Onze website maakt gebruik van cookies. Wanneer u verder gaat op deze website stemt u hiermee in. Meer informatie.

Contact

Visie op HR

Jill van Casteren, Human Resources Manager bij Hays, kijkt naar de trends op gebied van HR.
 

Organisaties streven naar vitale en gelukkige medewerkers

In onze concurrerende arbeidsmarkt worden hoge eisen gesteld aan organisaties en hun professionals. We werken hard en door het verhogen van de pensioenleeftijd moeten we ook langer mee. Gelukkig hebben steeds meer bedrijven door dat het alleen mogelijk is om snel, flexibel en effectief te werken wanneer hun professionals ook energie hebben en gelukkig zijn in hun baan.

In 2017 zijn de vitaliteit en het ‘werkgeluk’ van de medewerker daarom in steeds meer organisaties een strategisch punt van aandacht. De mensen in de organisatie zijn immers de onderscheidende factor van diezelfde organisatie. Dit betekent dat bedrijven steeds meer aandacht hebben voor gezondheid, levensstijl en omgaan met stress. De vitaliteitsprogramma’s worden steeds professioneler en beter toegesneden op de behoeften van de kandidaten. Het idee achter deze programma’s: gezonde medewerkers presteren beter.

Daarnaast proberen organisaties in toenemende mate bij te dragen aan het ‘werkgeluk’ van medewerkers door ruimte te geven aan de talenten van hun mensen. Als bijkomend voordeel werken bedrijven zo effectief aan hun ‘employer brand’ (werkgeversmerk). Bedrijven die op deze manier aandacht schenken aan hun medewerkers, worden namelijk aantrekkelijker als werkgever op de arbeidsmarkt en trekken ook de talenten aan die passen bij de organisatiecultuur. Daarmee versterken ze hun concurrentiekracht.

HR steeds meer fact based en data driven

Hoewel 'de mens' het hart van HR blijft, zijn de toenemende technologie en doorgaande digitalisering belangrijke factoren voor het HR-beleid van de toekomst. In 2017 zullen bedrijven meer dan ooit gebruikmaken van alle aanwezige data in de organisatie. Denk aan gegevens uit HR-systemen, klantenbestanden en de financiële administratie. Uit deze data worden inzichten gefilterd waarmee professionals hun werk nog beter kunnen uitvoeren. Zoals het op maat bedienen van de klant of effectiever samenwerken met collega’s.

Samenwerken is anno 2017 een samenspel tussen meerdere mensen en de technologie waarvan zij gebruikmaken. De combinatie van menselijkheid en technologie levert extra meerwaarde op. Fact based en data driven HR-beleid neemt een hoge vlucht de komende jaren. Ook de zoektocht naar de juiste kandidaat voor een functie wordt steeds meer een samenspel tussen menselijk contact (gesprekken) en HR-analytics. Denk aan het in kaart brengen van potentiële kandidaten die bovengemiddeld presteren met behulp van geavanceerde competentieprofielen en slimme (social media) analyses. Al deze data vormen vervolgens een perfecte basis voor een gesprek tussen recruiter en kandidaat.

Kort cyclisch sturen is de nieuwe strategische personeelsplanning

De strategische personeelsplanning voor de (middel)lange termijn is een geliefd begrip voor directies en HR-professionals in organisaties. Begrijpelijk. Het voelt goed om recruitment van de juiste professionals te koppelen aan de visie en strategie van het bedrijf. Helaas blijkt in de praktijk dat een strategische personeelsplanning in de huidige, snel veranderende, arbeidsmarkt een achterhaald begrip is. Tenminste: in de klassieke zin.

Strategisch nadenken over je aantrekkingskracht op de juiste talenten is nog steeds actueel en belangrijk. Om hierin effectief te zijn, moeten bedrijven echter kort cyclisch gaan werken en zich minder richten op de lange termijn. Welke ontwikkelingen spelen vandaag en verwachten we voor het komende jaar? Hoe halen we de juiste mensen naar ons toe en hoe blijven we aantrekkelijk voor de waardevolle talenten binnen ons bedrijf?

In 2017 wordt van bedrijven gevraagd om flexibel mee te bewegen met de markt. Dat is soms best een opgave, zeker voor grote organisaties. Dit betekent dat organisaties een flexibel HR-beleid moeten ontwikkelen. Geef professionals in uw organisatie bijvoorbeeld de kans om een losstaande, kleine unit binnen het bedrijf op te richten om zo snelheid te maken. Zorg voor interessante opdrachten waarmee u excellente zzp’ers en freelancers aan u bindt. Bedrijven die durven bewegen en meebewegen met de behoeften van professionals gaan het winnen van hun concurrenten.

Visie op recruitment 2017
Lees hier de andere onderwerpen

visie2017_arbeidsmarkt.png visie2017_talentsolutions.png visie2017_marketing.png

 

|

Trends & Opinie

Volg Hays op social media