Onze website maakt gebruik van cookies. Wanneer u verder gaat op deze website stemt u hiermee in. Meer informatie.

Contact

Visie op de arbeidsmarkt

Robert van Veggel, Managing Director bij Hays, kijkt naar de trends in de Nederlandse arbeidsmarkt.
 

De arbeidsmarkt raakt in 2018 verder overspannen. Voor duizenden banen zijn geen direct passende kandidaten. Het economisch klimaat biedt bedrijven nu volop kansen voor groei, maar het tekort aan talent kan een rem vormen op de ambities van veel organisaties. Dat is frustrerend, maar helaas een realiteit waarvoor geen eenvoudige oplossing bestaat. 

Mindset

Deze nieuwe situatie vraagt om een andere mindset bij werkgevers, met name bij inhurende managers. Zij willen ‘plug & play’ kandidaten die op alle ‘vinkjes’ in hun vacature goed scoren. Zo’n kandidaat is snel productief en een dergelijke is een ‘low risk decision’. Hiermee stellen inhurende managers hun eigen selectieproces centraal: voldoet de kandidaat aan al mijn eisen?

Daarmee gaan zij voorbij aan het gegeven dat juist kandidaten steeds vaker een selectie maken uit meerdere werkgevers en dus de touwtjes in handen hebben.

Hierdoor ontstaan vaak lange, vruchteloze zoektochten naar de perfecte kandidaat en blijven vacatures onnodig lang openstaan. Drie tips om hiermee om te gaan:

Beperk je eisen

Beperk je eisen tot het absoluut noodzakelijke en bedenk wat je iemand ‘on the job’ kunt leren. Dit stelt uiteraard hogere eisen aan ontwikkeling en coaching van een nieuwe medewerker op de afdeling en dus ‘meer werk’ voor de manager en HR.

Stel de behoeften van de kandidaat centraal

Stel de behoeften van de kandidaat centraal in het sollicitatiegesprek, niet die van je eigen organisatie. Stel verdiepingsvragen en denk bijvoorbeeld na over de toegevoegde waarde van jouw bedrijf en de functie: wat maakt werken voor jouw organisatie zo bijzonder? Wat kan een kandidaat hiervan leren, wat levert het hem of haar op?

Zoom in op iemands ontwikkelpotentieel

Zoom in op iemands ontwikkelpotentieel op langere termijn. Dit geeft de gesprekken een heel andere, meer persoonlijke lading dan de traditionele focus op het CV en de reeds opgedane ervaring in relatie tot de openstaande vacature.

Digitalisering

Digitalisering is een bedreiging voor sommige bestaande banen, maar ook dé kans om werken beter, efficiënter en leuker te maken. Ook in de recruitmentbranche waar de technologie zoekt en selecteert en de recruiter tijd kan steken in het adviseren van klant en kandidaat.

Hays heeft zo de ‘Approachability Index’ ontwikkeld: dankzij data weten we welke kandidaten op welk moment het beste kunnen worden benaderd. Wie slim digitaliseert en automatiseert met behulp van online tools en nieuwe technologie is niet alleen efficiënt bezig, maar maakt het werk ook inhoudelijk interessanter voor een groeiende groep professionals.

Contractvormen

In 2018 worden contractvormen steeds diffuser. Vast, tijdelijk of freelance: de vorm maakt minder uit, het gaat om de vraag. Zowel van de klant als de kandidaat.

Tegelijkertijd wordt het steeds belangrijker voor werkgevers om niet door te slaan in flexibilisering. Natuurlijk vinden veel professionals het fijn om eens thuis te werken. Maar veel medewerkers hechten ook waarde aan de sociale contacten op het werk en het teamverband. Een mooie werkomgeving maak het bovendien prettig om op kantoor te werken.

De dynamiek en interactie met collega’s is fijn. Die binding is ook belangrijk. Het gaat in 2018 en de verdere toekomst juist om vrijheid én verbondenheid.

Het is dus zaak om de juiste balans te vinden. Als je alleen maar flex werkt, raak je elkaar ergens in de vele calls kwijt. Terwijl je met een goede toepassing van digitale technieken juist dichterbij komt. En meer resultaten boekt.

Internationalisering

In de tech-branche kijken ze allang over de grenzen als het gaat om het werven van talenten. Dit gaat in 2018 ook steeds vaker voorkomen in andere sectoren.

Met de blik op de ligging van ons land en de Nederlandse cultuur, is dat een uitstekend idee. Sterker: het is ergens vreemd dat organisaties zich al niet eerder massaal op de internationale markt van talent hebben gericht.

Nederland is een open land en gezien onze geringe omvang, is er simpelweg enorm veel buitenland. Nederlanders spreken gemiddeld genomen goed Engels wat het makkelijk maakt voor professionals uit andere landen om bij Nederlandse organisaties aan de slag te gaan.

Een mooi voorbeeld is het binnenhalen van het Europees Medicijnagentschap (EMA) dat van Londen naar Amsterdam verhuist. Deze verhuizing is een bijeffect van de Brexit – een andere internationale ontwikkeling – en levert Nederland honderden nieuwe banen op.

De redenen waarom dit agentschap voor Nederland koos, geven duidelijk onze kansen aan om talenten aan te trekken. De medewerkers van het agentschap spreken niet alleen Engels, dankzij onze ligging en uitstekende infrastructuur, reizen zij ook makkelijk op en neer naar familie die nog in Engeland woont. Je stapt vrijdagavond op het vliegtuig naar Londen en op zondagavond ben je in een uur weer terug.

 

Visie op recruitment 2018
Lees hier de andere onderwerpen

visie2017_talentsolutions.png visie2017_hr.png visie2017_marketing.png

 

|

Volg Hays op social media

Ik heb een vacature

Neem contact met mij op

Heeft u vragen over dit onderwerp? Wij nemen graag contact met u op.