Onze website maakt gebruik van cookies. Wanneer u verder gaat op deze website stemt u hiermee in. Meer informatie.

Webinar: De Gepassioneerde Expert
met Roland van Kralingen

                                          Al onze webinars                                           

Ik heb een vacature

Wij geloven dat de juiste kandidaat een organisatie kan veranderen.

Meld uw vacature vrijblijvend aan

Ik zoek een baan

Wij geloven dat de juiste baan uw leven kan transformeren.

Zoek hier naar vacatures

Transcript webinar De Gepassioneerde Expert
met Roland van Kralingen

Wouter van Ewijk

Welkom bij Hays Open Studio. Deze uitzending staat in het teken van ‘Ondernemen met je hart. Hoe word je een gepassioneerde expert’. Mijn naam is Wouter van Ewijk en aan mijn zijde auteur en top marketing & innovatie consultant, en tevens ook commissaris Blokker, Roland van Kralingen. Dank je wel voor je komst.

Roland van Kralingen

Ik ben er graag.

Wouter van Ewijk:

Graag, dank je wel! Ik heb het geluk gehad Roland om van te voren op het onderwerp ‘Gepassioneerde Expert’ alvast even wat in te lezen. Je hebt me wat documentatie toegestuurd. Het is op dit moment het onderwerp waar jij gepassioneerd mee richting ondernemingen gaat. De documentatie gaat heel erg duidelijk uit van een vraagstelling die zegt ‘waarom menselijke, duurzame en integere bedrijven op dit moment de wereld aan het veroveren zijn. Kun je ons om te beginnen meenemen in welke ontwikkelingen ten grondslag liggen aan die beweging?

Roland van Kralingen:

Ja, wij hebben als het ware een voorstudie gedaan. Een verkenning zou je het kunnen noemen. Omdat we dat zien als een opmaat voor een nieuw boek. De titel van het boek gaat waarschijnlijk worden ‘De wereld is te groot geworden’. En daarmee duiden we eigenlijk twee belangrijke ontwikkelingen. Ontwikkelingen die tegenstrijdig zijn aan elkaar. De eerste ontwikkeling kennen we allemaal, dat is de globalisering. Je zou kunnen zeggen dat het ongeveer is gestart bij de Vikingen, dat loopt al eeuwen. En de laatste twintig, dertig jaar is dat in een enorme versnelling terecht gekomen. Ik denk dat die versnelling veroorzaakt wordt door A) de technologie, maar ook de enorme eenvoudige en snelle beschikbaarheid van kapitaal. Dus die globalisering is er. We beginne te begrijpen dat daar ook ostentatieve nadelen aan zitten. Maar tegenhouden of veranderen is natuurlijk niet Im Frage, dat is absoluut onmogelijk, hooguit kunnen we proberen de nadelen te managen. Dat gezegd hebbende is er ook een totaal andere trend gaande die daar haaks op staat, en die noem ik lokalisering van de wereld. En de lokalisering van de wereld is eigenlijk een poging om de wereld kleiner te maken in plaats van groter. Vele van jullie kennen het boek ‘The World is Flat’ van Thomas Friedman, die eigenlijk zegt: ‘Moet je luisteren, er bestaan geen grenzen meer in de wereld, het wordt one big global economic propositie’.

Wouter van Ewijk:

Ja, en die gedachte vonden we heel gaaf een tijd lang?

