AI

AI OP DE WERKPLEK: VRIEND OF VIJAND?

Het voelt alsof generatieve AI de wereld op dit moment overneemt. Als je op mij lijkt, heb je er al mee geëxperimenteerd om de mogelijkheden te testen. Tot nu toe ben ik in staat geweest om alinea's tekst te maken, presentaties te genereren, kunst te ontwerpen, reisroutes te maken en taken toe te wijzen in een paar seconden met een eenvoudige instructie. Het voelt alsof de mogelijkheden eindeloos zijn en negen van de tien keer als ik iets probeer, ben ik onder de indruk van wat er terugkomt.

Medewerkersbetrokkenheid - Hays.nl

MAAR ALS GENERATIEVE AI ALLES KAN DOEN WAT WE VRAGEN, HOE LANG DUURT HET DAN VOORDAT HET ONZE BANEN OVERNEEMT?

De waarheid is dat we nog niet alle antwoorden hebben. Generatieve AI ontwikkelt zich voortdurend en de mogelijkheden zijn zowel ongelooflijk opwindend als enigszins angstaanjagend. Sommige van de knapste koppen in onze wereld voorspellen een welwillende tsunami van mogelijkheden, terwijl anderen dringend oproepen tot een onderzoeksstop om de maatschappij te laten inlopen op de implicaties die worden losgelaten. Wat we wel weten is dat banen voor onze ogen al onomkeerbaar aan het veranderen zijn.

Is dat slecht of goed?

KAN AI DE SAAIE ONDERDELEN VAN JE WERK VOOR JE DOEN?

In plaats van ons bedreigd te voelen door AI, denk ik dat we het moeten zien als onze nieuwe beste vriend op het werk. Er zal altijd vraag zijn naar specialistische vaardigheden, terwijl generatieve AI de saaie, tijdrovende delen van ons werk kan wegnemen. Dit zal ons in staat stellen om de interessantere taken uit te voeren waar het menselijk brein zo goed in is, zoals creatief en strategisch denken, waardoor we allemaal in staat zullen zijn om de groei in onze organisaties te stimuleren, ongeacht onze functie. Dat is ongelooflijk versterkend en het is een mening die wordt gedeeld door OpenAI mede-oprichter Greg Brockman, die er in een recent interview op wees dat AI nog niet een hele baan heeft geautomatiseerd. Zoals hij het zei: "Mensen zijn capabeler dan we onszelf toeschrijven." Ik denk ook dat ze zich beter kunnen aanpassen.
 
Tim Olsen, Intelligent Automation Director bij Hays, heeft onlangs een video opgenomen over generatieve AI, waarin hij redeneert dat mensen altijd het liefst met andere mensen zullen communiceren en dat er altijd vraag zal zijn naar onze empathische vaardigheden.
 
Gezien het potentieel om de productiviteit van werknemers te verhogen, is de integratie van AI een kans die veel bedrijven niet kunnen laten liggen. Zoals verwoord in dit artikel van McKinsey: "De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) is een van de bepalende zakelijke kansen voor leiders vandaag de dag. Nauw daarmee verbonden: de uitdaging om een organisatie te creëren die deze kans kan grijpen en het potentieel van AI op schaal kan benutten." In de blog van deze maand laat ik je zien hoe AI je personeelsbestand kan versterken en productiever kan maken, door te belichten hoe deze nieuwe automatiseringsgolf bepaalde sectoren beïnvloedt.
 
 

4 INDUSTRIEËN DIE PROFITEREN VAN AI

1. BOEKHOUDING EN FINANCIËN

Accountants activeren ChatGPT om formules te schrijven met behulp van de invoegtoepassing voor Microsoft Excel. Bloomberg ontwikkelt ook een eigen groot taalmodel ter ondersteuning van financiële taken. De voor de hand liggende toepassing hiervan is in analyse- en adviesdiensten. Met de juiste aanwijzingen kan AI rapporten samenstellen of informatie opvragen voor verklaringen.

Dit betekent niet dat er geen vraag zal zijn naar geschoolde arbeidskrachten. Olsen legde uit: "Als we GPT vergelijken met de introductie van de rekenmachine, zagen we in de jaren tachtig niet dat duizenden accountants werden ontslagen. In plaats daarvan verbeterde de rekenmachine hun productiviteit."

Als we direct toegang hebben tot inzichten uit een enorm datameer, kunnen we ons richten op het nemen van beter geïnformeerde beslissingen op basis van die inzichten.

Door deze repetitieve of arbeidsintensieve taken te beheren, krijgen de menselijke experts meer tijd. Als we deze tijd nuttig gebruiken, kunnen we onze zachte vaardigheden (of moet ik zeggen, menselijke vaardigheden) ontplooien, zoals het oplossen van problemen voor taken die AI (nog) niet kan uitvoeren of het opbouwen van relaties binnen en buiten de organisatie.

