het werk als de voornaamste manier van communiceren, maar als informeel communicatiemiddel is het steeds minder relevant geworden.

Jacky Carter: “De realiteit is dat velen van ons willen, of verwachten, dat ze de keuze hebben om te communiceren op berichtenplatforms omwille van de snelheid. Wat betekent dat communicatie via e-mail snel verouderd kan zijn. We zien een opkomende trend dat online chat gebruikt wordt voor ‘zelfbediening’ bij bijvoorbeeld HR kwesties, om snel een antwoord te vinden op eenvoudige vragen. Maar ook HR professionals gebruiken chat voor het behandelen van grote aantallen sollicitaties.

Trend 3: Automatisering – Het komt eraan, bent u er klaar voor?

Het is onvermijdelijk dat veel voorkomende handelingen in 2019 worden geautomatiseerd, door de opkomst van technologie. In plaats van bang te zijn voor de verandering en u ertegen te verzetten, moeten organisaties en HR managers de voordelen uitleggen aan hun medewerkers, ze moeten het omarmen, bespreken en zich voorbereiden op de komende veranderingen.
 
Jacky adviseert: “Vanzelfsprekend zal er met de komst van automatisering een verandering plaatsvinden in de vaardigheden die nodig zijn, maar als mensen de tijd, kennis, kans en faciliteiten krijgen om hun eigen pad uit te stippelen, is de kans groter dat werknemers bij de werkgever blijven die hen richting en ondersteuning biedt.

Trend 4: Werknemerservaring is de nieuwe werknemersbetrokkenheid

Werknemerservaring’ is een nieuwe, opkomende term die de gehele werknemerscyclus bij een organisatie omvat. De journey begint al voordat de werknemer werkzaam is bij de organisatie, het start namelijk al bij het werkgeversmerk. Vervolgens komende onboarding, persoonlijke ontwikkeling, welzijn van de werknemer, goede arbeidsvoorwaarden, en niet onbelangrijk, de terugkoppeling, aan bod. De opvolging en methodologie rondom het verzamelen van die feedback wordt steeds belangrijker, gebruik makende van AI en geavanceerde data-analyse om ervoor te zorgen dat de focus ligt op resultaten die de grootste impact hebben.

Jacky legt uit: “Geloofwaardigheid van de organisatie is van cruciaal belang. Bedrijven moeten heel goed letten op de consistentie in de ‘journey’ die de medewerker doorloopt. Denk aan de employer branding waarmee zij werkzoekenden aantrekken. Dit zal zorgvuldig uitgewerkt moeten worden over alle kanalen, en content gecreëerd door huidige werknemers kan hierbij zeker ondersteunen. Een verschil tussen wat is voorgesteld en wat de werkelijkheid is kan leiden tot het verlaten van een organisatie”. 

Trend 5: Data en analyses – gegevens doen er meer toe dan ooit

In navolging op werknemerservaring worden gegevens en analyses nog belangrijker, zodat organisaties de impact van hun strategieën op hun werknemersbestand kunnen verzamelen, analyseren en dus begrijpen.

Jacky zegt:  “Organisaties kunnen hun benadering van de markt bijstellen en fine tunen, wanneer zij weten hoe effectief hun maatregelen in werkelijkheid zijn. Zeker wanneer behoud en het aantrekken van talenten steeds belangrijker wordt om resultaten te kunnen behalen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld nog succesvoller zijn in het wervingsproces.”

Trend 6: Cultuur – Heeft u al voldoende draagvlak voor technologische HR innovatie?

Technologie is alleen nuttig als mensen het willen gebruiken; elke implementatie moet zinvol zijn voor de doelgroep. Om daar zeker van te zijn moeten de meeste organisaties een cultuuromslag realiseren om een omgeving te creëren van openheid, samenwerking en flexibiliteit en waar ruimte is voor transparantie en ‘de stem van de klant’. HR managers vervullen een belangrijke rol in het stimuleren en faciliteren van een cultuur die verandering in de structuur van de organisatie teweeg brengt, op een wijze waarop men maximaal profiteert van nieuwe technologieën.

Trend 7: Vergeet het menselijke aspect niet

Door het tempo waarin technologie wordt ontwikkeld worden een klein aantal functies in 2019 overbodig. Sommigen verwachten dat het menselijke aspect in de wereld van werk minder belangrijk wordt. Echter, sommige menselijke vaardigheden zijn onvervangbaar door technologie.

Jacky voegt toe: “Het menselijke aspect zal nooit vervangen kunnen worden door robots. Mensen hebben overtuiging, een luisterend oor, begrip en geduld nodig. Dat is iets wat op dit moment niet door technologie kan worden vervangen. Het menselijke aspect doet er nog steeds toe en is nog steeds essentieel binnen organisaties”

HR trends | Welke bevindingen neemt u mee in 2019? 

Dit waren de belangrijkste HR tech trends voor 2019. Technologie gaat steeds meer invloed hebben op het werknemersmanagement van organisaties. Processen, en zelfs functies worden geautomatiseerd, er wordt met behulp van technologie gecommuniceerd en organisaties worden steeds meer data-driven.

Om in 2019 mee te groeien moeten organisaties de technologie omarmen en op een effectieve manier gebruiken, maar ook zeker het menselijke aspect niet uit het oog verliezen.

Jacky sluit af door te zeggen: “In de wereld van werk is er een reeks aan technologie beschikbaar en de ontwikkelingen gaan snel. Om het voor uw organisatie te laten werken, is het echt een kwestie van oplossingen vinden voor de belangrijkste problemen en daar de focus op te houden, in plaats van proberen alle beschikbare tools te implementeren– zie het als een à la carte menu in plaats van een all-you-can-eat buffet!”.
 

Mis geen update: volg ons op LinkedIn

Neem contact met mij op

Heeft u een vraag of opmerking of wilt u meer weten over onze diensten? Wij nemen graag contact met u op.