Roland van Kralingen:

Die vonden we inderdaad heel gaaf een tijd lang, maar als je nu kijkt naar de werkelijke stand van zaken, dan zie je dat er (wat ik net zei), sprake is van decentralisatie, van lokalisering. Ik zal wat voorbeelden geven. De Brexit is een voorbeeld van de Engelsen om de wereld weer Engels te maken, kleiner te maken. ‘America First’, van Trump, is in wezen hetzelfde. Als je ziet dat er een soort mentale afbrokkeling plaatsvindt in de EU: de Hongaren zeggen ‘wij willen onze eigen identiteit weer terug, de Polen zeggen hetzelfde en (mark my words) binnen een paar maanden en ook volgend jaar zullen we zien dat ook de Italianen precies hetzelfde gaan doen. Die wereld willen ze kleiner hebben.
Kijk je naar markten, dan zie je dat overal ‘local food’ bon ton is. We zien overal dat lokale biertjes en lokale sodas / frisdranken…

Wouter van Ewijk:

Als het met het authentieke kunt labelen…

Roland van Kralingen:

Het authentieke, het echte oprechte, het menselijke, het ‘kleine’ (tussen aanhalingstekens)..

Wouter van Ewijk:

Daar is behoefte aan.

Roland van Kralingen: Daar is een enorme behoefte aan. Dat is een ontwikkeling die dus haaks staat op die globalisering. Als je je afvraagt ‘waar komt die ontwikkeling vandaan?’, dan is dat terug te voeren tot het feit dat volgens onze inschattingen zo’n zestig tot zeventig procent van de mensen eigenlijk niet meer met de huidige wereld overweg kunnen. Ze begrijpen hem niet. Ze kunnen hem niet beet pakken. Ze kunnen hem niet voorspellen. En dat creëert geweldige hoeveelheid onzekerheid. Onbehagen. Onrust. Oneerlijke gevoelens.

Wouter van Ewijk:

Een breekpunt de andere kant op.

Roland van Kralingen:

En dus willen we terug naar kleinere societies. Je moet niet vergeten dat we als mensen ooit begonnen zijn in groepen van twintig tot veertig man. Dat werden dan dorpen. Dorpen werden steden.

Wouter van Ewijk:

Tribes.

Roland van Kralingen:

Steden werden regio’s, landen en werelddelen. En één van de consequenties van die ontwikkeling is dat we als mensen steeds verder van elkaar zijn komen af te staan. Dat de empathie, de betrokkenheid, die is voor een belangrijk deel verdwenen. En dat willen we gewoon terug. Daar zijn we mee bezig.

Wouter van Ewijk:

Ja, je kan het duiden als onvrede, ‘het moet anders’, dat is het tipping point dat je duidt, maar tegelijkertijd is het terug naar (de welbekende) basis.

Roland van Kralingen:

Ja, het is terug naar de menselijke maat, dat is wat we willen.

Wouter van Ewijk:

Wat betekent dat nou voor bedrijven in het algemeen die we hier in dit land hebben? We hebben de authentieke biertjes, goed voorbeeld. De Brexit, een heel groot economisch landelijk niveau. Wat is de verschuiving, wat zien we voor de lokale bedrijven?

Roland van Kralingen:

Kijk, met die globalisering is ook het massamerk ontstaan. Dat gaat natuurlijk niet verdwijnen. Dat zal gewoon zijn weg blijven vervolgen. Maar tegelijkertijd zien we dus een nieuwe categorie bedrijven ontstaan die ik noem ‘de Gepassioneerde Expert’. Ik zal zo even wat voorbeelden geven. En het is de gepassioneerde expert die als het ware marktaandeel aan het weghalen is van die massamerken. En soms, kopen die massamerken die gepassioneerde experts op.

Wouter van Ewijk:

Is dat juist?

Roland van Kralingen:

Nou kijk, als je het doet op de manier zoals Unilever dat doet dan is dat wel juist, want ze laten de cultuur van die kleinere lokale merken, die laten ze volledig in tact. Dan blijft het geloofwaardig. Als je daar de Unilever-saus, massamerkensaus, overheen gaat gooien, dan verlies je het pleit uiteindelijk.
Een paar goede voorbeelden vind ik. En dat zijn niet alleen bedrijven, dat zijn ook mensen, want sommige mensen zijn ook een bedrijf. Een prachtig voorbeeld vind ik Floortje Dessing. Dat is voor mij een gepassioneerde expert. Die is echt, die is oprecht, die is integer. Die is gepassioneerd waarmee ze bezig is.