2. BOUW EN VASTGOED

Architect John W. Lynch heeft geschreven over zijn ervaring met het bespreken van het ontwerp van een gebouw met ChatGPT. Hij schrijft: "Mijn ervaring was niet zozeer een angstige paniek dat automatisering mijn rol overbodig zou maken, noch had ik een gratis en handige manier gevonden om de kantjes ervan af te lopen; ik nam afscheid met een creatieve uitbarsting van nieuwe ideeën en een fris perspectief". We kijken niet naar een vervanging voor architecten, maar naar een bron van inspiratie.

Ik had mijn eigen ervaring met het spelen met Midjourney met een oude vriend die ook architect is. Het gereedschap stimuleerde zijn eigen creativiteit en hij creëerde ontwerpen die voor mijn ongetrainde oog gewoonweg prachtig waren - zeker huizen waar ik in zou willen wonen!

AI heeft echter ook andere toepassingen. Togal.AI is bijvoorbeeld een tool waarmee bouwbedrijven hun calculaties kunnen versnellen. Het doet dit door tekeningen te analyseren en aanpassingen te automatiseren met een prompt, een taak die anders één klik per keer zou moeten worden uitgevoerd. Hun CEO, Patrick E. Murphy, gelooft dat zijn bedrijf zijn klanten helpt om tijd te besparen in plaats van hun personeelsbestand in te krimpen. Hij legt uit: "Een taak die een mens in drie, vier of vijf dagen handmatig uitvoert, doen we nu in ongeveer tien seconden. We besparen de mensen dus veel tijd, zodat ze zich kunnen richten op taken met een hoge waarde."

Met betrekking tot naleving kan generatieve AI niet alleen overtredingen van bouwvoorschriften identificeren, maar ook correcties aanbieden. Dat gezegd hebbende, mensen met expertise zullen nodig zijn om deze technologie te onderhouden en bij te werken, wat betekent dat specialisten een grote rol moeten spelen.

3. KLANTENSERVICE

AI in de klantenservice is iets waar we bijna allemaal al ervaring mee hebben, of we het nu weten of niet. Het is gemeengoed geworden om onze vragen te stellen aan een online chatbot, die ons vervolgens de weg wijst naar de informatie die we nodig hebben. Als al het andere faalt, worden we doorverbonden met een mens die ons kan helpen met specifieke problemen waarmee we te maken hebben.

Uiteindelijk zijn ChatGPT en Google's Bard geavanceerdere versies van de chatbots die je in de hoek van elke consumentenwebsite kunt vinden. Maar de vooruitgang die geboekt is in het gebruik van complexe taal en het kunnen begrijpen van onze vragen zal waarschijnlijk resulteren in een vlottere gebruikerservaring. Problemen worden nog sneller opgelost, wat leidt tot een grotere klanttevredenheid.

Dat goede werk wordt echter tenietgedaan als er geen mensen zijn om de verzoeken te beheren die niet door AI kunnen worden afgehandeld. Om die onbevredigende ervaringen voor de klant te voorkomen, hebben supportcenters nog steeds de menselijke maat nodig. Zoals Olsen het ziet: "De meeste eenvoudige verzoeken zullen worden afgehandeld door geautomatiseerde kanalen zoals chatbots. Complexere onderzoeken, of onderzoeken die empathie en emotionele intelligentie vereisen, zoals klachten, zullen bij mensen terechtkomen".

Klanten zullen ook niet de enige mensen zijn die worden ondersteund - de agenten zelf zullen AI-tools kunnen gebruiken om een betere service te bieden. Zoals dit McKinsey-artikel aangeeft: "Een vernieuwd AI-ondersteund klantenservicemodel omvat daarom alle touchpoints, niet alleen digitale selfservicekanalen maar ook agent-ondersteunde opties in filialen of op social-mediaplatforms, waar AI medewerkers in realtime kan helpen om resultaten van hoge kwaliteit te leveren." .

4. TECHNOLOGIE

Er wordt vaak gezegd dat de grootste zwakte in de cyberbeveiliging van een organisatie niet de machines zijn, maar menselijke fouten. Met een AI-model dat leert van werknemersgegevens kunnen beveiligingsteams nu acties voorspellen en tegengaan die kunnen leiden tot kostbare inbreuken. Microsoft Copilot ondersteunt beveiligingsteams al op een aantal manieren, wat leidt tot preventieve maatregelen en snellere reacties.

In een van de meest in het oog springende demonstraties tijdens de lancering van GPT-4 liet OpenAI zien hoe ChatGPT een webpagina kon maken met behulp van een schets van een servet. Wat betekent dit voor bestaande softwareontwikkelaars? Generatieve AI kan junior ontwikkelaars in staat stellen om meer te bereiken, terwijl de senior ontwikkelaars het kunnen gebruiken om tijd te besparen bij het controleren op fouten en zich meer kunnen richten op de strategische elementen van hun rol.

