Personal branding

Het belang van personal branding

Je hebt vast onlangs wel een product of organisatie gegoogeld. Voor goede resultaten zullen organisaties zorgen dat hun online informatie relevant en nuttig is, zodat jij als consument hier iets aan hebt. Ben jij op zoek naar een nieuwe baan, zorg dan met personal branding dat jij ook vindbaar en interessant bent.

Personal branding - Hays.nlLeestijd: 5 minuten | Door Merel Hasselo, Business Line Manager

Hoe doe je dat? En waar begin je? Merel Hasselo, Business Line Manager bij Hays, deelt haar tips en tricks.

Wat is personal branding?

Bedrijven en merken doen het al eeuwen: een goede indruk achterlaten bij anderen met marketing.

Met personal branding bouw je aan een goede en solide impressie van jezelf. Marketing op individueel niveau dus. Je presenteert jezelf als merk, waarbij je positieve associaties over jezelf afroept met jouw kennis, ervaring en expertise.

“PERSOONLIJKHEID KAN JE LATEN ZIEN DOOR MIDDEL VAN PERSONAL BRANDING"

“Je kan je carrière sneller ontwikkelen via je netwerk. Daarvoor moet je jezelf goed kunnen profileren. Spring eruit als kandidaat en speel in op de vraag die er is. Persoonlijkheid wordt daarbij steeds belangrijker en die kun je laten zien door middel van personal branding.”

Waar begin je als je dit voor jezelf gaat doen?

De belangrijkste vragen die je jezelf moet stellen zijn:

  • wie ben ik,
  • wat kan ik,
  • wat wil ik? 

“Schrijf alles op wat in je opkomt, brainstorm! Zo maak je voor jezelf helder wat jouw belangrijkste eigenschappen zijn. Kom je er niet helemaal uit, praat dan met jouw omgeving over hoe zij jou zien en welke eigenschappen jou typeren.”

Elevator pitch

Een voorbeeld van personal branding is het maken van een personal statement, oftewel een elevator pitch. Met je personal statement laat je authenticiteit zien en wat jij te bieden hebt en hoe jij jezelf onderscheid van anderen.

“Een moment waarop je een goede indruk wilt achterlaten is natuurlijk wanneer je solliciteert naar een nieuwe baan. Een sterke elevator pitch omvat een introductie van jezelf, jouw competenties of belangrijkste resultaten en jouw ambities. Trek de aandacht met maximaal 200 woorden, dit dwingt je ook om goed na te denken over wat je wilt zeggen.”

Benut social media

Veel werkgevers en recruiters zullen steeds meer gebruik maken van technologie om jou als talent te vinden, ook als jij niet actief op zoek bent naar een nieuwe baan. Daarom is het belangrijk dat je online personal branding in orde is.

"VEEL KANDIDATEN WETEN EIGENLIJK NIET ZO GOED WAT ZE MET HUN LINKEDIN MOETEN DOEN"

“Ik zie dat veel kandidaten op LinkedIn zitten, maar eigenlijk niet zo goed weten wat ze ermee moeten doen. Of ze halen er niet alles uit.

Omschrijf bijvoorbeeld eens wat je precies hebt gedaan, met enkel het vermelden van een functietitel wordt dit niet duidelijk. Laat zien waar je ervaring mee hebt, wat jouw competenties zijn en houd je LinkedIn profiel up to date.”

Extra tips om je social media 100% te benutten

  • Volg bedrijven die je interessant vindt en houd de vacatures in de gaten
  • Zoek contact met recruiters en ontdek wat jullie voor elkaar kunnen betekenen
  • Voeg links toe aan je online profiel om relevant werk te laten zien
  • Werk je online profielen regelmatig bij! Het is zonde om kansen te missen door onjuiste contactgegevens of omdat je meest recente competenties, resultaten of projecten niet zichtbaar zijn
  • Heb oog voor detail, zorg dat je LinkedIn profiel overeen komt met je cv

Bouw, onderhoud en maak gebruik van je netwerk

Wat is de volgende stap nadat je je LinkedIn op orde hebt? Ermee naar buiten treden, oftewel: het bouwen van een netwerk.

“Ik zie dat kandidaten het soms nog lastig vinden om een professioneel netwerk te bouwen. Zeker wanneer zij nog niet veel werkervaring hebben.

