Onze website maakt gebruik van cookies. Wanneer u verder gaat op deze website stemt u hiermee in. Meer informatie.

Contact

Ik heb een vacature

Employer Branding:
De voordelen van een sterk werkgeversmerk

Bij Hays geloven we dat de juiste persoon in de juiste rol een organisatie kan transformeren. De opinie van de kandidaat over het bedrijf is van groot belang om de juiste werknemers aan te trekken. In dit artikel gaan we daarom in op de meerwaarde van een sterk werkgeversmerk, ofwel Employer Branding.

Voordelen van employer branding - Hays.nl

In de continu innoverende digitale wereld zijn organisaties genoodzaakt om alle mogelijke middelen in te zetten om de juiste kandidaat te bereiken. Als expert op gebied van recruitment biedt Hays u een breed palet aan digitale oplossingen om zodoende de juiste kandidaat voor uw wervingsbehoefte te bereiken.

Wat is Employer Branding?

Om de meerwaarde van een goede Employer Branding-strategie te kunnen beschrijven, moet er eerst duidelijk zijn wat eronder wordt verstaan. Employer Branding kan het beste worden samengevat als de wijze waarop een organisatie invulling geeft aan de manier waarop het de beste werknemers aantrekt, behoudt en hoe het te boek staat bij haar klanten. De reputatie als werkgever, de meerwaarde voor de werknemers en de manier waarop dit naar buiten toe wordt uitgedragen zijn hierbij van vitaal belang. Maar hoe wordt dit op de juiste manier naar alle stakeholders gecommuniceerd?

Wat zijn de voordelen van een sterk werkgeversmerk?

Het hebben van een sterk werkgeversmerk zorgt voor een positieve publieke en algemene opinie over het bedrijf en juist dat zorgt ervoor dat het steeds aantrekkelijker wordt voor potentiële werknemers om bij het bedrijf te komen werken. Daarnaast zorgt goede Employer Branding ervoor dat het direct duidelijker is voor de kandidaten met wat voor organisatie ze te maken hebben. Dit maakt het mogelijk om al snel een ‘culturele fit’ te kunnen ontdekken. Er zijn zowel interne als externe voordelen te behalen:

Externe voordelen van Employer Branding

  • Verkorte wervingstijd
  • Latent en actief werkzoekenden worden bereikt
  • Sollicitanten zullen van hogere kwaliteit zijn
     

Interne voordelen van Employer Branding

  • De betrokkenheid van werknemers wordt verhoogd
  • De motivatie van werknemers wordt verhoogd
  • De wervingskosten  worden gereduceerd op lange termijn


Employer Branding is in 2017 enorm van belang, ongeacht de identiteit van de organisatie. Of het nu gaat om een jong IT-bedrijf dat op zoek is naar een zeer schaarse Cybersecurity-specialist of om een producent die op zoek is naar de ideale Customer Representative: een sterk werkgeversmerk zorgt ervoor dat de juiste match sneller gemaakt kan worden.

Het aantrekken van de beste kandidaten is niet het enige voordeel dat een sterk werkgeversmerk met zich meebrengt. Het zorgt er ook nog eens voor dat huidige werknemers langer bij de organisatie blijven werken en dat de publieke opinie over het bedrijf nog positiever wordt.

Wanneer is het tijd om Employer Branding naar een hoger niveau te tillen?

Employer Branding is dus een waardevolle tool, welke ervoor kan zorgen dat de beste kandidaten worden aangetrokken. Maar welke signalen geven aan dat de Employer Branding inderdaad beter moet worden aangepakt? We onderscheiden hierbij de volgende signalen:

  • Uw bedrijf krijgt überhaupt te weinig sollicitaties binnen op vacatures
  • Uw bedrijf krijgt voor een bepaalde afdeling/functie te weinig sollicitaties
  • Uw bedrijf krijgt te weinig kwalitatieve sollicitaties
  • Uw bedrijf heeft weinig Social Media-followers
  • Uw bedrijf wil een imagoverandering overbrengen
  • Uw bedrijf heeft te weinig naamsbekendheid


Hoe kunt u de zichtbaarheid van het werkgeversmerk verhogen?

Door een innovatieve en strategische aanpak worden zowel latent als actief werkzoekenden bereikt en tilt u de ‘Employer Brand Value’ naar een hoger niveau. Middels Social Media Recruitment, Content Marketing Campagnes, Video Campagnes en een ‘Werken bij’-site kan het bedrijf in kwestie ervoor zorgen dat de merkidentiteit optimaal wordt uitgestraald met alle gevolgen van dien.

Om een hogere ‘Employer Brand Value’ te bereiken kan er optimaal gebruik worden gemaakt van de creativiteit die past binnen de merkidentiteit  van uw organisatie en kan er een data-driven, geoptimaliseerde recruitment-campagne worden ontwikkeld. De komende weken publiceren we verschillende artikelen waarin per onderdeel wordt ingegaan op de inhoud en de meerwaarde.

Mocht u er reeds van overtuigd zijn dat een sterk werkgeversmerk inderdaad meerwaarde heeft voor de organisatie, neem gerust eens contact op om meer te weten te komen over het aanbod dat Hays u kan doen.

|