Net als bij financiën zou dit de opdracht van de functie fundamenteel kunnen veranderen. Ervaren programmeur Corey Gaspard voorspelt: "Als AI 70-90% van de benodigde code kan genereren, worden de vervelende aspecten van ontwikkeling aanzienlijk verminderd. De focus van softwarecreatie zal meer verschuiven naar het begrijpen van architectuur, frameworks, integratie en strategieën voor het lanceren van applicaties op de markt."

 

3 VRAGEN DIE JE JEZELF MOET STELLEN BIJ HET INTEGREREN VAN AI IN JE ORGANISATIE 

Het is onvermijdelijk dat generatieve AI zeer binnenkort invloed zal hebben op jouw organisatie, als dat nog niet het geval is. Gezien de groeiende mogelijkheden is het de moeite waard om na te denken over wat je personeel ermee kan bereiken.

- HOE WORDT JOUW PERSONEELSBESTAND BEÏNVLOED?
 

Sommige mensen geloven dat AI kan leiden tot een inkrimping van het personeelsbestand, maar als leiders moeten we nadenken over hoe we ethisch en verantwoordelijk kunnen handelen door ervoor te zorgen dat we allemaal een rol kunnen spelen in deze evolutie.

- WAT KUN JE AI TOEVERTROUWEN?

Vergeet niet dat elk stukje informatie dat je deelt met ChatGPT wordt opgeslagen en bewaard om het model te verbeteren. Daarom is het onverstandig om gevoelige, persoonlijke of vertrouwelijke informatie in te voeren, terwijl we AI-tools alleen moeten gebruiken voor persoonlijke productiviteitsdoeleinden en niet voor het nemen van beslissingen. Neem verantwoordelijkheid voor je gegevens en train je personeel om ervoor te zorgen dat ze geen gevoelige informatie vrijgeven. Er is nu al een interessant debat aan de gang waarbij organisaties die aanzienlijke gegevens bewaren, ervoor zorgen dat deze gegevens nooit worden blootgesteld aan externe AI. Gaan we een wereld zien die zich steeds meer terugtrekt achter firewalls? Waarschijnlijk, omdat mensen proberen te beschermen wat ze bezitten en wat hun eigen waarde ondersteunt.

- HOE KUN JE, NU ER MEER TIJD VRIJKOMT, JE MENSEN BIJSCHOLEN ZODAT ZE HUN POTENTIEEL KUNNEN BEREIKEN EN JE BEDRIJF ER BETER VAN WORDT?

Velen pleiten voor de oprichting van een "analytische academie". In tegenstelling tot een "ad-hoc aanpak" is dit een intern trainingsprogramma dat je personeel helpt expertise te ontwikkelen, zoals vaardigheden als analyticus-vertaler, om te voldoen aan de AI-transformatiebehoeften van je organisatie.

Zoals Olsen het zegt: "Leiders moeten anticiperen op de verschuiving in de vraag naar op technologie gebaseerde vaardigheden en plannen maken om de groeiende vaardigheidskloof te overbruggen, maar ook om automatisering zoals GPT selectief in te zetten om een deel van dat tekort op te lossen door de productiviteit te verbeteren. De onmiddellijke prioriteit is ervoor te zorgen dat werknemers kunnen profiteren van deze nieuwe technologieën en niet steeds meer AI-analfabeet worden."

Het lijdt geen twijfel dat de explosie van AI in de afgelopen maanden aanvoelt als een van die beslissende momenten waarop iets ongelooflijk diepgaand is vastgesteld en de wereld in het reine probeert te komen met de implicaties. Maar het is een blijvertje - je kunt het niet onuitvinden en het zal een impact hebben op je leven, carrière en organisatie. Ik zou graag willen weten of je jouw werknemers aanmoedigt om generatieve AI-tools te gebruiken. Zo ja, hoe helpt het? Zo niet, waar maak je je zorgen over? Praat mee in de reacties op dit bericht.

Recruiting now widget NL

Wanneer u het juiste talent nodig heeft, hebben wij de expertise om u te helpen.

Vacature aanmelden (vrijblijvend)

Block SFMC contact fomr

Neem contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek

  •  
    Door dit formulier in te vullen bevestigt u dat u op de hoogte bent van ons Privacybeleid waarin wordt uitgelegd wat we met uw persoonlijke gegevens doen.

     

block volg hays op social

Volg Hays op social media

Follow Hays on LinkedIn - Hays.be
Volg Hays op Facebook - Hays.nl
Volg Hays op Instagram - Hays.nl