HaysSEOFriendlyURL

Medewerkers klantenservice meest gevraagd op de Nederlandse arbeidsmarkt

27 maart 2018 - Naar medewerkers voor klantenservice is momenteel de grootste vraag in Nederland. Werkgevers snakken daarnaast naar accountmanagers, individuele verzorgers, verpleegkundigen en software engineers. Ook buiten deze top vijf is de arbeidsmarkt in Nederland zeer gespannen

31 januari piekte de hoeveelheid openstaande, online vacatures naar 4.227. Bijna duizend openstaande vacatures meer dan in december 2017: toen stond de teller nog op 3.275.

Dat blijkt uit een analyse naar openstaande vacatures voor mbo, hbo en (post) w.o.-geschoolde professionals van Hays Nederland op basis van data van Jobfeed. Deze trend wordt ondersteund door de cijfers over de Nederlandse arbeidsmarkt die het CBS onlangs publiceerde.

De vraag naar arbeidskrachten steeg in 2018 explosief. Dat blijkt uit een analyse naar het unieke aantal online geadverteerde vacatures in Nederland.

De hoeveelheid openstaande, online vacatures steeg op 31 januari naar 4.227. Dit is 30% hoger dan eind 2017.

Top 5 meest gezochte medewerkers

  1. Medewerker klantenservice
    Januari 2018: 1.064 vacatures - December 2017: 746 vacatures
     
  2. Accountmanager
    Januari 2018: 1.035 vacatures - December 2017: 784 vacatures
     
  3. Individuele verzorger (gezondheidszorg)
    Januari 2018: 764 vacatures - December 2017: 558 vacatures 
     
  4. Verpleegkundige
    Januari 2018: 725 vacatures - December 2017: 558 vacatures
     
  5. Software engineer
    Januari 2018: 689 vacatures - December 2017: 612 vacatures

Klant centraal = talent centraal

Eén van de zaken die opvalt, is de grote vraag naar professionals in klantenservice.

Hays zegt daarover: Die vraag herkennen wij. In de eerste maanden van 2018 steeg de vraag naar goed opgeleide professionals die zich bezighouden met klantcontact sterk in Nederland. Hieruit blijkt dat steeds meer organisaties echt werk maken van het centraal zetten van de klant.

Maar wie dit goed wil doen, moet professionele medewerkers in huis hebben. En dus eerst in staat zijn om de juiste talenten aan te trekken.

Dat betekent dat organisaties die ‘klant centraal’ nastreven, eerst ‘talent centraal’ moeten zetten.

Nieuw model voor recruitment als antwoord op gespannen arbeidsmarkt

De vraag naar goed opgeleide professionals is onderdeel van een bredere trend. Hays verwacht dat de krapte op de arbeidsmarkt dit jaar nog verder zal toenemen in vrijwel alle sectoren.

Schaarste op de arbeidsmarkt is nu een feit, maar wat is de oplossing? Hoe versta je de kunst om de juiste talenten aan te trekken?

Volgens Hays slagen werkgevers hier alleen in wanneer zij andere, nieuwe, manieren vinden om talenten te vinden.

Werkgevers ontkomen er niet aan om hun recruitmentproces te vernieuwen. Dat betekent dat ze hun groep van potentiële kandidaten aanzienlijk moeten uitbreiden en zelf actief op zoek moeten gaan naar talenten met latente interesse in een nieuwe baan.

Zeker nu we dat met digitale technologieën en data-science op veel grotere schaal kunnen doen dan vroeger mogelijk was. Met deze duurzame manier van recruitment komen potentiële medewerkers in beeld die in het verleden onzichtbaar bleven.

Zo kunnen werkgevers ondanks de schaarste toch talenten vinden en binden. Bij Hays noemen ze dit nieuwe model voor recruitment: Find & Engage.

Op deze manier wordt niet alleen een deel van de schaarste op de arbeidsmarkt opgelost, maar worden de talenten van mensen beter benut en kunnen organisaties excelleren.

Door de voortschrijdende digitalisering wordt het vinden van de juiste talenten in toenemende mate een mix van mensenwerk en slim gebruik van technologie en data. Hays gaat daarbij eerst uit van het talent van professionals.

Door de ambities van talenten en organisaties werkelijk te begrijpen, via online analyses én persoonlijk contact, is het mogelijk om steeds de juiste match te maken tussen een professional en een werkgever.

Zo’n service is goud waard: voor de professional, de organisatie en de Nederlandse economie als geheel.

block meer over hays