Thuis werken

Thuis werken begint met een goede thuiswerkplek
8 tips om er een succes van te maken

Hays vroeg ruim 500 professionals of zij genoegen zouden nemen met minder salaris, als zij vanuit huis mochten werken. Maar liefst 65% van de respondenten was bereid om een deel van het salaris in te leveren, om een aantal dagen per maand te mogen thuiswerken. Lees 8 tips om van thuis werken een succes te maken.

Thuis werken | thuiswerkplek - Hays.nl

Natuurlijk zijn er banen die niet geschikt zijn voor thuis werken, zoals medische beroepen, docenten of functies op locatie. Toch wordt een thuiswerkplek steeds belangrijker bij het samenstellen van de (secundaire) arbeidsvoorwaarden. En het heeft ook genoeg voordelen: geen reistijd, meer concentratie, minder afleiding door collega’s, zelf je tijd indelen en niet strak in het pak naar kantoor hoeven.

Thuis werken

Tegelijkertijd kan thuis werken een uitdaging zijn. Ook als je een thuiswerkdag hebt, is het belangrijk om je uren te maken en productief te zijn. Met deze 8 tips zorg jij dat je er een succes van maakt. 

Een goede thuiswerkplek begint met de juiste voorbereiding

Tip 1: Ontwikkel een routine

Spreek met jezelf en je collega’s af hoe laat je werkdag begint, wanneer je pauze neemt en ook zeker tot hoe laat je werkt. Dit is belangrijk als je meerdere dagen achter elkaar gaat thuiswerken.

Het ontwikkelen van deze routine vergt discipline, maar op de lange termijn zal dit extra productiviteit opleveren.  

Tip 2: Check tijdig je verbinding en documenten

Als je niet op kantoor bent, zal je van een extern netwerk gebruik moeten maken. Zorg dat je verbinding kan maken via een VPN (Virtual Private Network) en eventueel ook met een online omgeving waar jouw documenten te vinden zijn.

Naast online, zijn er misschien ook offline documenten die jij nodig hebt op je thuiswerkplek. Neem deze mee of zorg dat je ze online terug kan vinden. 

Tip 3: Communicatie 

Tijdens thuis werken moet je geconcentreerd aan het werk kunnen. Communiceer duidelijk dat, ook al ben je thuis, je wel aan het werk bent. Maak afspraken met het gezin, partner of huisgenoten.

Communicatie met collega’s is ook van belang. Plan een (online) start van de dag in, om te bespreken wat jullie van elkaar nodig hebben en wat de deadlines zijn. 

Tip 4: Gezonde thuiswerkplek

Thuis is er vaak alleen een mogelijkheid om een laptop te gebruiken, het is dus van belang een goede werkplek te creëren.

Zorg voor een goede stoel en tafel om aan te zitten, voor je laptop een externe muis met eventueel een laptopstandaard of een extra scherm. 

Daarnaast is het voor de concentratie ook belangrijk om frisse lucht te krijgen en daglicht. Ga niet met je gezicht naar het raam zitten, dit zorgt voor knijpen met je ogen en misschien hoofdpijn. 

Na de voorbereiding kan je aan de slag

Tip 5: Ochtendroutine  

Zet je wekker, ga douchen, kleed je gewoon aan en maak een ontbijt. Zo zorg je voor een goede ochtendroutine. Hoe heerlijk het ook is om nog even in bed te blijven, dit maakt je werkdag niet productiever. Zeg daarnaast alvast online goedemorgen tegen je collega’s, zo houd je het gevoel dat jullie als team aan de slag gaan. 

Tip 6: Maak een planning voor de hele dag 

Timemanagement is altijd belangrijk, maar zeker als je thuiswerkt.

Werk in blokken van 1 à 2 uur, dit maakt je productiever. Schakel tijdens deze blokken je afleiding uit (e-mail, privé telefoon, televisie en social media). Vind je achtergrondmuziek fijn? Zoek dan bijvoorbeeld op Spotify een focus-afspeellijst op en je kan aan de slag!

Ga je meerdere dagen thuis werken? Maak dan een planning per week. Neem dit van te voren door met je collega’s of manager, zodat zij op de hoogte zijn en weten wat ze van jou kunnen verwachten. Tegelijkertijd is dit voor jou een stok achter de deur om deadlines te halen.

Tip 7: Neem vaker kleine pauzes

Op kantoor word je vaak (onopgemerkt) ‘lastig gevallen’; collega’s stellen vragen, vertellen een leuk verhaal of je blijft even hangen bij het koffiezetapparaat. Thuis heb je deze afleidingen niet. 

Je kan best kleine pauzes nemen. Het is belangrijk om prioriteiten te stellen, maar niemand kan geconcentreerd 8 uur achter elkaar doorwerken. Plan bijvoorbeeld na 1 uur werken wat rust in, ga even naar buiten of drink een kop koffie op de bank. 

Tip 8: Werk samen met je collega’s 

Op je thuiswerkplek zit je op afstand van je collega’s. Je hebt minder sociale ontmoetingen, geen gesprekjes aan je bureau en het sparren over werk is lastiger. 

Het is belangrijk om dit contact op te blijven zoeken. Mensen vinden het nou eenmaal prettig om contact te hebben.

Dit kan online via chat (bijvoorbeeld Skype for Business of een ander platform), een spontaan e-mailtje of een telefoontje om even bij te praten. 

Hopelijk maak je met deze tips thuis werken tot een succes.

Wil je meer loopbaantips lezen, of ben je op zoek naar balans tussen jouw werk- en privéleven?