Onze website maakt gebruik van cookies. Wanneer u verder gaat op deze website stemt u hiermee in. Meer informatie.

Contact

Visie op marketing

Melanie Kool, Marketing Director bij Hays, deelt haar visie op marketing en arbeidsmarktcommunicatie.
 

Recruitment wordt steeds meer marketing

Het vinden en binden van de juiste talenten aan uw bedrijf is essentieel voor succes. Dit betekent dat u continu op de juiste wijze contact maakt met professionals. In 2017 opereert de recruiter steeds meer als een recruitment marketeer. Nu de economie weer aantrekt en de schaarste op de arbeidsmarkt toeneemt, zullen organisaties helder, eerlijk en open moeten communiceren met kandidaten om ze ook echt binnen te halen.

Bedrijven moeten in staat zijn om het verhaal van hun organisatie op een geloofwaardige manier te vertellen. Zodat professionals snappen waar het bedrijf of merk voor staat, wat de cultuur is en wat de organisatie hen te bieden heeft. Om dit voor elkaar te krijgen, ontwikkelen toekomstgerichte organisaties vanuit management, HR en marketing een consistente recruitmentstrategie. En communiceren ze daar helder over naar (potentiële) kandidaten. Recruitment marketing als onderdeel van de dialoog die bedrijven aangaan met de markt en zich zo openstellen voor de juiste talenten.

Mobiel op één en chatbot mengt zich in het online gesprek

We doen het liefst alles mobiel. Privé, maar ook in ons werk. In 2017 wordt (mobiel) digitaal solliciteren en communiceren steeds meer de norm. Websites van slimme bedrijven zijn hierop ingericht: mobiel vriendelijk, helder en eenvoudig in gebruik. Professionals willen met enkele klikken vinden wat ze zoeken en de mogelijkheid krijgen om mobiel te solliciteren. Dit is in 2017 niet langer een extra service, maar een basisbehoefte.

Een online kanaal met een soepele, mobiele customer journey is een must. De lat ligt hoog: professionals die niet direct goed worden bediend, zijn weg en komen niet snel terug.

Communiceren via chatfuncties neemt een hoge vlucht in 2017. Technologie is niet langer alleen een facilitator voor communicatie tussen mensen, deze neemt ook de communicatie ten dele over: de robot doet zijn intrede als communicerende factor, chat-bots adviseren over de juiste baan en/ of het meest snelle sollicitatietraject. Zo wordt online communiceren steeds efficiënter. Tegelijkertijd blijft de behoefte aan persoonlijk contact bestaan en zal deze meer dan ooit op waarde geschat worden.

Personalisatie en targeting bereiken een grens

Recruitment blijft in de kern mensenwerk, maar door de snelle technologische ontwikkelingen worden delen van het proces geautomatiseerd. Het vinden van en contact houden met interessante professionals gebeurt in 2017 steeds meer met behulp van marketing technologieën en marketing automation. De data die tijdens de customer journey worden verzameld, vormen de basis voor persoonlijke communicatie.

Hierbij is het cruciaal om de balans tussen robot en mens te bewaken. Zo geeft klik-, surf- en leesgedrag van professionals inzicht in hun interessegebieden. Maar vergaande personalisatie en targeting werkt ook beperkend en soms ongewenst bepalend. Mensen zijn meer dan de optelsom van hun interesses die online traceerbaar zijn. Daarom wordt naast nuttige personalisatie en targeting ook het ‘tegengaan van doorgeslagen personalisatie’ een marketingtrend in 2017.

Op de arbeidsmarkt staat het talent en vermogen om te leren steeds meer centraal. Ervaringen en interesses uit het verleden worden minder leidend. Organisaties met slimme recruiters zijn mede dankzij een vooruitstrevende marketing- en communicatiestrategie in staat om mensen uit hun ‘bubble’ te halen en met verrassende ideeën en oplossingen te komen. Zij leggen en onderhouden contact met de juiste kandidaten en bieden hen relevante, vernieuwende en verassende informatie. Onderbouwd met data, maar met een bredere blik gericht op persoonlijke ontwikkeling. Zo voelen kandidaten zich gezien (online en offline) en ontwikkelen zij interesse en voorkeur voor bedrijven en organisaties die hen op deze wijze benaderen. Geautomatiseerd wanneer het kan, persoonlijk wanneer het moet.

Visie op recruitment 2017
Lees hier de andere onderwerpen

visie2017_arbeidsmarkt.png visie2017_hr.png visie2017_talentsolutions.png

 

|

Trends & Opinie

Volg Hays op social media