Wouter van Ewijk:

En ze wijkt niet af van gewoon zaken doen, van gewoon geld verdienen.

Roland van Kralingen:

Nee. Dat mag ook. Wat je ziet bij die bedrijven. Is dat ze zoeken naar een balans tussen het belang van de aandeelhouden, het belang van de werknemer, het belang van de samenleving en het belang van de consument. Het is ongeveer equal aan elkaar. Dus ze dienen eigenlijk vier belangen, vier groepen, dat ius wat ze graag willen. Ze zijn niet uit op het maximaliseren van de winst, ze zijn eigenlijk uit op het maximaliseren van de meerwaarde naar die vier groepen.

Wouter van Ewijk:

Toegevoegde waarde in de juiste balans.

Roland van Kralingen:

Exact. Wat andere voorbeelden die mij zeer aanspreken zijn Coolblue. Centrale gedachte is ‘de consument, mijn klant, maar ook mijn mensen moeten tevreden zijn’.

Wouter van Ewijk:

Vinken we daarmee dan samenleving af?

Roland van Kralingen:

Nee nee. Samenleving staat ook daar in het belang hè. Kijken naar, ‘hoe kunnen we eigenlijk ook duurzamer opereren als organisatie?’, speelt ook daar een belangrijke rol. Kijk naar de Vegetarische Slager, ook zo’n voorbeeld. Ik vind zelf, als we het weer even over een persoon hebben wat ik een gepassioneerde expert vind, dan vind ik Roger Federer. Wie houdt niet van die man? Iedereen houdt van die man omdat hij echt is en heel fanatiek bezig is met zijn vak. Van dat soort mensen, van dat soort bedrijven beginnen we steeds meer te houden. En die bedrijven zijn eigenlijk bezig om een plek te veroveren in alle markten over de hele wereld.

Wouter van Ewijk:

Wat ik deels een ongrijpbaar gegeven vind, is dat als ik de voorbeelden hoor, dan denk ik ‘die zijn dat van nature’. Even ongeacht hoe ze er over na hebben gedacht om het zo te bouwen. Roger Federer, ik mag hopen dat het grotendeels de opvoeding van zijn ouders is, die is zo. Nu nog de veranderslag, want je zegt ook tegelijkertijd, bedrijven moeten er in mee gaan.

Roland van Kralingen:

Ja.

Wouter van Ewijk:

Het is weldegelijk ook de trend waar je in mee moet gaan wil je overleven voor de toekomst.

Roland van Kralingen:

Ja.

Wouter van Ewijk:

Stel, ik ben bedrijf. Welke eigenschappen moet ik mezelf aanleren? Welke beweging moet ik maken om mee te gaan in de gepassioneerde stroom?

Roland van Kralingen:

Ja, goeie vraag. Laat ik eerst eens kijken naar hoe bedrijven vaak omgaan met dit soort vraagstukken. Dan zie the dat aan de externe kant, aan de imago kant, aan de merk kant, aan de communicatie kant geprobeerd wordt een imago te scheppen dat lijkt op dat van de gepassioneerde expert. Dat gaat niet werken. Je moet terug naar je identiteit. Terug naar je unieke innerlijk. Je moet jezelf de vraag stellen ‘is mijn propositie, mijn interne propositie (mensen die die propositie uitdragen), is die bijzonder? Is dat het gevoel van de gepassioneerde expert?’. Dus het begint bij identiteit. En als je dat voor elkaar hebt , natuurlijk moet je ook naar buiten treden en moet je nadenken over je positionering, maar de volgorde vind ik vaak verkeerd. Een van de redenen waarom dit soort gepassioneerde expert merken echte kansen hebben, ook groeien en zich ontwikkelen, zit hem niet alleen in die sociaal economische ontwikkeling, maar ook in het gedrag van heel veel big companies. Ik geef even een paar voorbeelden. Ik vind het onbegrijpelijk dat als ik een auto koop, dat ik afleveringskosten moet betalen. Ik sta bij de slager en zeg ‘geef mij twee ons rookvlees’ en die slager zegt ‘dat is twee euro twintig’.

