Onze website maakt gebruik van cookies. Wanneer u verder gaat op deze website stemt u hiermee in. Meer informatie.

Ontvang de Hays Journal

On demand leren

Werknemers verlangen steeds vaker een individuele aanpak met betrekking tot bijscholen en kennis ontwikkelen. In dit artikel leest u hoe bedrijven daarop kunnen inspelen.
 

Leren on demand - Hays.nl
Leestijd: 5½ minuut | Verschenen in de Hays Journal 15

Op de moderne werkvloer worden traditionele leermodellen met gestructureerde programma's geleidelijk vervangen door flexibelere manieren van kennis vergaren. De nadruk komt te liggen op informele sociale platformen voor zelfstudie, die continu consumeerbaar, relevant en on-demand beschikbaar zijn en zo bijdragen aan een leven lang leren.

"Zelfstandig leren voor personeel is niet alleen de toekomst, maar zeker ook het heden," aldus Michael Pye, Bedrijfsanalist bij HR, payroll- en analysesoftwarefirma MHR. "In het verleden werd bijscholing van werknemers vaak van hogerhand opgelegd, maar tegenwoordig is er een groeiende behoefte om het vanuit de werknemers zelf te laten komen."

Zelfstudie geeft werknemers de mogelijkheid om hun trainingstraject te personaliseren, waardoor ze constant gestimuleerd en gemotiveerd blijven en niet verveeld raken in één van die weinig tot de verbeelding sprekende leslokalen.

Kevin Lyons, senior HR Manager bij Pearson: "Langere cursussen die elk denkbaar aspect van managementtraining de revue laten passeren en nog langere sabbaticals zijn steeds minder van deze tijd; er is niet eens bewezen of ze daadwerkelijk vruchten afwerpen. Vandaag de dag ligt de focus op de individuele opleidings- en ontwikkelingsbehoeften van de werknemer en wordt erop gehamerd dat ze daar zelf verantwoordelijkheid voor moeten nemen."

Toegankelijk blijven

De trend richting zelfstandig leren komt deels voort uit een nieuwe generatie werknemers die opgegroeid zijn met het internet. Ze leren graag online, in real time, met kleine stapjes. Een steeds populairder wordend aspect van zelfstudie is microlearning, waaronder bijvoorbeeld podcasts, videoclips, apps en korte tekstuitleg vallen.

Die kunnen worden bereikt via speciale microlearningplatforms, maar staan ook op social media zoals LinkedIn en Twitter. Deze hapklare studiebrokken passen bij verschillende leerstijlen en mediavoorkeuren, waardoor iedereen op de werkplek snel, gemakkelijk en effectief kan leren.

Bovendien werken steeds meer generaties samen op de werkvloer. Mensen leven langer, werken daardoor langer en moeten dus worden bijgeschoold. Is zelfstudie net zo geschikt voor oudere werknemers als voor de nieuwe generatie?

"Tegenwoordig heeft iedereen een smartphone," zegt Lyons. "Technologie is een integraal onderdeel van het moderne leven en niet ingewikkeld om te gebruiken. Aan de andere kant kunnen werkgevers er wel voor zorgen dat ze die realtime, hapklare content goed aan hun werknemers uitleggen en de juiste ondersteuning bieden."

De juiste houding

Zich bewust van de groeiende druk op hun werknemers om hun kennis en expertise bijna doorlopend uit te breiden, erkennen organisaties de voordelen van een flexibele aanpak die een groot deel van de verantwoordelijkheid voor het leren bij de werknemer neerlegt.

Lease- en bedrijfsmobiliteitsonderneming Alphabet heeft mensen in dienst met diverse vaardigheden en ervaringsniveaus, die bij het bedrijf komen werken in verschillende fasen van hun leven en carrière en uiteenlopende achtergronden hebben.

HRdirecteur Adam Lupton: "Voor ons gaat het erom mensen te vinden met de juiste instelling en mindset en hen de kans te geven zich te ontwikkelen. Via deze aanpak kunnen mensen aan hun eigen vaardigheden en carrière werken op een manier die aansluit bij hun eigen behoeften en levensstijl. Tegelijkertijd biedt het bedrijf naast de on-demandopties ook conventionele begeleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden voor werknemers die liever geen zelfstudie doen."

Via het PACE-programma van het bedrijf, wat staat voor Perfecting the Alphabet Customer Experience, hebben managers en werknemers toegang tot een online en fysieke toolkit met allerlei materialen, waaronder oefenstof, presentaties, richtlijnen en online tools.

"Sommige mensen stelden hun eigen leerprogramma’s samen, voor zichzelf of hun team, terwijl anderen puur on-demand gebruik maakten van een aanbod," zegt Lupton.

"Mensen hebben tegenwoordig weinig tijd, dus kortere, intensieve, hapklare sessies, zowel face to face als online, zorgen ervoor dat mensen zich op eigen initiatief en op eigen tempo kunnen doorontwikkelen."

