Onze website maakt gebruik van cookies. Wanneer u verder gaat op deze website stemt u hiermee in. Meer informatie.

Contact

Visie op marketing

Melanie Kool, Marketing Director bij Hays, deelt haar visie op marketing en arbeidsmarktcommunicatie.
 

Technologie en data

Technologie heeft een steeds grotere invloed op het recruitmentproces. Denk aan de versnellende digitale dynamiek en de opkomst van data-science en artificial intelligence (AI).

Hoe vind je als werkgever de juiste kandidaten en hoe houd je contact? Dat is tegenwoordig een mix van mensenwerk en het inzetten van technologieën.

Voor marketeers wordt het in 2018 belangrijker dan ooit om kennis te hebben van relevante technologieën en de manier waarop je die gebruikt. De toenemende schaarste aan talent in 2018 onderstreept dit belang.

Online is het mogelijk om gericht, snel en op grote schaal te zoeken naar geschikte kandidaten. Zo kunnen via de inzet van AI en ‘machine learning’ geheel geautomatiseerd data en diepgaande inzichten worden opgehaald en geanalyseerd.

Dat is nieuw, want zo komen niet alleen bekende, maar ook potentiële kandidaten die eerder onzichtbaar bleven sneller in beeld.

Visie op Marketing - hays.nl

Technologische innovaties helpen organisaties om steeds meer relevante informatie over kandidaten te verzamelen om zo op grote schaal kandidaten te zoeken en te vinden. Maar de nieuwe Europese privacywetgeving (AVG / GDPR) die in mei 2018 van kracht wordt, geeft marketeers hierbij duidelijke spelregels mee.

Data en nieuwe technologieën bieden kansen, maar zorgvuldigheid is geboden. Denk aan een gedegen beveiliging van persoonsgegevens. Marketeers moeten zich realiseren dat de ‘persoonlijke, relevante en gewenste’ benadering van de doelgroep niet langer een nice to have  is maar een absolute must om hun werk nog effectief én compliant te kunnen uitvoeren.

Engagement

Het is mooi om met behulp van nieuwe technologieën een keur aan talenten in het vizier te krijgen, maar vinden alleen is niet voldoende.

Hoe krijg je professionals zover dat zij interesse tonen in jouw organisatie? Hier is een belangrijke rol voor marketeers weggelegd.

Dat een sterk en authentiek werkgeversmerk essentieel is, wordt steeds vaker erkend. Maar een ‘employer brand’ met een visie, een purpose en een bijpassend imago vormen slechts de basis.

Het aangaan van een (persoonlijke) relatie met je doelgroep is cruciaal.

Een marketingteam in 2018 heeft bij uitstek de kennis en tools om relaties op te bouwen met potentiële kandidaten. Om zo hun interesses en prioriteiten te leren kennen.

Werkgevers die kandidaten willen binden en boeien, moeten wat weggeven: waardevolle inzichten en relevante content in de vorm van inspiratie en advies. Bijvoorbeeld door interessante artikelen en blogs met hoogwaardige en nieuwe kennis te delen.

Om dit op een persoonlijke en relevante manier te doen, moet je als organisatie goed weten wat er speelt bij je doelgroep en moeten de kandidaten ook echt de interactie met jou willen aangaan.

Visie op marketing - hays.nl

De lat voor deze content ligt steeds hoger: geen ellenlange inhoudelijke rapporten meer, maar aantrekkelijke (animatie)video’s, visuals en podcasts zetten de toon.

Voorspeld wordt dat in 2020 80% van de content de vorm van video heeft. Artikelen, uitzendingen en video’s worden zo relevant en gepersonaliseerd als mogelijk gemaakt.

De overkill aan content op social media maakt de gemiddelde consument blind voor algemeenheden. De kandidaat moet voelen dat jouw verhaal echt voor hem of haar bestemd is.

De inzet van micro influencers zal aan populariteit groeien. En uiteraard is alle content mobiel toegankelijk en onderdeel van een geoptimaliseerde customer journey.

Marketing & Sales

De afgelopen jaren hebben we gezien hoe recruitment steeds meer marketing wordt. In 2017 hebben we gezien hoe ook sales steeds meer de verbinding zoekt met marketing en deze ontwikkeling zien we in 2018 een verdere vlucht nemen.

Bovenstaande trends dragen duidelijk bij aan deze ontwikkeling. Een warm contact en relevante informatie over een potentiële kandidaat of klant maakt het sales proces eenvoudiger en effectiever.

Lead generation en lead nurturing, maar ook tactieken als account based marketing en sales automation maken de marketing afdeling onmisbaar in het sales proces.

 

Visie op recruitment 2018
Lees hier de andere onderwerpen

visie2017_arbeidsmarkt.png visie2017_hr.png visie2017_talentsolutions.png

 

|

Volg Hays op social media

Ik heb een vacature

Neem contact met mij op

Heeft u vragen over dit onderwerp? Wij nemen graag contact met u op.