Onze website maakt gebruik van cookies. Wanneer u verder gaat op deze website stemt u hiermee in. Meer informatie.

Contact

Visie op HR

Jill van Casteren, Human Resources Director bij Hays, over de trends op gebied van HR. 


Schaarste! Focus op medewerker, kandidaat als consument

In 2018 neemt het tekort aan hoogopgeleide professionals flink toe. Organisaties in vrijwel alle sectoren krijgen de grootste moeite om de juiste talenten te vinden en te binden. Waar organisaties in de afgelopen jaren gewend waren dat ze konden kiezen, is het nu zaak om te zorgen dat je zelf eerste keus wordt. De kandidaat als consument.

Medewerkers en vooral potentiële kandidaten zitten in 2018 achter het stuur in het recruitmentproces.

Hun persoonlijke ervaringen met de organisatie wegen dus zwaar. Denk aan talenten die in een oriëntatiefase zitten: hoe ervaren zij het contact met de organisatie en welk gevoel krijgen ze van het merk? Willen ze werken voor een organisatie? En zo ja, op welke manier?

Maar ook de ervaringen van afgewezen kandidaten en medewerkers die de organisatie verlaten, tellen in toenemende mate mee voor het bedrijfsleven. Met welk gevoel lopen zij de deur uit? Ook dit is bij voorkeur positief, want ook zij praten over het ‘werkgeversmerk’ en bepalen dus mede de aantrekkingskracht van de organisatie.
 Visie op HR - hays.nl

Veel organisaties opereren primair vanuit hun eigen belang. Maar in 2018 doen zij er goed aan om de focus echt te verleggen naar medewerkers en kandidaten. Hun talenten en behoeften staan centraal en daar past de organisatie haar recruitmentstrategie op aan.

In de huidige markt is het moeilijk om nieuw talent van buiten aan te trekken en digitalisering vraagt om nieuwe vaardigheden. Daarom is het extra belangrijk om in 2018 meer uit het huidige personeelsbestand te halen.

Organisaties gaan in 2018 onder meer extra inzetten op de ontwikkeling van hun medewerkers. Een positieve ontwikkeling: voor medewerkers en de organisatie als geheel.

Match op persoonlijkheid en cultuur

HR is van oudsher gericht op het collectief: arbeidsvoorwaarden die min of meer toepasbaar zijn voor iedereen. De afgelopen jaren kregen HR-strategieën meer focus en richtten werkgevers zich op diverse (doel)groepen. Met meer aandacht voor verschillen en diversiteit. Bedrijven gaven aandacht aan de behoeften van de verschillende spelers op de werkvloer, zoals high potentials, oudere medewerkers of jonge talenten.

Visie op HR - Hays.nl

In 2018 maken we een volgende stap naar volledige individualisering: HR creëert in samenwerking met het management voor iedere kandidaat of medewerker zijn of haar eigen aanpak.

Bij werving worden traditionele parameters als het cv en de werkervaring minder belangrijk. Terwijl persoonlijkheid, aansluiting tussen de kandidaat en de organisatiecultuur en het ontwikkelpotentieel juist zwaarder gaan wegen.

In de ‘war for talent’ die in 2018 volop woedt, draait het in de eerste plaats om het binnenhalen van talenten met de juiste match en mindset. Mensen met mogelijkheden die passen bij een organisatie, geven de grootste kans van slagen. Ieder vakgebied vraagt specifieke inhoudelijke kennis en vaardigheden, maar dat is te leren. Een persoonlijkheid veranderen is niet realistisch, dat moet passen.

De kwaliteiten van medewerkers bepalen het succes van een organisatie.Niet voor niets staat het vraagstuk rond het aantrekken van de juiste talenten inmiddels hoog op de agenda in menige boardroom.

Maar hier valt zeker nog winst te behalen. Bestuurders op het hoogste niveau moeten continu aandacht hebben voor de aantrekkingskracht van hun organisatie op de juiste professionals.

Human Resource Management is niet soft, maar een harde voorwaarde om op lange termijn succesvol te zijn.

AI, analytics en integratie van mens en machine

De rol van technologie in HR-processen wordt steeds groter.

HR-analytics draait om het verbinden van HR-data met business-data. Inzicht in data helpt organisaties bij het maken van keuzes voor de toekomst. Bedrijven gebruiken data onder meer om de juiste talenten te scouten en te voorspellen of er een mooie match is.

In 2018 worden HR-analytics en technologie als artificial intelligence (AI) nog belangrijker. Zo worden in toenemende mate HR-processen gedigitaliseerd en gerobotiseerd. Hiermee vergroten bedrijven exponentieel de pool waarin zij zoeken en scouten ze niet-standaard kandidaten die al bewezen goed zijn in hun werk. Zeker in een tijd van schaarste is dit een slimme recruitmentstrategie.

HR-processen zijn deels prima geschikt om te digitaliseren of te robotiseren. Denk aan een chatbot die nieuwe medewerkers door een deel van hun onboarding-proces helpt. Of een online training voor professionals, zodat zij op ieder gewenst tijdstip, plaats- en tijdonafhankelijk kunnen werken aan hun ontwikkeling.

Visie op HR - hays.nl

Uiteraard blijft menselijk contact van onschatbare waarde, zeker voor HR-professionals. Data geven vele inzichten, maar het echte leven is te complex om enkel en alleen in cijfers te vangen.

Mensen veranderen continu in hun gedrag en doen dingen die tegen de ‘technologische logica’ ingaan. Daarom zijn goed gekwalificeerde HR-professionals een must. Niet alleen om een betere integratie van mens en machine te faciliteren, maar ook om de juiste gesprekken te voeren met management en medewerkers. Dat kan en wil je niet overlaten aan robots.

In 2018 en in de verdere toekomst  luistert het voor organisaties nauw om balans te houden: technologie waar het kan, menselijk contact waar dat moet. Een mooie strategische taak voor HR.

 

Visie op recruitment 2018
Lees hier de andere onderwerpen

visie2017_arbeidsmarkt.png visie2017_talentsolutions.png visie2017_marketing.png

 

|

Volg Hays op social media

Ik heb een vacature

Neem contact met mij op

Heeft u vragen over dit onderwerp? Wij nemen graag contact met u op.