Wouter van Ewijk:

En voor deze armbeweging.

Roland van Kralingen:

En ik doe het ook nog voor u in een zakje. En ik geef het nu aan u. Kost vijftig cent extra. Dat is wat autodealers doen. We worden en masse gewoon besodemieterd.

Wouter van Ewijk:

Verreken het dan überhaupt gewoon in de prijs.

Roland van Kralingen:

Laat het of niet zien. Of reken het gewoon niet door. Ik zei een paar maanden geleden mijn telefoonabonnement op voor een andere provider en kreeg een briefje dat ik die lijn uiteraard niet meer kan gebruiken, maar nog wel drie maanden moet doorbetalen. Dan word ik beduveld.

Wouter van Ewijk:

Daar heb je volgens mij heel stellig iets over geschreven!

Roland van Kralingen:

Ik weet niet wanneer je voor het laatst een blik verf hebt gekocht? Maar als je hem openmaakt is die voor 80% vol. 20% is lucht. En dan staat er op het etiket ‘u mag het voor 10% verdunnen’. Dus word altijd voor 10% besodemieterd. Nou, dat gedrag van het bedrijfsleven, dat leren ze maar niet af. Het gevolg is, dat dat eigenlijk al dat soort gepassioneerde experts, die dat gedrag niet hebben, enorm helpt.

Wouter van Ewijk:

Maar noemden we dat voorheen transparant? En kunnen we dan niet gewoon als eerlijk handelen duiden?

Roland van Kralingen:

Integer bezig zijn ja. Niet net dat slimme trucje willen uithalen waardoor je een paar dubbeltjes meer verdient. Uiteindelijk werkt dat tegen je.

Wouter van Ewijk:

We hadden het over de interne cultuur. Veel van ons publiek is werkzaam binnen de HR en/of is natuurlijk werkzaam binnen een bedrijf. Hoe ga ik aan de slag met die interne cultuur? Hoe maak ik een doorvertaling met de intrinsieke identiteit?

Roland van Kralingen:

Ja kijk, de eerste vraag die je jezelf moet stellen, als je zegt ‘ik wil wel dat gedachtegoed van de gepassioneerde expert, dat wil ik wel inbrengen in mijn organisatie’, dan heb je jezelf toch een paar vragen te stellen. Ik zeg altijd, iedereen kan bakker worden. Het enige dat je moet doen is niet op een plek gaan zitten waar nog vier bakkers zitten. Maar pak je dat een tikkeltje slim aan, dan heb je ook een living. Dat is op zichzelf niet zo moeilijk. Maar weinigen kunnen een hele goeie banketbakker worden. Dus eerst bij jezelf besluiten, wil dat wel? Want het is niet eenvoudig. Het kost heel veel tijd, heel veel energie, heel veel talent, heel veel inzet, heel veel doorzettingsvermogen om boven de rest uit te steken. Ben ik dat wel? Heb ik dat er wel voor over? En wat ik net zei, al je die effort wil ondernemen, dan moet je terug naar: ‘wat is dan mijn….?’ ‘waarin wil ik verschillen ten opzichte van anderen? Waarin wil ik beter zijn ten opzichte van de ander? En dat hoeft niet een verschil te zijn van twintig of dertig procent, want een wielerwedstrijd kun je ook winnen met een banddikte. Maar er moet wel een verschil zijn. Als je met fanatisme, zou ik het willen noemen, het fanatisme van Floortje Dessing, als je dat fanatisme erachter zet, dan kom je er wel. Er is een befaamd boek, dat begint met ‘het is niet de vraag hoe knap je bent of hoe goed je bent, maar het is de vraag hoe goed je wilt zijn’. Daar ligt de echte vraag. Hoe goed of uniek wil ik eigenlijk zijn. Dan speelt cultuur (want je bent nooit alleen, je hebt altijd mensen om je heen om uit te voeren), dan is de cultuur van je bedrijf, de identiteit van je bedrijf (wat vind ik belangrijk, wat vind ik niet belangrijk, welke waardes vind ik belangrijk), dat is het beginpunt van alles.

