Onze website maakt gebruik van cookies. Wanneer u verder gaat op deze website stemt u hiermee in. Meer informatie.

Contact

Een functieprofiel opstellen

Wanneer u een advertentie gaat plaatsen of wanneer u een vacature wilt uitzetten bij een werving & selectiebureau, is het raadzaam om tijd te besteden aan het omschrijven van wat u zoekt. Het geeft kandidaten een beter overzicht van de uit te voeren taken en of ze beantwoorden aan het opgegeven profiel.

Opstellen functieprofiel

In het functieprofiel beschrijft u gedetailleerd de uit te voeren taak, de verantwoordelijkheden en doelstellingen. De omschrijving van de gewenste kandidaat is het uitwerken van een profiel dat overeenkomt met de ideale persoon. Door het opstellen van deze omschrijving concentreert u zich op de vereiste competenties. Het einddocument stelt de recruiting expert of de HR medewerker in staat de juiste kandidaat te identificeren.

Het functieprofiel helpt de kandidaten. Het plaatsen van een opzettelijk vage advertentie om een zo breed mogelijk scala aan kandidaten aan te trekken, betekent vooral tijdverlies. Men krijgt kandidaten die niet aan het gezochte voldoen en mist wellicht de perfecte kandidaat omdat deze niet gepakt wordt door de advertentie.

Onderstaande punten zullen u helpen bij het schrijven van een goed functieprofiel.

Functieomschrijving

  • afdeling/divisie en benaming van de functie
  • salaris
  • de doelstellingen
  • specifieke verantwoordelijkheden
  • dagelijkse verantwoordelijkheden
  • rechtstreekse leidinggevende
  • een typische werkdag
  • voorbeelden van (eenmalige) taken die voortkomen uit de gewone verantwoordelijkheden

 

Kandidaatprofiel

Bevoegdheden

  • wat wenst u aan te treffen bij de ideale kandidaat
  • denk in termen van techniek, organisatie, communicatie of creativiteit
  • pas elk van deze deskundigheden toe op de overeenkomstige taken


Vereiste kwalificaties / ervaring

  • welk opleidingsniveau of specifieke opleiding zoekt u?
  • welke ervaring zoekt u?
  • moet de kandidaat al vergelijkbare functies uitgevoerd hebben?
  • duur van de ervaring – in welke sectoren?


Persoonlijk karakter en kwaliteiten

  • welk soort persoonlijkheid zou het best passen binnen uw team?
  • vermeld een reeks woorden die de aard van de ideale kandidaat goed omschrijven
  • denk aan de bijzonderheden die hem zouden helpen om zijn taken doeltreffend te vervullen.
  • kenmerken van iemand die in deze sector gewaardeerd worden
  • Ideale kwaliteiten
  • Welke andere kwaliteiten wilt u bij uw werknemer vinden?

 

Wees nauwgezet

Denk goed na over uw beschrijvingen en over de aard van de job zelf. Door ervoor te zorgen dat uw behoeften goed gespecificeerd zijn, zullen de kandidaten precies weten of ze al dan niet aan uw verwachtingen beantwoorden. Per definitie is een taak- of profielomschrijving een document voor de communicatie tussen u en uw organisatie, HR en de potentiële kandidaat.

Volg ons op LinkedIn

Trends & Opinie