Efficiënt werken met behulp van deze 11 tips

Hoe kunt u efficiënter werken?
Zorgvuldige voorbereidingen, slim gebruik van resources en het effectief stroomlijnen van taken dragen bij aan efficiënter werken.
11 tips om uw productiviteit te verhogen:
- Plan vooruit
- Voer de druk op
- Zorg goed voor uzelf
- Wees punctueel
- Optimaliseer uw werkplek
- Delegeer
- Stel prioriteiten
- Werk samen
- Verander uw mindset
- Doe dingen gelijk goed
- Ga ervoor!
1. Plan vooruit
Plan taken op specifieke tijden van de dag, gebaseerd op de moeilijkheidsgraad. Start de werkdag bijvoorbeeld met de meest ingewikkelde of uitdagende taak. Het gevoel iets ‘afgetikt’ te hebben geeft energie en motivatie voor de rest van de dag. Plan routinetaken, taken die u op automatische piloot kunt doen, op momenten waarop uw energielevel laag is.
2. Voer de druk op
Creëer voor uzelf een stok achter de deur zodat u niet verslapt met de planning die u hebt opgesteld. Deel bijvoorbeeld met teamleden wanneer u van plan bent om een bepaalde taak te hebben voltooid.
3. Zorg goed voor uzelf
Lange perioden werken op maximale capaciteit leidt tot mentale vermoeidheid en uitputting. Het brein is een spier en heeft gedurende de dag tijd nodig om te herstellen. Probeer in blokken van 90 minuten te werken, met daartussen 10 tot 15 minuten rust, zo blijft u productief voor een langere tijd.
4. Wees punctueel
Wanneer we het druk hebben is de verleiding groot om de lunch over te slaan of extra uren te maken. Bekijk het grotere plaatje: wanneer u vandaag op tijd stopt zal u morgen frisser – en dus productiever zijn. Het doel is niet om zoveel mogelijk uren te maken, maar zoveel mogelijk uit de beschikbare tijd te halen.
5. Optimaliseer uw werkplek
Uw werkplek beïnvloedt uw stemming en dus hoe goed u in staat bent om te presteren. Bovendien spenderen we veel tijd op een dag rondom onze werkplek: creëer dus een aangename sfeer voor uzelf.
6. Delegeer
Neem uw verantwoordelijkheid voor taken, maar zorg dat u niet ondergesneeuwd raakt. Leg de focus op de belangrijkste taken en draag al het andere over aan uw teamgenoten. Leer hen hoe je de hengel vast moet houden in plaats van zelf voor hen te vissen. De tijd die u investeert in de groei van anderen zal op de lange termijn toegevoegde waarde opleveren.
7. Stel prioriteiten
Werk aan één taak tegelijk en begin pas aan de volgende wanneer de vorige taak is afgerond. Daarvoor zult u soms ook ‘nee’ moeten verkopen aan anderen.
8. Werk samen
Soms kunt u zo opgaan in een project, dat u door de bomen het bos niet meer ziet. Feedback van anderen kan helpen om weer een helder beeld te krijgen van de taak, iets sneller af te ronden en er een zo groot mogelijk succes van te maken.
9. Verander uw mindset
Focus op de positieve aspecten en beschouw stress niet langer als een negatieve factor. Stel een realistisch actieplan op en handel taken af in volgorde van prioriteit. Een systematische benadering helpt u om urgentie en relevantie beter in te schatten en uw workflow onder controle te houden.
10. Doe dingen gelijk goed
Houd uw hoofd koel en behoud uw focus, ook wanneer u een hoge werkdruk ervaart. Handel taken met uw volledige aandacht en inzet af, zo voorkomt u dubbel werk.
11. Ga ervoor!
Ga ervoor en haal het beste in uzelf naar boven. Start met uw taken, u zult vanzelf in de juiste modus raken.