Nieuwsgierigheid - bent u deel van het probleem?
De meeste leidinggevenden, elk op hun eigen manier, beknotten weleens de nieuwsgierigheid van de mensen in hun teams. Die leidinggevenden zijn vaak de onzichtbare blokkade voor innovatie en creativiteit. Zij zijn vaak degenen die ervoor zorgen dat projecten niet vooruit komen. Zij zijn vaak het probleem.

Leestijd: 8½ minuut | Door: Alistair Cox - CEO Hays
Uit onderzoek is zelfs gebleken dat:
- 2/3 van de werknemers op het werk geen vragen durft te stellen
- 60 procent van de werknemers bang is om nieuwsgierigheid op de werkplek te uiten
- slechts 12 procent van de werknemers aangeeft dat hun werkgever nieuwsgierigheid echt aanmoedigt
Als mens worden we nieuwsgierig geboren. Later, op een bepaald moment in de schooltijd, lijken we minder nieuwsgierig te worden. Maar nieuwsgierigheid leidt tot betere prestaties op het werk, betere ideeën, betere beslissingen, en belangrijker nog, beter leren. Dit zou toch iedereen willen?
Als dit de eerste keer is dat u wordt gewezen op het feit dat u eigenlijk wel eens een probleem zou kunnen zijn in het team met betrekking tot nieuwsgierigheid, heb ik op basis van eigen onderzoek en persoonlijke ervaring een aantal stappen voorzien die u hopelijk zullen helpen om uw mensen nieuwsgieriger te maken.
Als leidinggevende zouden we onze mensen het gevoel moeten geven dat ze hun authentieke, nieuwsgierige, leergierige zelf kunnen zijn. De vraag hoe we dit moeten doen, heeft mijn eigen nieuwsgierigheid gewekt, en na wat gelezen te hebben over het onderwerp, zijn er een paar experts, Francesca Gino en Timothy R. Clark, wiens werk ik u ten zeerste zou aanbevelen om te lezen.
Vijf manieren om nieuwsgierigheid aan te wakkeren
1. De waarde van nieuwsgierigheid inzien
De eerste stap is om te beseffen dat niet per se u het probleem bent, maar wel uw mindset. Het zijn de bestaande vooroordelen en veronderstellingen die u heeft over nieuwsgierigheid, die tegelijkertijd het probleem zijn. Misschien gaat u er automatisch van uit dat ruimte geven voor vragen en het debat aanmoedigen slecht gebruik van de tijd is. Of misschien denkt u dat u op die manier focus gaat verliezen.
Misschien gaat het meer om het beschermen van uw ego. Niemand houdt ervan om vragen gesteld te krijgen, waar ze het antwoord niet op weten. Per slot van rekening moet u, volgens uzelf, als manager toch alle antwoorden kennen - dat is de reden dat juist u als leidinggevende bent aangewezen, toch? U heeft niet alle antwoorden trouwens. En daarom is het stimuleren van nieuwsgierigheid zo belangrijk.
Veel van 's werelds best verkopende producten en merken zijn ontstaan uit nieuwsgierigheid. Volgens Bob Borchers, VP Product Marketing bij Apple, was het kinderspeelgoed Play Doh oorspronkelijk bedoeld als behangreiniger, terwijl de Super Glue lijm oorspronkelijk bedoeld was om te worden gebruikt als vuurwapenvizier voor het leger tijdens de Tweede Wereldoorlog. Na veel nieuwsgierigheid en het stellen van veel vragen zijn beiden nu merken die terug te vinden zijn in veel huishoudens, maar ze hebben dus een heel ander doel dan oorspronkelijk de bedoeling was.
Als leidinggevende is het niet uw taak om het altijd bij het juiste eind te hebben. Het is niet uw taak om alle antwoorden te hebben. Het is wel uw taak om uw mensen te begeleiden en te helpen de antwoorden te vinden. Zij zijn de specialisten in wat ze doen. U bent misschien geen expert in hun specifieke vakgebied, en dat hoeft ook niet. U moet uw mensen wel de vrijheid en sturing geven om creatief te denken en te zoeken naar verbetering. Dat begint met het inzien van de waarde van nieuwsgierigheid. U moet kwetsbaar durven zijn, openstaan voor discussie en u zult al snel merken dat nieuwe projecten er veel beter uitzien dan het zou zijn geweest als niemand nieuwsgierig had mogen zijn.
2. Begin zelf met het stellen van vragen
De volgende stap is zelf nieuwsgieriger worden: nieuwsgieriger in de manier waarop u denkt, de manier waarop u handelt, de manier waarop u leiding geeft. Ik heb in mijn vorige blog een aantal stappen uiteengezet om u hierbij te helpen.
