Skip to content
Hays Recruiting experts worldwide
  1. Ik ben
    Ik ben
  2. Heb je al een login voor hays.nl of hays-response.nl log dan in met je bestaande gegevens

3 carrièretips voor financiële professionals in een woelige sector

De financiële sector ligt onder een vergrootglas. Toenemende transparantie is cruciaal om vertrouwen terug te winnen. Dat gaat verder dan heldere organisatieprocessen. Van professionals in de branche wordt gevraagd dat zij inzicht geven in hun handelen. In een wereld waarin iedereen meekijkt, zijn transparante professionals in het voordeel, betoogt Jaap Jonkers, managing consultant bij Hays: “Laat zien wat je weet en doet, zowel in als naast je werk.”

Sinds de diverse crises en schandalen in de financiële wereld, is de roep vanuit de samenleving om meer transparantie groot. Een trend die niet afzwakt, maar eerder sterker wordt, ziet Jonkers. “Dit is al jaren zichtbaar op organisatieniveau: bedrijven worden aangespoord om intern beter samen te werken ten gunste van de klant. En heel duidelijk te maken volgens welke processen ze werken. Digitalisering en online dienstverlening versterkt dit nog meer.”

Screening social media

Niet alleen van bedrijven wordt verwacht dat ze transparant werken, deze vraag komt steeds vaker op een persoonlijk niveau terecht: bij de professional zelf. Jonkers: “Werk en privé raken meer en meer met elkaar vervlochten. Waar tot voor kort voor een sollicitatie zijdelings social media profielen werden gecheckt, zie je nu dat de LinkedIn-, Twitter- en Facebookaccounts van de kandidaten grondig worden bekeken. Als vast onderdeel van een screening. Wat kandidaten daar laten zien, kan hun carrière maken of breken.”

3 carrièretips

In onze online wereld is veel persoonlijke informatie zichtbaar voor iedereen. Jaap Jonkers geeft drie carrièretips:

Carrière tips finance heartbeat - hays.nl

Toekomst = transparant

Een transparante levenswijze – off- en online – wordt steeds meer een vereiste voor ambitieuze professionals. Een mogelijkheid om op een heldere manier verantwoording af te leggen over je resultaten en te laten zien wie je bent en waar je voor staat. En dat wordt in de komende jaren alleen maar meer, voorspelt Jonkers: “De toekomst is transparant.”