Interviewtechnieken - sollicitatiegesprek afnemen

Een sollicitatiegesprek afnemen? Gebruik deze interviewtechieken

Goede interviewtechnieken helpen u bij het beter identificeren van de juiste kandidaat. Het sollicitatiegesprek afnemen gaat op deze manier gemakkelijker, waardoor u uzelf in de gelegenheid stelt goed te luisteren naar de kandidaat en te letten op de belangrijke details.

Interviewtechnieken - Hays.nl

Wij zullen de volgende onderwerpen bespreken:

Verschillende interviewtechnieken

Naargelang van het gestelde doel zijn er zijn verschillende technieken om een sollicitatiegesprek af te nemen.

Het individuele beoordelingsgesprek

Dit is gebaseerd op het algemene gedrag van een persoon, en de algemene loop van zijn carrière.

Hoe is een persoon omgegaan met zijn taken of verantwoordelijkheden, in de veronderstelling dat in het verleden verricht werk een aanwijzing is voor toekomstige prestaties.

Gesprek gericht op professionele criteria

Het belangrijkste voordeel bij deze methode is dat u het niveau van de prestaties in verschillende gebieden achterhaalt.

U test de technische kennis van een kandidaat aan de hand van een gestructureerde vragenlijst. Dit is een zeer formele manier om een interview af te nemen.

Bedenk wel dat degene die het gesprek afneemt ook een uitstekende technische kennis moet hebben, anders is dit soort interviews nutteloos.

Kandidaten die niet op kantoor, maar enkel remote gaan werken zal u andere vragen moeten stellen dan u wellicht gewent bent, meer gericht op persoonlijkheid en kunnen omgaat met 'op afstand werken'. 

En sollicitatiegesprek afnemen begint met de voorbereiding

Uit een onderzoek dat wij hielden onder 500 werkzoekenden blijkt dat een derde zich stoort aan een slecht voorbereide gesprekspartner. Als goede voorbereiding op het gesprek moet u het functieprofiel goed kennen. Zo kunt u de functie-eisen effectief toetsen op alle kandidaten.

Hoe bereidt u zicht voor op het sollicitatiegesprek?

Uw eisen

Denk aan de functieomschrijving. Welke deskundigheden (competenties) zoekt u, welke ervaring is belangrijk en welke is wenselijk? Wat zijn de belangrijkste verantwoordelijkheden en wat zijn de loopbaanperspectieven? Welke karaktereigenschappen zoekt u? 

De kandidaat vooraf bestuderen

Hoewel dit een belangrijk aspect is, beperkt men zich soms tot enkel het vluchtig doornemen van het cv. Echter, u kunt de sterke en zwakke punten van de kandidaat al aanstippen op het cv, of de punten onderstrepen die opheldering verdienen. Misschien wilt u wel meer weten over de organisatie waarvoor de kandidaat gewerkt heeft, of als hij bijvoorbeeld een team managede, uit hoeveel personen dit team dan bestond, en hield hij van deze rol? Wilde hij graag meer verantwoordelijkheid? Of juist minder?

Zorg voor een gedetailleerde beschrijving van de functie

Waar de juiste interviewtechnieken u helpen, zal een duidelijke functieomschrijving de kandidaat een beter inzicht geven van de uit te voeren taken, en of ze beantwoorden aan het opgegeven profiel. Wees bereid om alle vragen over de vacature én organisatie te beantwoorden. Het zal de kandidaat meer vertrouwen geven, en hij zal meer gerustgesteld zijn door uw professionele instelling en werkwijze. 

De interviewruimte

De kandidaat zal lekkerder in het gesprek zitten wanner hij zich op zijn gemak voelt. Kies een ruimte waar u niet gestoord zult worden. Als het gesprek in uw kantoor plaatsvindt, laat uw oproepen dan doorschakelen en zet uw berichtgevingen (wanneer bijvoorbeeld een nieuwe e-mail binnen komt) uit. Een minder formele omgeving zal de kandidaten meer op het gemak stellen.

Vraagstellingstechnieken

In het gesprek kunt u verschillende soorten vragen stellen. Welke vraagsoort u kiest is afhankelijk van wat u wilt weten. Hieronder ziet u enkele voorbeelen.

Open vragen

Open vragen zijn wie, wat, waar, wanneer en hoe vragen. Ze hebben als doel een maximum aan informatie te verzamelen.

Detailvragen

Deze vragen gebruikt u om naar de kern van bepaalde zaken te gaan, en de informatie die verkregen werd via de open vragen, te controleren.

Gesloten vragen

Gesloten vragen zullen u helpen een antwoord te krijgen over welbepaalde feiten.

Veronderstellingen

Met veronderstellingen zoals “hoe zou u zich voelen als...” krijgt u een idee van de eventuele reactie van de kandidaat

Een duurzame indruk nalaten

De kandidaat is niet de enige die getest wordt tijdens een interview; want vergeet niet dat de kandidaat ook voor ú moet willen kiezen.

Kandidaten zullen zich een oordeel vormen over uw organisatie aan de hand van het gesprek. Een onaangename omgeving, een verwarde gesprekspartner of constante onderbrekingen zullen een slecht beeld scheppen van de organisatie. Lees hier waar sollicitanten op kunnen afknappen.

Om het gewenste image te weerspiegelen, moet u dus georganiseerd en stipt zijn. Zorg dat u eenzelfde professionalisme uitstraalt als dat wat u van uw kandidaten verwacht. 

Wilt u weten hoe kandidaten u sollicitatieproces ervaren?

Het sollicitatiegesprek afsluiten

Vraag de kandidaat of hij nog dingen wil weten; hij kan namelijk verduidelijkingen wensen waarvan u dacht dat ze er niet waren.

Vertel hoe het na het interview zal verlopen, welke tijdsspanne u voorziet, wanneer u uw beslissing zult nemen en wanneer met daarvan op de hoogte zal worden gebracht. Spreek over het wervingsproces: zullen er 2 of 3 interviews zijn, met één of meerdere personen, en zal de kandidaat testen moeten ondergaan?

Na het sollicitatiegesprek

Wanneer het interview is afgerond kunt u het best direct u een kleine samenvatting maken van uw gedachten, gevoelens en andere belangrijke zaken.

Vooral wanneer u meerdere kandidaten op een dag spreekt, vergeet u snel bepaalde dingen. Het zal u helpen vergelijkingen te maken met de volgende/vorige interviews.

Hier vindt u meer tips over het zoeken naar talent. En wanneer u met deze interviewtechnieken de juiste kandidaat hebt kunnen toevoegen aan uw team, dan kunt u hier tips vinden over het motiveren van uw team.

block ik heb een vacature

Ik heb een vacature

Wij geloven dat de juiste kandidaat een organisatie kan veranderen.

block usp's klant NL

Waarom klanten voor Hays kiezen?

Recruitment _ Hays.nl

Block SFMC contact fomr

Neem contact met mij op

Heeft u een vraag of opmerking? Wij nemen graag contact met u op.

Met het invullen van dit formulier geeft u aan op de hoogte te zijn van ons privacybeleid welke uitlegt wat wij met uw persoonsgegevens doen.