Mijn advies is om al tijdens je studie te connecten met anderen. Denk aan docenten en mede studenten, of mensen die je tegenkomt op (netwerk)borrels. Begin offline met netwerken en bouw (en onderhoud) online verder uit.

Kijk bijvoorbeeld eens of er congressen of evenementen worden georganiseerd in de branche waar jij zou willen werken. Zo kan je niet alleen kennis opdoen, maar ook in gesprek gaan met professionals die in die branche werkzaam zijn.

Volg bedrijven die je interessant vindt en laat betrokkenheid zien door relevante content te delen en erop te reageren.”

"BEGIN TIJDENS JE STUDIE AL MET HET BOUWEN VAN JE NETWERK"

Wanneer je op sollicitatiegesprek gaat, gebruik dan ook je LinkedIn om te kijken of iemand binnen jouw netwerk daar werkt of iemand kent die daar werkt of gewerkt heeft.

Heb je gemeenschappelijke connecties? Misschien heb je wel op dezelfde school gezeten? Zoek naar overeenkomsten, deze kan je gebruiken in je gesprek om het ijs te breken.

Een goed contact kan jou meer inzicht geven over de organisatie, de functie, het team of zelfs de manager. Houd daarom altijd je netwerk up to date en onderhoud het.

Houd bijvoorbeeld de updates in je netwerk in de gaten. Heeft iemand een nieuwe baan, een werkjubileum of een verjaardag? Of deelt iemand in je netwerk een leuke update? Stuur diegene dan een kort persoonlijk bericht.”

Blijf jezelf ontwikkelen

Personal branding is iets wat gedurende je hele carrière belangrijk blijft, of je nu actief op zoek bent naar een baan of niet.

“Maak tijd voor professionele ontwikkeling. Zo maak een je een extra verdiepingsslag en ontwikkel je een brede kennis.

Wil je werken in de marketingbranche? Verdiep je dan in de ontwikkelingen binnen deze branche. Je hoeft uiteraard niet alles te weten, maar het hebben van basiskennis is wel een must. Blijf als professional up to date!”

Kandidaten coachen

Dagelijks maakt Merel de vertaalslag vanuit talent naar een passende functie.

“Als consultant denk ik vanuit talenten. Wie ben jij als professional, wat wil je en in welke rol zou jij je goed voelen?

Personal branding vanuit kandidaten vormt daarbij de basis. Ik coach kandidaten op het voeren van gesprekken, het schrijven van een cv en het optimaliseren van LinkedIn.”

”VEEL KANDIDATEN VRAGEN ZICH AF, HOE ZE ER ACHTER KOMEN OF EEN VACATURE BIJ HEN PAST”

Voor kandidaten is het soms moeilijk te beoordelen waar een organisatie nu precies naar op zoek is. “Het gevolg daarvan is dat kandidaten veel tijd en moeite steken in een sollicitatie en dat later blijkt dat de functie niet overeenkomt met hun verwachtingen. Of dat geschikte kandidaten niet op een functie solliciteren omdat zij denken dat deze helemaal niet bij hen past. Zonde!”

Hoe kom je er dan achter of een vacature bij je past?

“Een werkgever schetst altijd het profiel van ‘de perfecte kandidaat’. Ook als je niet alle eisen af kunt vinken of wanneer je niet alle werkzaamheden even interessant vindt, kan een vacature nog steeds bij jou passen. Bel eens naar het bedrijf als je meer wilt weten over een functie en stel vragen om de vacature beter te kunnen beoordelen.”

Bekijk ook ons stappenplan Personal Branding in 7 stappen of lees meer tips over werk zoeken.

block over de schrijvers merel

Over de schrijver

Merel Hasselo - Business Line Manager

Merel Hasselo | Business Line Manager - Hays.nl

Merel Hasselo is al vanaf haar 16e werkzaam in sales en is een netwerker pur sang. Continu op zoek naar verbindingen tussen zowel organisaties als mensen: netwerken is een rode draad in haar werk. Als Managing Consultant bracht Merel kandidaten en werkgevers bij elkaar en richtte zich dan met name op sales en marketing young professionals in de Randstad. Nu geeft zij als Business Line Manager leiding aan het team Sales en Marketing van kantoor Utrecht.