Onze website maakt gebruik van cookies. Wanneer u verder gaat op deze website stemt u hiermee in. Meer informatie.

Over de schrijver

Ambassadeurs van het eerste uur

Ambassadeur van het eerste uur - Hays.nl
Leestijd: 3½ minuut | Door Jurgen Jaarsma – Director Hays Talent Solutions | 13 november 2017

Employer branding’ is hot. Bedrijven presenteren zich graag als een aantrekkelijke, menselijke en mooie werkgever. Ze vinden het belangrijk om een positief beeld neer te zetten naar hun medewerkers en de buitenwereld. Terecht.
 

Helaas vergeten veel organisaties dat het de eerste indruk is die een blijvende impact achterlaat op nieuwe medewerkers. Je krijgt een gouden kans om nieuwkomers direct een goed gevoel bij je bedrijf te geven. Maar wie deze kans mist, krijgt grote moeite om van medewerkers ook ambassadeurs te maken.

Wat doen veel organisaties in de praktijk? Zij steken veel tijd en energie in het binnenhalen van nieuw talent. Adverteren, werven, gesprekken voeren: alles uit de kast. Dat is mooi, maar zodra de nieuwe collega’s hun handtekening hebben gezet, worden ze vaak in het diepe gegooid. En niet iedereen blijft drijven, of heeft zin om zelf zo hard te spartelen dat hij of zij bovenkomt.

Thuis voelen

En dat is zonde van de investering, terwijl je dit kunt voorkomen door een strak proces voor het ‘onboarden’ van nieuwe medewerkers in te richten.

Belangrijkste doel: zorg dat nieuwe collega’s zich direct thuis voelen in je organisatie. Dat ze een positief gevoel ontwikkelen bij jou als werkgever. Dat gevoel dragen medewerkers namelijk ook uit naar hun omgeving.

Er wordt vaak gesproken over ‘medewerkers maken tot ambassadeurs’. Op zich een mooie gedachte, maar hier zit een misvatting in besloten: medewerkers zíjn je ambassadeurs. Altijd. Alleen stralen ze niet altijd uit wat jij als werkgever wilt en dat ligt vooral aan jezelf. De relatie tussen organisatie en medewerker wordt al gevormd op de eerste werkdag. Of eigenlijk al bij het sluiten van het contract.

Stress op het werk

Dat de juiste hulp en aandacht voor medewerkers van groot belang is, wordt nog eens onderstreept in het recente onderzoek naar stress op de werkvloer dat Hays onlangs uitvoerde. Maar liefst 36% van de medewerkers ervaart stress, omdat zij te weinig ondersteuning van collega’s en het management krijgen. Voor nieuwkomers is dit nog belangrijker.

Wat kun je doen om nieuwe collega’s goed te laten landen en snel aan het werk te krijgen?  5 tips:

  • Je relatie start op het moment dat je ‘ja’ tegen elkaar zegt. Na de sollicitatie, bij het akkoord over het arbeidscontract. Vervolgens zit er vrijwel altijd tijd tussen dat moment en de daadwerkelijke startdatum. Soms maanden. Houd in die tussentijd contact, toon interesse.
  • Laat je nieuwe medewerker wat later beginnen op de eerste werkdag, bijvoorbeeld om 10 uur. Dan komt de verse collega niet binnen in de chaotische ‘ochtendspits’ op kantoor. En geef je jezelf of de collega’s die hem of haar opvangen de tijd om hier ruimte voor te maken.
  • Regel het goed en zorg voor een strak proces. De laptop, telefoon, toegangspas en eventuele andere zaken: ze staan klaar als de nieuwkomer binnenkomt. Sterker: dankzij een ‘welkomstprogramma’ zijn de eerste afspraken al gepland in de agenda van de nieuwe collega. Denk aan kennismakingsgesprekken, trainings- en opleidingsdagen.
  • Vertel de nieuwe medewerker vanaf het eerste moment het verhaal van de organisatie. Organiseer een dag voor nieuwkomers waarop de directie zich voorstelt en een presentatie houdt over de missie en visie van het bedrijf. Wees persoonlijk, vertel wat over jezelf, zo krijgen directieleden en andere belangrijke spelers in de organisatie meteen een gezicht. Koppel nieuwe collega’s aan andere starters in je organisatie, creëer een wij-gevoel.
  • Houd contact. Uiteraard is het gedurende het hele dienstverband raadzaam om contact te houden, maar maak het de nieuwe collega de eerste maanden makkelijk. Plan als manager regelmatig een gesprek om bij te praten en luisteren naar de ervaringen van de nieuwe collega. Wat gaat goed, wat heeft hij of zij nog nodig, ontstaat er een helder beeld van de koers van de organisatie en kan diegene daar ook wat mee?
     

Zakelijk slim

Op deze manier gaan medewerkers zich thuis voelen en zich op een natuurlijke manier binden aan je organisatie. En dat is niet alleen fijn, maar ook gewoon zakelijk slim. Wanneer een medewerker goed wordt gefaciliteerd, een duidelijke boodschap krijgt van zijn of haar leidinggevende en weet waar hij of zij terecht kan met vragen, dan is die nieuwe collega  ook sneller productief.

Mensen praten met hun vrienden, familie en omgeving over jouw merk en organisatie. Wat zij zeggen, dát is je ‘employer brand’.

Als je de juiste dingen doet, kan je collega het ‘employer brand’ niet alleen beter uitdragen, maar zal hij of zij ook eerder geneigd zijn om uit zichzelf positieve verhalen over je organisatie te vertellen. En een sterk werkgeversmerk met een aantrekkingskracht op de juiste talenten, wordt steeds belangrijker en waardevoller voor bedrijven. Start dus altijd bij het begin! 

Over de schrijver

Jurgen Jaarsma - Director Hays Talent Solutions

Jurgen Jaarsma - Hays.nl

Jurgen is trots op de goede relaties met zijn klanten en op zijn mensen die samen een sterk team vormen. Een club die hij zorgvuldig opbouwde en die in staat is om organisaties te laten groien. Lees meer...

Alle blogs van Jurgen: