HaysSEOFriendlyURL

Is jouw cv wel algoritme-proof?

8 maart 2019 - Door digitale ontwikkelingen wordt er tegenwoording op andere manieren naar kandidaten gezocht. Dat betekend ook dat er voor jou als kandidaat veranderingen plaatsvinden waar je vaak niet eens van op de hoogte bent.

Bij veel organisaties komen er grote hoeveelheden sollicitaties binnen en het verwerken hiervan is een grote uitdaging. Daarom maken veel organisaties gebruik van Applicant Tracking Systemen (ATS). Deze systemen zijn ontwikkeld om het recruitmentproces te stroomlijnen en de sollicitaties effectief en efficiënt te verwerken. 

Als recruitment specialist, weet Hays als geen ander dat je graag wil dat jouw sollicitatiebrief en cv gezien worden door recruiters. Daarom is het van belang dat je weet waar je sollicitatiebrief en cv aan moeten voldoen om gezien te worden.

De eerste screening

Bij een eerste screening wordt er door het ATS gekeken naar de vaardigenheden, opleiding en ervaring die minimaal nodig zijn voor het uitvoeren van de desbetreffende functie. Het is daarom belangrijk dat deze op jouw cv duidelijk naar voren komen, maar dan op zo’n manier dat jouw cv door het systeem komt.

Hays adviseert om de juiste bewoording te gebruiken, door te Googelen. Hays zegt: "Je moet je in de schoenen van de recruiter verplaatsen en je afvragen naar welke ‘zoekwoorden’ jij opzoek zou gaan om een geschikte kandidaat te vinden.

Kijk ook naar meerdere functiebeschrijvingen voor soortgelijke rollen, daar staan vaak ook weer net andere functietitels in. Functietitels zijn namelijk de belangrijkste zoekwoorden in jouw cv.”

Concretisering

Al je werkzaamheden op je cv zetten kan leuk zijn, maar dat betekent ook dat jouw meest relevante werkervaring voor een dergelijke functie zoek kan raken.

"Daarom is het belangrijk ervoor te zorgen dat je een top vijf maakt van de werkzaamheden die passen bij een specifieke functie. Omschrijf deze werkzaamheden in een begrijpende taal, zodat het voor recruiters duidelijk is dat jij deze werkzaamheden hebt uitgevoerd." adviseert Hays.

"Hetzelfde geldt voor je vaardigheden, zorg dat degene die belangrijk zijn voor de functie duidelijk naar voren komen. Maak de resultaten daarin ook tastbaar, wat heb je concreet gedaan. Daar zoeken ATS naar.”

Personaliseren

Je kent het wel, de elevator pitch, dé manier om vanaf het begin de aandacht van een recruiter te trekken. In 50 tot 150 woorden kan jij je onderscheiden van anderen, waarom jij zo goed op de functie aansluit en wat jouw doelen zijn in je carrière.

Hays vertelt: "Gebruik actieve woorden en verwerk de belangrijkste zoekwoorden. Dit is jouw kans om jezelf als potentiele kandidaat te verkopen."

Design

Iedereen wilt dat zijn cv eruit springt, en dit wordt vaak gedaan door het gebruik van visuals. Maar dit raadt Hays af: “Wees er zeker van dat je jouw cv in het juiste format, een Word bestand of pdf, upload. Als je niet het juiste bestandtype gebruikt, dan loop je de kans dat jouw cv niet door het ATS gelezen kan worden, of überhaupt niet door het systeem komt.

Het is ook niet aan te raden om veel visuals of grafieken in je cv te verwerken. Heb je toch een paar visuele elementen, zoals logo’s van bedrijven? Zorg dan dat deze goed leesbaar zijn.”

Kortom, zorg ervoor dat je cv een overzichtelijke, strakke en nette lay-out heeft. Neem zoekwoorden op in je cv, maar je vaardigheden en resultaten concreet en vergeet die ‘personal touch’ niet. Zo maak je jouw cv algoritme-proof

block meer over hays