Onze website maakt gebruik van cookies. Wanneer u verder gaat op deze website stemt u hiermee in. Meer informatie.

Contact

Visie op de arbeidsmarkt

Robert van Veggel, Managing Director bij Hays, kijkt naar de trends in de Nederlandse arbeidsmarkt.
 

Work-life integration: werkvloer en huiskamer lopen in elkaar over

In 2017 staat het integreren van het ‘werk-domein’ en het ‘privé-domein’ meer dan ooit centraal op de arbeidsmarkt. De werkvloer ligt in het verlengde van de huiskamer, en andersom. Werk en privé zijn geen gescheiden werelden meer, maar lopen continu door elkaar. Mensen denken niet meer in traditionele kantoortijden van negen tot vijf en werkgevers vragen een flexibele instelling van professionals.

Dit betekent dat we vrijwel continu bereikbaar zijn, mede dankzij mobiel. We werken zonder problemen in de avonduren of zelfs in het weekend.

Daar staat tegenover dat  we op doordeweekse dagen ook privé-afspraken plannen, omdat dit bijdraagt aan een betere balans in ons persoonlijk leven. Omdat werk en privé zich steeds meer afspelen in hetzelfde domein, worden collega’s zelfs vaker vrienden.

Slimme organisaties spelen hierop in. Bijvoorbeeld door met behulp van technologie modern werken mogelijk te maken en geen onderscheid te maken tussen vaste en tijdelijke krachten. Door te luisteren naar de behoeften van talenten, zodat zij hun werk en de organisatie willen integreren in hun leven en als het ware uw vriend willen worden.

4G op de werkvloer: samenwerken door 4 generaties

De manier waarop bedrijven en professionals werken verandert razendsnel. Digitalisering, altijd en overal toegang hebben tot informatie, andere manieren van samenwerken en flexibilisering van arbeid. Het zijn voorbeelden van trends die grote impact hebben op onze arbeidsmarkt.

De werkvloer wordt vandaag de dag gelijktijdig gebruikt door vier generaties: babyboomers, generatie X, generatie Y (millenials) en generatie Z.

Dat vraagt om een andere manieren van samenwerken. Om andere leiders. Bedrijven worden nu voornamelijk geleid door generatie X, terwijl we de skills van de jongere generaties hard nodig hebben om de gewenste veranderingen te realiseren. Jongere kandidaten zijn vaak verder op gebied van flexibel werken en als ‘digital natives’ van nature gewend om nieuwe technologie in te passen in hun werk. Nieuwe generaties hebben hun eigen verwachtingen van hun werkgever en leidinggevende: zij gaan er bijvoorbeeld vanuit dat flexibel werken mogelijk is.

In 2017 is het meer dan ooit de kunst om de balans tussen de generaties te bewaken en hen te verbinden. De manager is niet meer ‘de baas’, maar heeft veel meer een coachende en faciliterende rol. Zijn of haar ‘soft-skills’, zoals sociale intelligentie, worden steeds belangrijker.

Wie er in slaagt om in 2017 een connectie te maken tussen de vier generaties binnen het bedrijf en ze samen te laten werken vanuit hun eigen skills, creëert een organisatie met 4G-kracht.

Werk wordt persoonlijk

Een nieuwe trend die zich in 2017 sterk zal manifesteren, is de beweging dat werk steeds persoonlijker wordt. Deze ontwikkeling ligt het verlengde van work-life integration-trend, maar gaat dieper. Kandidaten kiezen in toenemende mate voor werkgevers die qua cultuur, waarden en sfeer passen bij hun eigen karakter en overtuigingen.

Organisaties die in 2017 (en de verdere toekomst) succesvol willen zijn, moeten in staat zijn om (potentiële) kandidaten emotioneel te raken om ze binnen te halen en te houden. Zeker de jongere generaties zijn minder gevoelig voor financiële beloning of status. Zij willen geloven in het verhaal van het bedrijf en zijn op zoek naar beleving. Waar staat een organisatie voor en wil ik persoonlijk een bijdrage leveren aan het behalen van de bedrijfsdoelstellingen?

Aan de andere kant mogen organisaties van potentiële medewerkers vragen om zich echt in te leven in die doelstellingen en bewust voor een baan te kiezen. Komt het DNA van de organisatie in grote lijnen overeen met dat van de kandidaat, dan ligt een duurzame relatie in het verschiet.

Bedrijven en professionals die een emotionele verbinding aangaan, kunnen vervolgens snel, effectief en op een persoonlijke manier samenwerken. Dit biedt ontwikkelingskansen voor professionals en creëert wendbare organisaties die in staat zijn om in hoog tempo vernieuwingen door te voeren. Belangrijk in 2017 en de jaren daarna.

 

Visie op recruitment 2017
Lees hier de andere onderwerpen

visie2017_talentsolutions.png visie2017_hr.png visie2017_marketing.png

 

|

Trends & Opinie

Volg Hays op social media