HaysSEOFriendlyURL

Employee Advocacy - de Do's & Don'ts

11 december 2018 - Het faciliteren en motiveren van medewerkers om bedrijfscontent te delen op persoonlijke sociale media – ook wel employee advocacy genoemd – wordt luidkeels bejubeld. Het is dan ook relatief goedkoop, laagdrempelig en al snel effectief. Maar er zijn ook valkuilen.

De content reikt maar liefst 561 procent verder dan via de traditionele bedrijfskanalen. De moderne variant van mond-tot-mond reclame kan dus goed uitpakken. Hays vertelt wat je het beste kunt doen en laten.

Employee Advocacy - Do's & Don'ts

Houd het vrijblijvend

Employee advocacy houdt in dat je werknemer als ambassadeur wordt ingezet voor je organisatie, en in veel gevallen zelfs als expert in zijn vakgebied. Je kunt als werkgever echter niemand verplichten om op een persoonlijk profiel social media posts vanuit een bedrijf te delen. Wat je wel kunt doen als werkgever is richting geven.

Uiteraard vragen wij mensen die bij ons werken om zich professioneel te gedragen, en onze naam op een bepaalde manier te representeren, conform bedrijfsrichtlijnen en de heersende normen en waarden.

We vragen mensen onze content te delen, en benadrukken het belang ervan, maar echt verplichten kunnen we niet. Sociale media, zakelijk of niet, blijven persoonlijk.

Heb een mening

Een veel geziene fout is het massaal delen van dezelfde berichten, op dezelfde manier, door dezelfde mensen. Zo sluipt het ouderwetse push-mechanisme terug in de communicatie en dan gaat de boodschap verloren.

Dit is waarschijnlijk de grootste uitdaging op dit moment. Bij Hays streven we ernaar gericht groepen te benaderen, zodat de content die zij van ons zien ook relevant is. Bovendien stimuleren we dat wanneer medewerkers een artikel delen, zij dat altijd vergezellen van een persoonlijke, welgemeende boodschap.

Laat werknemers dus even stilstaan en bedenken óf ze er iets van vinden – anders kunnen ze de post beter aan zich voorbij laten gaan –, wát dat precies is en wat ze erover willen zeggen.

Als iemand een bericht deelt, dan wil je wel weten wat diegene daarvan vindt, of wat hij daar persoonlijk aan heeft.

Het eeuwenoude adagium blijft waar: mensen nemen nu eenmaal eenvoudiger iets aan van andere mensen, dan van een merk.

Mix it up

In de hype van het constant delen van content, wordt er nog weleens voorbijgegaan aan het feit dat je op meerdere manieren iets onder de aandacht kan brengen.

Het is echt niet altijd nodig om elke werknemer een nieuwe contentstroom te laten starten. Het zelf delen van een bericht kan dus ook worden vervangen door het simpelweg liken of reageren op een bericht.

Op deze laatste manieren borduur je voort op een originele post, maar breng je het toch onder de aandacht bij een deel van je volgers.

Inspireer

Als een werknemer niet inziet waarom hij een bijdrage zou moeten leveren aan je employee advocacy-programma, dan zal hij het waarschijnlijk ook niet snel doen. Maar je kunt wel zorgen dat hij voorzien is van alle feiten; laat dus zien wat het oplevert. En dan niet alleen voor het bedrijf, maar ook voor iemands persoonlijke netwerk.

Cijfers als een toename in het aantal volgers, of groei in de bedrijfsomzet helpen ook bij het stimuleren van de intrinsieke motivatie.

Daarnaast is het essentieel dat je weet wie je werknemers zijn en waar hun passie ligt. Er gaat niets boven een goed geschreven post, recht uit iemands hart, die veelvuldig wordt gedeeld en gelezen.

Werknemers hebben vaak goede verhalen en mooie dingen te vertellen. Je moet alleen weten op welke knoppen je moet duwen.

block meer over hays