“Waarom?" zou uw favoriete vraag moeten worden. Beginnen met “Waarom?” kan ook leiden tot andere belangrijke vragen en ontdekkingen waar u anders nooit op zou zijn gekomen. Het is niet omdat u een leidinggevende bent dat u moet stoppen met leren en vragen stellen.
Wanneer u een nieuw project start en brainstormt met uw team, probeer dan het gesprek en de vragen niet teveel zelf te leiden. Dit kan ervoor zorgen dat het team zich gaat inhouden. Stel in plaats daarvan vragen die de discussie verder op gang brengt.
Door als manager nieuwsgierigheid en kwetsbaarheid te tonen en dit te verweven in het dagelijks leven, zal dit in de hele organisatie doorsijpelen. Een voorbeeld van een nieuwsgierige leidinggevende is Greg Dyke, die in 2000 werd benoemd tot algemeen directeur van de BBC. Voordat hij deze functie op zich nam, spendeerde hij vijf maanden aan het bezoeken van de belangrijkste locaties van de BBC. In plaats van op elke plaats bij aankomst zijn visie aan de medewerkers te presenteren, stelde hij hen twee eenvoudige vragen: 1. “Wat is één ding dat ik kan doen om de zaken te verbeteren voor medewerkers?” en 2. “Wat is één ding dat ik kan doen om de zaken te verbeteren voor onze kijkers en luisteraars?”
3. Beloon het stellen van vragen en nieuwsgierigheid
Om er echt voor te zorgen dat nieuwsgierigheid gevierd en versterkt wordt in uw bedrijfscultuur, moet dit worden beloond en aangemoedigd, niet vermeden, afgewezen of zelfs afgestraft. Dit maakt allemaal deel uit van het opbouwen van een veilige werkplek, een waar alle werknemers, ongeacht hun functie, het gevoel hebben dat hun stem wordt gehoord: dat ze alles kunnen bespreken en vragen kunnen stellen.
Een mooi voorbeeld van een organisatie die dit goed doet, is Intuit. Zij reiken innovatieprijzen uit om gedrag te belonen dat heeft geleid tot nieuwe of verbeterde producten en diensten. Interessant is dat ze ook 'mislukkingsfeestjes' houden om mislukkingen te vieren die mogelijk tot belangrijke lessen hebben geleid. Zoals ik in mijn vorige blog heb uitgelegd, is het belangrijk om uw mensen het gevoel te geven dat het goed is om fouten te maken. Dit is heel belangrijk om hun angst weg te nemen en hun nieuwsgierigheid de vrije loop te laten. Er kan niets geleerd of ontdekt worden tenzij er iemand iets nieuws probeert.
U hoeft nieuwsgierigheid niet per se op een tastbare manier te belonen. De woorden die u als leidinggevende gebruikt kunnen net zo krachtig zijn. Wanneer een werknemer vragen stelt of een nieuw idee voorstelt, gebruik dan geen oordelende taal in uw reactie. Focus in plaats daarvan op een element van het idee dat u goed vindt en stel een vervolgvraag. Dit opent de ruimte voor anderen om bij te dragen aan het idee. Deze techniek, bekend als plussing en oorspronkelijk bedacht door Pixar, is een goede techniek om te laten zien dat u de inbreng van die persoon respecteert, dat u ernaar hebt geluisterd en dat u graag wilt dat ze nieuwsgierig blijven. Een andere goede methode, uitgelegd in dit Forbes-artikel, is om hen te vragen hun denkprocessen te schetsen rond beslissingen die ze hebben genomen.
4. Stimuleer uw mensen om ook nieuwsgierig te zijn in hun privé leven
Een belangrijk onderdeel van het stimuleren van nieuwsgierigheid is je ogen openen voor alles wat de wereld te bieden heeft en dit vanuit verschillende perspectieven te bekijken.
Het leven draait niet alleen om werk, en u moet uw mensen laten weten dat u dat begrijpt en waardeert. De tijd die ze aan uw organisatie besteden is slechts een onderdeel van hun leven. Andere aspecten zoals hobby's, passies, vrienden en familie kunnen en zullen allemaal nieuwsgierigheid en verwondering opwekken. Dit heeft invloed op wie ze zijn, hoe ze werken en uiteindelijk hoe nieuwsgierig ze zijn naar de wereld waar ze deel van uitmaken.
