Growth mind-set

Wat is growth mind-set en hoe zet je dit in?
7 tips om tijdens een sollicitatiegesprek jouw growth mind-set te tonen

Growth mind-set is het geloof dat jouw vaardigheden en capaciteiten met oefening en inspanning ontwikkeld kunnen worden. Je gelooft dat ongeacht waar je nu bent, er altijd iets nieuws is om te leren en waar je beter in kunt worden. Hoe zet je growth mind-set in? Wij geven je 7 tips.

Growth mind-set - Hays.nl

Voor veel banen is de mate waarin een werknemer hard skills bezit, minder belangrijk geworden. Een match met deze hard skills kan snel resultaat opleveren, maar het langetermijnsucces is kleiner. Wat echter van cruciaal belang is, is de mate waarin jij in het bezit bent van een growth mind-set. Dat wil zeggen de wil om te leren, verbeteren en groeien. Tijdens een sollicitatiegesprek, is hét moment om dit toe te passen. 

Growth mind-set tijdens jouw sollicitatiegesprek 

1. Voorbereiding

Met een growth mind-set zal jij een sollicitatiegesprek zien als een kans om meer te weten te komen over het bedrijf en hun branche. Een manier waarop je dit echt kunt laten zien is door vooraf grondig onderzoek te doen; bekijk de website van het bedrijf, zoek naar recent nieuws en zoek je contactpersoon op. Hiermee zal jij proactiviteit en betrokkenheid tonen. 

2. Probleemoplossend vermogen 

Mensen met een growth mind-set proberen eventuele problemen waarmee ze worden geconfronteerd aan te pakken. Ze zijn niet bang om fouten te maken en zien problemen eerder als een kans om te leren en te ontwikkelen. Probeer dus voorafgaand aan je sollicitatiegesprek terug te denken aan een probleem eerder in je carrière. Maak je geen zorgen als het niet is gelukt dit op te lossen - het belangrijkste is dat je het proactief hebt benaderd het direct hebt aangepakt.

3. Leren en bijscholen 

Degenen met een growth mind-set houden van leren, binnen een breed scala aan onderwerpen. Een nieuwe vaardigheid echt beheersen kost tijd, moeite en oefening. Spreek in je volgende sollicitatiegesprek uit dat je wilt leren en jezelf bijscholen. Daarbij is het een goed idee om de interviewer te vragen hoe het leren en ontwikkelen van werknemers, binnen de organisatie, wordt ondersteund.

4. Motivatie en doelen stellen 

Met een growth mind-set zal je goed zijn in het proactief benaderen van elke taak. Een veel voorkomende tactiek is de SMART-benadering; elk project opsplitsen in beheersbare en realistische taken of doelen. Leg daarom in je volgende sollicitatiegesprek uit hoe jij jezelf graag persoonlijke SMART-doelen stelt. Om zo zelfs het moeilijkste of meest uitdagende project binnen de deadline en met een hoge kwaliteit af te ronden. 

5. Stap buiten de comfortzone  

Je wilt bewijzen dat je in staat bent om buiten je comfortzone te treden. Een voorbeeld hiervan is het leren gebruiken van een nieuwe technologie of tool waar je nog geen ervaring mee hebt. En vervolgens andere leden van je team trainen in het gebruik hiervan. Je wilt de interviewer bewijzen dat je gelooft in jezelf, terwijl je het bedrijf vooruit helpt en dit resultaten oplevert.

6. Nieuwsgierigheid 

De interviewer laten zien dat jij nieuwsgierig en geïnteresseerd bent, toont een onderdeel van jouw growth mind-set. Stel positieve vragen aan hen, die je hebt voorbereid. Je kunt bijvoorbeeld vragen stellen over de carrière van de interviewer tot nu toe, wat ze hebben geleerd, hun ervaring met de bedrijfscultuur en andere vragen die je interesse in aantonen. Lees hier een aantal vragen die jij zou kunnen stellen

7. Na het interview 

Stuur je gesprekspartner(s) na afloop van het gesprek altijd follow-up e-mail (eventueel via je recruiter). Bedank hen voor de tijd en herhaal je interesse in de functie. Als je een afwijzing krijgt, kan je ook jouw growth mind-set gebruiken; zie dit als een kans om te leren en jouw prestaties voor de volgende keer te verbeteren. Geef vooral niet op! Het is gewoon een nieuwe ervaring om je te helpen ontwikkelen en groeien.

Om succesvol te zijn is het goed om vaker een growth mind-set aan te nemen. Deze tips helpen je om jezelf neer te zetten als iemand die de organisatie vooruit kan helpen, wil innoveren en niet bang is voor verandering.