Skip to content
Hays Recruiting experts worldwide
  1. Ik ben
    Ik ben
  2. Heb je al een login voor hays.nl of hays-response.nl log dan in met je bestaande gegevens

5 Manieren om het succes van uw it-contractperiode te garanderen

it contracting made simple

U hebt de juiste vragen gesteld, de 4 stappen afgerond om zelfstandig te werken, uw eerste project gevonden en nu kijkt u uit naar uw eerste dag als IT contractor.

Om een aangename contractperiode te hebben zijn er een paar zaken die u moet overwegen. De juiste eerste indruk maken, zichtbaarheid prioriteren, sterke werkrelaties opbouwen en uw werk goed documenteren zijn cruciaal. Dit is waar we in dit vierde deel van de ITC Made Simple serie aandacht aan besteden.

Krijg de basis op de eerste dag onder controle

Op het juiste moment op de juiste plaats zijn is natuurlijk essentieel om een goede indruk de geven. Hays adviseert om voordat u begint ook een goed begrip te hebben van de werkomgeving, bijvoorbeeld; wat is het dresscode beleid van het bedrijf? Hoe werkt het huidige team en het project?
Om deze informatie te verzamelen is het belangrijk om een contactpersoon te hebben bij de klant-organisatie waarvoor u gaat werken (dit kan iemand anders zijn dan de persoon waarmee u het gesprek had of de persoon die u in dienst heeft genomen). Wij raden altijd aan uw contactpersoon de week voordat u begint te bellen voor een informeel gesprek, om zo de verwachtingen te bevestigen en om te horen of u iets specifieks mee dient te brengen op uw eerste dag. Bijvoorbeeld, moet u voorafgaand documentatie doornemen? Moet u uw eigen laptop meenemen of krijgt u deze geleverd?

Dit is ook het moment waarop u nuttig gebruik kunt maken van de ervaringen van een recruiter als Hays. Zij kunnen u een ‘off the record’ overzicht van de klant geven, wat u kan helpen een beter beeld te krijgen van de context van het team, project, IT strategie etc.

Wees zichtbaar

Zelfs als u op afstand arbeid verricht dient u er hard aan te werken om te integreren in uw nieuwe team. Het is aan te raden om te proberen uw inwerkperiode plaats te laten vinden in het kantoor, zodat u de mensen persoonlijk kunt leren kennen. Daarnaast adviseert Hays om altijd de moeite te nemen om ten minste eens per maand naar kantoor te komen om opnieuw face-to-face contact te leggen met de mensen. Dit kan het verschil maken wanneer de klant gaat beslissen over de verlengingen van het contract of tijdens de overweging voor de inzet van u tijdens toekomstige projecten.

Emotionele intelligentie doet er toe

Net zoals technische expertise, beginnen veel organisaties ook emotionele intelligentie (EQ) te prioriteren in hun contracten. Een sterk EQ of ‘soft skills’ stellen professionals in staat mensen beter te begrijpen, te motiveren en aan te sturen. Dit heeft als gevolg dat hun teams meer gefocust, productiever en gelukkiger zijn. Een reputatie van een sterke EQ, zal u onderscheiden van andere contractors en zal met name nuttig zijn in uitdagende projecten.

Zorg er bijvoorbeeld voor dat u goed luistert naar uw klant om hun wensen te begrijpen en hoe u hen daarin het best tegemoet kan komen. Simpele vragen stellen zoals “Waar staat u momenteel met het project?”, “Waar heeft u hulp nodig?” en “Wat vormt een succesvol resultaat van mijn werk?” kan een goede manier zijn om de communicatiekanalen te openen en stelt u beiden in staat het beste uit de periode te halen.

Deze benadering is ook van toepassing wanneer het gaat over de kleine details van het project. In elk project komt u goede en slechte kanten tegen – en het kan zelfs zo zijn dat u bent ingehuurd om een falend project te veranderen – maar alle voorgaande gebeurtenissen zien als mislukt gaat u geen vrienden opleveren (zelfs al is het misschien waar). Een aanpak als "Ik heb respect voor wat u voorheen deed, maar dit is hoe we dit in de toekomst kunnen verbeteren" zal waarschijnlijk veel vruchtbaarder zijn.

Documenteer altijd

Wanneer u aan een nieuw project begint wilt u zoveel mogelijk informatie over processen, templates en databases. Dit wordt misschien niet automatisch aangeboden door uw klant, maar u heeft het nodig om uw werk naar behoren uit te voeren.

Elke contractor wordt gevraagd een gedegen documentatie te hebben van wat zij hebben gedaan en waar zij nu staan met hun project. Dit betekent dat uw klant en nieuwe mensen die bij het project komen, na uw vertrek in staat zijn te werken met wat u hebt gedaan.

Zelfs als uw klant documentatie niet noemt, doe het toch. U wilt niet dat de klant zich ineens herinnert u te vragen naar uw documentatie twee dagen voor de afloop van uw contract en dit niet op orde hebben. Dit kan logischerwijs problemen veroorzaken. Natuurlijk kunt u dit voorkomen door van meet af aan de verwachtingen over documentatie helder te krijgen.

Houdt u aan uw rooster

Hays adviseert om alle eventuele vragen over uw rooster beantwoord te krijgen voordat u aan de slag gaat. Zorg er hierbij ook voor dat het, in het geval van een rooster dat afgetekend moet worden, helder is wie dit doet en wie dit in het geval van afwezigheid overneemt.

Georganiseerd zijn en ervoor zorgen dat uw klant alle informatie heeft die ze van u nodig hebben, zal betekenen dat op tijd uitbetaald krijgen een relatief eenvoudig proces is. U wilt geen chaos aan het einde van elke maand zodat u uw rekeningen kunt betalen. Dit zal er ook aan bijdragen dat de klant een goed georganiseerd en efficiënt beeld van u heeft.

Kortom, een slechte werkman geeft zijn gereedschap altijd de schuld en eerlijk gezegd, als een klant zijn zaken voor elkaar heeft dan zullen zij proactief al de bovenstaande zaken voorafgaand aan uw contract met u bespreken. Dat gezegd hebbende, u moet het uzelf zo gemakkelijk mogelijk maken om mee te werken, en voordat ze ontstaan anticiperen op eventuele problemen zal u zeker bonuspunten en een positieve aanbevelingen opleveren.

Als dit allemaal een beetje overweldigd klinkt, dan kan een ervaren recruiter als Hays u helpen om dit werk op voorhand te doen zodat u beter voorbereid en zonder stress aan dag 1 kunt beginnen.