Dus, moedig uw mensen aan om interesses te hebben buiten het werk, en tijd vrij te maken voor die interesses. Een mooi voorbeeld hiervan uit de praktijk wordt beschreven door Francesca Gino in deze podcast: de CEO van de eerste fabriek van typemachines in Italië maakte de werkdag korter voor zijn werknemers en verlengde de middagpauze. Zo werd één uur van de dag gebruikt om te lunchen, en het tweede uur werd gebruikt om 'cultuur te snuiven' als een manier om de interesses van zijn mensen uit te breiden en hun eigen nieuwsgierigheid aan te wakkeren.
5. Prikkel nieuwsgierigheid om het leren aan te moedigen
Als uw mensen stilstaan, staat uw organisatie stil! Leren is wat ervoor zorgt dat het bloed door de aderen van een onderneming blijft stromen. Zoals ik in mijn vorige blog heb uitgelegd, is een nieuwsgierige mindset vaak de stimulans om verder te leren.
Moedig uw mensen aan om buiten hun huidige taken te denken. Sta erop dat ze vooruitgang boeken en zichzelf pushen om de dingen te leren die ze nog niet kunnen, hun kennis uitbreiden op gebieden waar ze het meest in geïnteresseerd zijn, buiten hun comfort zone gaan en om samen te werken met verschillende stakeholders.
Ga niet gewoon door met het voeden van de situatie zoals het altijd al was. Wek in plaats daarvan nieuwsgierigheid op, stimuleer om bij te leren en stimuleer nieuwe ideeën en innovatie. Help uw mensen in te zien dat hun carrièresucces zal worden verhoogd door zich af te vragen “Waarom?”. Echt succes wordt bereikt door nieuwsgierig te blijven en altijd te willen blijven leren.
Een goed voorbeeld hiervan, gedeeld in dit Forbes-artikel, is dat van Novartis. Het farmaceutische bedrijf stimuleert en betaalt hun werknemers om 100 uur per jaar te leren. Ze betalen ook voor universitair onderwijs en bieden toegang tot online trainingen en audioboeken. Ze wijden zelfs de maand september aan het thema nieuwsgierigheid, terwijl ze TEDx-achtige lezingen van hun mensen laten zien.
Hoe u mensen kunt aantrekken die van nature nieuwsgierig zijn
Het verhaal stopt niet bij uw huidige werknemers, het gaat verder dan dat. Denk ook aan nieuwe mensen. Niet eerder was het zo belangrijk om mensen aan te nemen die leergierig en nieuwsgierig zijn. Daarom wil ik als leider van een internationaal recruitmentbureau een paar laatste gedachten met u delen om u te helpen de meest nieuwgierige kandidaten te vinden tijdens de sollicitatieprocedure:
- Stel de juiste vragen: Antwoorden op vragen als: “Wat zijn je hobby's en interesses buiten het werk?", "Wanneer heb je voor het laatst iets nieuws geleerd?" of “Vertel me eens over een moment waar je gefaald hebt?” kunnen u al helpen om een zeer nuttig inzicht te krijgen hoe een kandidaat hierin staat.
- Hoeveel onderzoek heeft een kandidaat gedaan voorafgaand aan het sollicitatiegesprek: Grondig onderzoek doen vóór een sollicitatiegesprek is een must, door gericht te onderzoeken hoe diepgaand de kandidaat uw organisatie, waarden, producten of diensten heeft onderzocht, kan u als interviewer of manager een idee krijgen van hoe nieuwsgierig ze zijn.
- Let goed op de vragen die de kandidaat stelt: Degenen die vragen stellen die betrekking hebben op de bredere organisatiestrategie of -cultuur, in plaats van vast te houden aan de specifieke kenmerken van de functie, zijn waarschijnlijk van nature nieuwsgierigere mensen, legt Gino uit in dit stuk in Harvard Business Review.
- Een assessment voorleggen: Leg een taak of assessment voor tijdens het sollicitatieproces, eentje waar ze problemen op moeten lossen, onderzoek doen en beslissingen nemen.
- Geef ze een rondleiding door het kantoor: Of het nu in offline of online is, neem de kandidaat mee door het kantoor. Hou het gesprek open en ontspannen, zodat ze zich op hun gemak voelen om vragen te stellen over de omgeving, branding, faciliteiten of locatie.
Wij leiders zijn mensen. We zijn niet perfect, en ja, soms kunnen we ook het probleem zijn. Dus, plaats uzelf in de schoenen van de mensen die voor u werken en beoordeel eerlijk of ze worden aangemoedigd om nieuwsgierig te zijn, of dat u ze misschien beknot.
Ik heb een vacature
Wij geloven dat de juiste kandidaat een organisatie kan veranderen.