Inventariseren

Organisaties zetten ook financiële middelen in om zelfgestuurd leren en de persoonlijke ontwikkeling van werknemers te ondersteunen.

Leadgeneratie specialist MVF heeft 400 mensen in dienst, met elk een jaarlijks trainingsbudget van 1000 pond, de mogelijkheid om ongelimiteerd boeken aan te aanschaffen en zij bieden hen twee keer per maand 'lunch & learn' sessies aan. Het bedrijf heeft ook afdelingsopleidingen, waardoor nieuwe starters de nodige vaardigheden kunnen ontwikkelen op een manier die past bij hun ideale leerstijl.

Chief People Officer Andrea Pattico legt uit dat het precies meten van het gebruik en de resultaten van realtime leren evenwel nog in de kinderschoenen staat.

Pattico: "We zijn nog volop aan het ontdekken, maar uiteindelijk is het vooral van belang of het geleerde in het werk wordt toegepast, of de productiviteit toeneemt en de targets gehaald worden. Het heeft tijd nodig om daarachter te komen.

"Tegelijkertijd helpt het wel om teamleden de kans te bieden om hun nieuwe vaardigheden en kennis in de praktijk te brengen, om ze te vragen hun kennis over te dragen aan anderen en om regelmatig te evalueren."

Andere bedrijven meten en benchmarken de resultaten van zelfstandig leren misschien door naar klanttevredenheid en omzet te kijken, maar er zijn duurzamere en misschien zelfs waardevollere graadmeters voor het effect van echt leren.

"Als je individuen in staat stelt de inhoud van hun opleiding zelf te beheren en hen daarin steunt, leg je een stevige basis voor een leercultuur die gebouwd is op vertrouwen, stimuleer je sterkere betrokkenheid en motivatie onder werknemers, en vergroot je daarmee het werkplezier in het algemeen. Dat zijn belangrijke voorwaarden om talent aan te kunnen trekken en vast te kunnen houden," aldus Pye.

Om ervoor te zorgen dat zelfgestuurd leren zo voordelig mogelijk is voor individuen en organisaties, moet HR niet alleen een leidende rol spelen bij het ondersteunen van zo'n strategie, maar ook 'learning & development' (L&D) toevoegen aan zijn kernactiviteiten.

"De afdeling L&D kan de daadwerkelijke content en training verzorgen, maar HR speelt een belangrijke rol bij het doorvoeren van de veranderingen en het relevant maken voor werknemers," zegt Lyons. "Je kan een ontwikkelingsstrategie uitrollen die gebaseerd is op realtime microlearning, met kwalitatief uitstekende online content en gerichte acties en ingrepen, maar de verantwoordelijkheid moet bij de werknemers liggen. Zij moeten nadenken over hun eigen ontwikkeling en de richting die ze uit willen. HR kan ze ondersteunen bij het bepalen en vinden van de trainingscontent die ze nodig hebben."

Een persoonlijke touch

Door verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leertraject gaan mensen ook meer nadenken over hun eigen persoonlijke merk: waar ze enthousiast van worden en wat ze motiveert.

Het resultaat is dat werknemers hun motivatie halen uit hun eigen ontwikkeling. Dat klinkt iedere HR professional als muziek in de oren.

Hoewel een groeiende stroom hoogopgeleide migranten in verschillende landen voor een toevloed aan geschoolde arbeid heeft gezorgd, laat de recentste Hays Global Skills Index zien dat bedrijven van over de hele wereld nog steeds moeite hebben om bekwame professionals te vinden in een aantal specialistische functies en sectoren.

Door de flexibele en individuele benadering van vaardigheids- en kennisvergaring kan realtime leren de leemtes in technische en sectorspecifieke vaardigheden opvullen. Het kan ook een rol spelen bij het verbeteren van soft skills, zoals communicatie, probleemoplossing en teamwork.

Bijgevolg verwachten veel deskundigen dat traditionele, meerdere dagen durende trainingsprogramma's, die een karrenvracht aan onderwerpen behandelen, plaats gaan maken voor hapklare soft-skillstraining. Die wordt ingebed in de dagelijkse werkzaamheden, als effectief instrument om vaardigheidstekorten aan te pakken en werknemers te helpen hun volledige potentieel te benutten.

Lyons: "Met een individuele, op maat gemaakte benadering van persoonlijke ontwikkeling kun je je richten op specifieke vaardigheden en capaciteiten, en dat moet invloed hebben op vaardigheidstekorten. Je hanteert niet zomaar een standaard one-size-fits-all-aanpak. De focus ligt op de ontwikkeling van het individu."

Dit artikel is gepubliceerd in de Hays Journal 15

 
Lees hier de Hays Jounal of vraag een hard copy aan.

|

Neem contact met mij op

Heeft u een vraag, wilt u feedback geven of een bijdrage leveren aan toekomstige edities van de Hays Journal? Wij nemen graag contact met u op.

Volg Hays op social media