Wouter van Ewijk:

En dat heeft vervolgens ook ene doorvertaling naar het merk? Want het moet gehoord worden. Je moet de keuze maken ‘ga ik die gepassioneerde hoek in’ (los van de overlevingsnoodzaak die daarin zit) en verhaal moet je ook gaan vertellen omdat het gehoord moet worden. Want aan de andere kant zit de consument, of de mens, die daar de behoefte aan heeft. Kan je een goed bedrijfsvoorbeeld wellicht noemen, waar de doorvertaling van de cultuur richting het merk (dan wel in deze context voor ons, de wereld van werk) de employer brand bijvoorbeeld is?

Roland van Kralingen:

Ik heb van heel nabij, dat is alweer een paar jaar geleden, mogen meemaken hoe Tony De Nunzio, dat was de oud-CFO van Tesco in Engeland, naar Nederland kwam en de opdracht had om het Vendex met merken als Vroom & Dreesman, Bijenkorf, Hema en nog een hele rij, wat niet goed ging. De Nunzio trof een hele reeks aan winkelketens die niet goed liepen. En wat hij niet deed (ik heb dat van dichtbij mogen meemaken, ik hem daarin ook mogen adviseren, hij werkte toen met een briljante interne communicatiemevrouw, Karin Beuk genaamd), wat hij niet deed, wat we allemaal de neiging hebben om te doen, ik ga wat aan mijn externe verhaal doen. Ik ga marketing plegen. Ik ga diep investeren in marketing. Dat deed hij niet. We ontwikkelden met hem samen een filosofie (je mag het noemen het employer brand) een filosofie en die heette ‘a passion to serve’. Hij was naar Nederland gekomen en er was hem iets opgevallen. Dat is dat de dienstbaarheid die de Nederlander heeft, op een laag niveau ligt. Hij zei, ik vind jullie allemaal fantastische mensen, maar dienstbaarheid hebben jullie weinig van begrepen. En hij keerde als het ware het hele managementsysteem om en hij zei ‘het begint bij dat meisje in de winkel’. En jij als winkelchef moet haar servicen (a passion to serve). De regiomanager moet jou serven. De manager op het hoofdkantoor moet de regiomanager serven. Die manager op het hoofdkantoor moet geholpen worden door zijn CEO. En ik, Tony De Nunzio, heb maar één taak en dat is al mijn CEO’s van de verschillende merken dienen, ik wil ze helpen. En dan stroomt het door naar dat winkelmeisje. Hij ontwikkelde een twee jaar durende cultuurprogramma om dat tussen de oren en ogen van mensen te krijgen. En dat is een heel ander verhaal dan de marketingportefeuille trekken. En dat werkte.

Wouter van Ewijk:

De keerzijde, want ik denk dat dat een groot inzicht is, is dat er aan de marketingzijde wordt begonnen. Dat is een grote valkuil.

Roland van Kralingen:

Ja, precies. Maar hij zei, ik begin intern.

Wouter van Ewijk:

Logisch, zou je dan weer moeten zeggen.

Roland van Kralingen:

Ja ja.

Wouter van Ewijk:

Dat maakt het ook meteen de menselijke maat. Je zegt dat ondernemingen die van mensen houden, dat is de gepassioneerde expert. Dat gaat niet alleen over samenleving, dat gaat ook over de interne cultuur. Welke aspecten van ‘menselijke maat’ zijn er dan?

