Onze website maakt gebruik van cookies. Wanneer u verder gaat op deze website stemt u hiermee in. Meer informatie.

Contact

Uw medewerkers motiveren

medewerkers motiveren hays.nl

Om een tijd lang werkzaam te blijven in dezelfde organisatie hebben werknemers meer nodig dan een goed salaris en een mooie functietitel. De vraag is niet of ze voldoening vinden in hun werk, maar in welke mate ze gemotiveerd zijn. Dit hangt af van hun verhoudingen met u, de werkgever. Boeit u of demotiveert u?

Spits u niet toe op enkel negatieve aspecten

In de wereld van werk is het een feit dat men op een bepaald moment wat kritiek moet kunnen verwerken. Managers moeten voor ogen houden, wanneer ze bepaalde gedragingen proberen te verbeteren, dat ze zich niet mogen toespitsen op de negatieve aspecten, maar vooral raad geven en het positieve beklemtonen. Wanneer werknemers enkel kritiek krijgen, verliezen sommigen de moed en zijn bang om te gaan werken. Specialisten in opleiding en personeelszaken (HR) zeggen dat dit probleem voortkomt uit het feit dat managers geen correcte feedback geven en onvoldoende ontvankelijk zijn voor individuele reacties.

Aandacht & waardering voor uw medewerkers

Wanneer mensen geen professionele erkenning krijgen bestaat de mogelijkheid dat zij zelf kritiek gaat uiten. Ze kunnen zichzelf verwijten maken of gaan op zoek naar een andere functie. Daarom is het belangrijk uw waardering uit te spreken. Een simpel “dank je wel” of “prima gedaan” werkt vaak al motiverend. Ook wanneer u een zeer goed presterend persoon in dienst hebt, is het ergste ervan uit te gaan dat zijn prestaties vanzelf zo goed zijn. Zonder teken van waardering kan denken dat zijn werk en alle geleverde inspanningen vergeefs zijn.

Complimenten en compensaties

Prijs en erken de verwezenlijkingen van uw werknemers. Loftuitingen verliezen echter hun waarde als men er teveel geeft. Probeer niet op een steriele wijze te feliciteren, wat soms kan gebeuren wanneer een manager niet weet hoe zich te gedragen, ten opzichte van een werknemer. Het is belangrijk dat de mensen zich onderscheiden door hun succes binnen de groep. Wanneer men ze automatisch insluit in loftuitingen van anderen, lopen de beste werknemers het gevaar gedemotiveerd te raken. Managers moeten ervoor zorgen mensen niet te feliciteren voor het werk dat ze alle dagen moeten doen, en dat in elk geval normaal is. Hoewel loonsverhogingen gewaardeerd worden, vormen deze niet het enige middel om iemand te motiveren. Soms zijn er even belangrijke andere elementen. Van al wie een tegenaanbod krijgt als aansporing om niet te vertrekken, neemt ¾ binnen 6 maanden toch zijn ontslag.

Geef medewerkers doelstellingen en uitdagingen

Doen uw werknemers moeite? Hebben ze motiverende taken? Maakt u gebruik van hun capaciteiten? Doelstellingen en uitdagingen garanderen dat u altijd het beste uit uw werknemers kunt halen. Het vastleggen van doelstellingen is essentieel om vooruit te gaan en persoonlijke ontwikkeling te bevorderen.

Teamactiviteiten

Afwisseling kan leven brengen in de routine van werk. Wanneer u activiteiten heeft voorzien, houd er dan rekening mee dat ze geschikt zijn voor iedereen en zorg ervoor dat niemand bang moet zijn vernederd te worden. Slecht doordachte activiteiten, zelfs als ze tot doel hebben mensen te ontspannen, zullen net het omgekeerde effect hebben.

De sfeer op de werkplek

Op een werkplek waar men volledig moet werken volgens strikte regels kan een sfeer ontstaan waar de werknemers het de manager kwalijk nemen dat hij zulke regels oplegt. Een slechte sfeer ontstaat vaak uit dergelijke strikte regels waardoor de werknemers de indruk hebben op eieren te lopen. Men kan dit bestrijden door communicatie aan te moedigen via interne vergaderingen en de persoonlijke ontwikkeling te bevorderen via het beter vastleggen van de doelstellingen.

Verwachtingen richting uw medewerkers

Doelstellingen en idealen vooropzetten is uiterst motiverend. Iemand kan niet aan verwachting voldoen wanneer hij niet weet welke deze zijn. Als dit niet teveel papierwerk met zich meebrengt, kunt u uw normen opschrijven. Dit is geen toverformule om de perfecte werknemer te creëren, maar er zijn verschillende technieken die het mogelijk maken verwachtingen te bespreken. Het belangrijkste ingrediënt om personeel te blijven boeien is communicatie en goed kunnen luisteren. Het blijven luisteren naar de individuele noden en blijven zorgen voor een goed communicatieniveau zijn sleutelfactoren.

De salariswijzer

Natuurlijk is het salaris ook belangrijk, maar wordt meer gezien als een sub-motivator. Wilt u weten of uw salarissen marktconform zijn? Ga dan naar onze salariswijzer en check verschillende salarissen.

Volg ons op LinkedIn

Trends & Opinie