Roland van Kralingen:

Ik noem er een paar. Allemaal maken we weleens mee dat er iets kapot is gegaan. En dat je misschien twee weken of drie weken over de garantietermijn heen bent. Dat je tegenover die retailer staat, of tegenover die fabrikant staat die zegt ‘ho ho ho, u bent over de garantietermijn heen’. Stop. Een van de eigenschappen die een gepassioneerde expert moet hebben is, hij moet genereus zijn. Dat is de menselijke maat.

Wouter van Ewijk:

Under promise, over deliver.

Roland van Kralingen:

Precies.

Wouter van Ewijk:

Bijna makkelijk.

Roland van Kralingen:

Precies. Een ander iets dat heel belangrijk is. Is niet het merk is de hero (die extreme kant), maar het product dat ik maak is de hero.

Wouter van Ewijk:

Dus dat is een andere eigenschap bij de kerneigenschappen van de gepassioneerde expert?

Roland van Kralingen:

Exact. Het aantal communicatiemensen is de afgelopen tien jaar geëxplodeerd. Die zijn allemaal bezig met de buitenkant.

Wouter van Ewijk:

Compensatie.

Roland van Kralingen:

Compensatie, exact. Nee, het merk is belangrijk, begrijp me goed, maar het begint bij de kwaliteit van je product.

Wouter van Ewijk:

Dat maakt Coolblue ook excelleren in wat ze doen.

Roland van Kralingen:

Heel goed voorbeeld.

Wouter van Ewijk:

Die pakken gewoon het product op. Terwijl ook Pieter Zwart, de CEO zegt, e-commerce is een van de makkelijkste businessmodellen die er zijn. Maar hij doet het verdomde goed, misschien komt het daardoor.

Roland van Kralingen:

Daar komt het door.

Wouter van Ewijk:

Welke eigenschappen. We hebben ‘the good story’ (het verhaal vertellen). We hebben de interne cultuur. We hebben bedrijven. Niet beginnen aan marketing kant, dat is wel een belangrijke slag (even een kleine recap). Goed bij jezelf te raden gaan welke stap ga ik nemen óm gepassioneerde expert te worden. In welke hoek wil ik het gaan zoeken. Maar nou ben ik de zelfstandige. Wij hebben ook in ons netwerk een groot aantal zzp’ers. Dat zal alleen maar toenemen. Ik las vorige week dat het voor 2020 in de Verenigde Staten gaat verdrievoudigen, naar tweeënveertig miljoen zelfstandigen. Dat is een enorm grote hoeveelheid. Klinkt bijna als een individu, de gepassioneerde expert. Hoe ga ik er als een zzp’er mee om?

Roland van Kralingen:

Je zult zien dat van al die zzp’ers een klein percentage gepassioneerd expert zal gaan worden. En dat komt, wat ik al eerder zei, omdat ze die keuze ook maken. Het is niet hoe goed ben ik, maar hoe goed wil ik zijn. Het woord ‘wil’ is heel erg belangrijk. Ik denk dat van je succes dat als je dat wilt behalen, , het is vijfenzeventig procent energie en vijfentwintig procent talent. De wil om het te bereiken is by far het belangrijkste. Dus ambitie is veel belangrijker dan aanleg. En die mensen die die ambitie hebben, die komen er wel.

Wouter van Ewijk:

Maar, wel aansluiting met de paar facetten die erover gaan. Namelijk, het integere, het duurzame, het menselijke..

Roland van Kralingen:

Het transparante.

Wouter van Ewijk:

Wat als ik nog steeds rücksichtslos op het kapitaal duik, dan doe ik het niet goed.

Roland van Kralingen:

Nee. En ik kom weer terug op wat ik eerder zei. Die balans zoeken tussen die vier belangengroepen in jouw bedrijf, of jij als zzp’er, dat is elke keer het uitgangspunt.

Wouter van Ewijk:

Aandeelhouder, de medewerker…

Roland van Kralingen:

De samenleving. En de klant. Ik denk dat we in de toekomst bedrijven gaan zien, die moeten en een plan hebben ‘hoe ga ik met mijn medewerkers om?’. Een plan hebben ‘hoe ga ik met de samenleving om?’. Uiteraard hebben ze al een plan ‘hoe ga ik met de consument om?’. En een plan ‘hoe ga ik met de aandeelouder om?’. En die aandeelhouder, het belang van die aandeelhouder, moet naar achteren en niet naar voren.

Wouter van Ewijk:

We gaat het proberen samen te vatten. De wereld is te klein geworden?

Roland van Kralingen:

De wereld is te groot geworden, we proberen hem, kleiner te maken.

Wouter van Ewijk:

Er zijn een paar aspecten waarom we een verschuiving zien. Er is meer behoefte aan een menselijke maat, integere en duurzamen bedrijven. Dat zegt de samenleving, dat zegt de wereld.

Roland van Kralingen:

Ja.

Wouter van Ewijk:

Daar moet het bedrijfsleven gehoor aan geven. En daar zijn enkel eigenschappen voor, die er aan ten grondslag liggen van waar je zou kunnen beginnen. Mijn belangrijke les is, ook al staat daar de marketeer, begin niet bij marketing. En jij drukt menig HR eindverantwoordelijke op het hart om te beginnen bij…?

Roland van Kralingen:

De cultuur.

Wouter van Ewijk:

Het lijkt mij een mooie exercitie om mee aan de gang te gaan. Het is voorbij gevlogen, zoals ik heb gezegd al. Ik denk dat we hier in de nabije toekomst nog wel wat documentatie tegemoet kunnen zien. Daar zullen wij ook zeker over communiceren. Roland, dank je wel hartelijk voor deze rede over de gepassioneerde expert.

Roland van Kralingen:

Misschien mag ik afsluiten met een citaat van Churchill.

Wouter van Ewijk:

Zeker, graag!

Roland van Kralingen:

Betrekking hebbende op dit. Die zegt eigenlijk. De prijs voor grootsheid. Ik wil een groot bedrijf bouwen. Of ik wil een groots mens zijn. Die prijs heet verantwoordelijkheid.

Wouter van Ewijk:

Ja!

Roland van Kralingen:

En ik denk begrijpen dat het mercantilisme, wat we eigenlijk kennen op dit moment. Mercantilisme betekent de houding van de koopman: ‘het kan me eigenlijk niet schelen wat ik doe als ik maar aan een behoefte voldoe en de consequenties van datgene wat ik verkoop, daar sta ik niet voor. Sigarettenfabrikanten maar even als voorbeeld, maar ook Uber. Dat mercantilisme dat moet eruit. Dat betekent, wil ik echt een groots bedrijf zijn, dan moet ik mijn verantwoordelijkheid nemen.

Wouter van Ewijk:

Ik vind het grote klasse. Dank je wel voor je komst.

Roland van Kralingen:

Graag gedaan.

Wouter van Ewijk:

Wij sluiten hem af. Deze wordt zeker ook omgezet als podcast. Hij is altijd nog op YouTube terug te vinden onder de Gepassioneerde Expert, voor de vindbaarheid. Zoek ook naar ander materiaal van Roland. Op managementboek.nl bijvoorbeeld, kijk naar de verschillende uitgaven die er zijn geweest, ook samen met jouw zoon Rogier. Eigenschappen marktleiders. De Groeimotor, de bijbel van innovatie noemen we het. Gelieve onze LinkedIn pagina te volgen. Dat blijft u altijd op de hoogte van de volgende updates die er zijn over volgende uitzendingen die er zijn van Hays Open Studio. En graag tot de volgende keer. Dank je wel!